Vertelschets over water uit de rots

Deze vertelschets gaat over Exodus 17 en hoort bij les B2.16 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Exodus 17

Context
Het volk trekt vanuit de woestijn Sin richting de berg Sinaï. Ze komen bij Rafidim. Daar is geen water. De Israëlieten roepen Mozes weer ter verantwoording. Omdat het volk van Israël reist op het bevel van de Heere, wijst Mozes hen erop dat God hun de weg wijst en voor hen zorgt. Hij laat hen weten dat ze ten diepste de Heere God verzoeken. Ze hebben geen vertrouwen in God.

Kerntekst
Exodus 17: 6 …’Gij zult op de rotssteen slaan, zo zal er water uitgaan, dat het volk drinke!’

Doelstellingen

  • De kinderen horen hoe de Heere op wonderlijke wijze water geeft.
  • Ze worden opgeroepen op God te vertrouwen.
  • Ze begrijpen dat God lankmoedig is over het volk Israël.
  • Ze zien de kracht van het gebed.

Zingen

  • Psalm 78:10; 86:3; 95:5; 103:9; 111:3,4; 116:7,8
  • UMK - God heeft ons niet vergeten
  • ZB - Als een hert dat verlangt naar water / Nooit kan ’t geloof te veel verwachten / Er komen stromen van zegen

Geloofsleer

  • HC vraag 31 - Christus is Voorbidder
  • HC vraag 126 - Vergeving
  • NGB art. 26 - Christus is Middelaar
  • DL 5, 10 - Overwinning

Introductie
Annerieke was voor de eerste keer met haar ouders in de bergen op vakantie. Vol ontzag keek ze hoe hoog de toppen boven alles uitstaken. David heeft schreef een psalm over de bergen. ‘Ik hef’, zegt David, ‘mijn ogen op naar de bergen, vanwaar mijn hulp komen zal! Mijn hulp is van de Heere, Die hemel en aarde gemaakt heeft!’

Beginzin
Kijk eens, daar trekt het volk van Israël weer verder door de woestijn. Als ze bij Rafidim aankomen, zetten ze de tenten op. Voorlopig blijven ze hier.

Vertelschets

  • Al snel raakt het volk in paniek! Er moet zo snel mogelijk water komen! De voorraad raakt op. Daar gaat al een groep mensen schreeuwend en dreigend naar Mozes toe. ‘Geef ons water te drinken!’ roepen ze kwaad.
  • ‘Wat twisten jullie met mij? Waarom verzoeken jullie de Heere?’ vraagt Mozes rustig. Met fonkelende ogen dagen de Israëlieten Mozes uit. ‘Waarom heb je ons eigenlijk uit Egypte gehaald? Moeten onze kinderen en ons vee nu van dorst sterven?’
  • De Israëlieten zijn vergeten hoe slecht het was in Egypte. Op dit moment denken ze alleen nog maar aan het eten en het drinken in Egypte. Ze vergeten hoe hard ze moesten werken voor de Farao. Wat zijn ze ondankbaar.
  • Mozes schrikt van deze schreeuwende en tierende menigte. ‘Straks zullen ze mij nog stenigen’, denkt Mozes. De schrik slaat hem om het hart. Hij roept tot God om hulp. ‘Heere wat moet ik toch doen met deze boze mensen?! Ze zullen me stenigen.’
  • Mozes doet wat je het beste doen kunt: de Heere om hulp en advies vragen. God helpt in nood.
  • ‘Roep de oudsten van Israël bij u,’ zegt God. Mozes moet de staf meenemen waarmee op de Nijl is geslagen. Het water veranderde toen in bloed. Mozes loopt naar de rots die de Heere heeft aangewezen. ‘Mozes, sla nu met de staf op de rotssteen en er zal water gaan stromen. Drinkwater voor het volk van Israël!’
  • Daar staat Mozes op de rots en hij weet dat God bij hem is. Mozes slaat op de rots; de Israëlieten kijken reikhalzend toe. Ze zien hoe de rots splijt en hoe er helder, fris water uitstroomt.
  • Op deze plaats hebben de Israëlieten vooral God verzocht. Daarom noemt Mozes die Massa en Meriba, ‘verzoeking en geruzie’.
  • Plotseling ontstaat er achter in de lange stoet opschudding. De Amalekieten vallen daar het volk van Israël aan. Hier lopen de kinderen, de zieke mensen en het kostbare vee.
  • ‘Kies sterke mannen uit en vecht tegen de Amalekieten! Ik zal morgen op die heuvel staan, met mijn staf.’ Het is de staf waardoor God Zijn macht toont. Hij zal zorgen dat Zijn volk gered wordt uit de handen van dit woestijnvolk, dat zo laf de zwakken van het volk aangevallen heeft.
  • Jozua trommelt alle strijdbare mannen bij elkaar. Zijn leger is geen sterk en geoefend leger. De mannen zijn slecht bewapend en ze zijn geen soldaten. Hoe zullen ze ooit kunnen winnen van deze sterke woestijnbewoners?
  • Mozes vecht niet mee. Hij klimt samen met Aäron en Hur de hoge heuvel op. Het gebed zal zijn sterke wapen zijn! Bidden helpt!
  • Zie je Mozes daar staan op de top van de heuvel? Zijn staf houdt hij omhoog naar de hemel. Daar komt zijn hulp vandaan! Beneden in het dal sneuvelen veel Amalekieten zolang de staf van Mozes naar de hemel wijst.
  • Maar de vermoeidheid slaat toe. Mozes’ armen worden zo zwaar. Hij kan niet meer! En opeens zakken zijn armen naar beneden. Maar kijk, wat er dan gebeurt: nu vallen de Amalekieten aan; ze winnen. Israël wordt verslagen! Mozes heft zijn handen weer op en zo golft de strijd heen en weer.
  • Aäron en Hur denken na. Wat nu? Dan zetten ze Mozes op een steen en gaan links en rechts van hem staan. Ze pakken zijn armen vast en tillen die omhoog. Dan wijst zijn staf weer naar de hemel; de Israëlieten winnen! De drie mannen smeken God om hulp en om de overwinning.
  • Denk je eraan dat het gebed een machtig wapen is? Onze Voorbidder is Christus Die altijd leeft om te bidden voor hen die door Hem tot God gaan.
  • Het gevecht houdt aan totdat de zon ondergaat. De Israëlieten hebben de strijd gewonnen! Dit hebben zij opnieuw aan hun trouwe Leidsman te danken!
  • De Heere geeft Mozes het bevel alles op te schrijven. Hij zal de Amalekieten uitroeien.
  • Mozes bouwt een altaar. Daarmee geeft hij niet Jozua de eer! Mozes noemt het altaar: ‘de Heere is mijn Banier!’ Mozes geeft God de eer van de overwinning.

Slotzin
Als straks het volk van Israël het land Kanaän binnen zal gaan is dat alleen door Gods goedheid, genade en trouw. Bid of jij ook uit genade het Hemelse Kanaän mag binnen gaan!

Gesprek
Wat vind je van het gemopper van de Israëlieten? Kun je het begrijpen? Waarom? Wie spreekt er over ‘levend water’? Wat is dat? Het gebed is een machtig wapen. Wat betekent dit? Hoe laat de Heere zien dat Hij voor het volk zorgt? En voor jou? Wat is een banier? Waarom bouwt Mozes een altaar?

Samenvatting
Het volk Israël komt in opstand tegen Mozes omdat er geen water is. Mozes roept tot de HEERE en krijgt als antwoord dat hij de staf moet nemen waarmee hij de Rode Zee kliefde. Daarmee moet hij op de rots Horeb slaan in het bijzijn van de oudsten van Israël. Mozes doet dit en er komt water uit de rots. Hij noemt die plaats Massa en Meriba - wat verzoeking en twist betekent - omdat het volk daar God verzocht. De Amalekieten vallen het volk aan. Jozua strijdt en Mozes houdt op de top van een heuvel Zijn staf omhoog. Zolang hij dat doet hebben de Israëlieten de overhand maar als zijn hand zakt, de Amalekieten. Aäron en Hur ondersteunen zijn hand en het volk Israel wint.

Vragen

  1. Waarom is het volk dit keer boos op Mozes?
  2. Welk antwoord krijgt Mozes van de HEERE?
  3. Wat staat er in het Nieuwe Testament over de betekenis van het water uit de rots?
  4. Hoe komt het dat de Israëlieten winnen van de Amalekieten?
  5. Hoe belangrijk is voor jou het gebed?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les B2.16

Alles van

Bijbeluitleg over Exodus 17 - B2.16

10 november 2020
Deze exegese gaat over Exodus 17 en hoort bij les B2.16 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Openbaring 21:6b met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les B2.16 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Plaatmateriaal - Water uit de rots

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les B2.16 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 105:22 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les B2.15 en B2.16 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Water uit de rots

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les B2.16 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!