Vertelschets over Mozes op de Sinaï

Deze vertelschets gaat over Exodus 19 en hoort bij les B2.17 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Exodus 19

Context
Mozes heeft afscheid genomen van zijn schoonvader en trekt met het volk verder naar het zuiden. Ze volgen de wolkolom en komen, ruim twee maanden na de uittocht uit Egypte, aan in de Sinaïwoestijn. Daar legeren ze zich tegenover de berg Sinaï, de berg Gods. Op deze plaats zal het volk bijna een jaar verblijven en zal de Heere vol majesteit en heerlijkheid Zijn verbond met het volk sluiten.

Kerntekst
Exodus 19: 5 Nu dan, indien gij naarstig Mijn stem zult gehoorzamen en Mijn verbond houden, zo zult gij Mijn eigendom zijn uit alle volken, want de ganse aarde is Mijn;

Doelstellingen

  • De kinderen beseffen dat God gehoorzaamheid eist, ook van ons.
  • Aan de kinderen laten zien dat God een heilig en machtig God is.
  • De kinderen leren dat deze heilige en machtige God een verbond wil sluiten met zondige mensen.

Zingen

  • Psalm 68:4, 81:9-11, 97:1, 103:9, 105:5, 119:83
  • ZB - Machtig God, sterke Rots
    Dat God ons zo nabij wil zijn
    Gij die van God zijt afgedwaald

Geloofsleer

  • HC vraag 114, 115 - Het houden van de wet
  • HC vraag 122 - De heiliging van Gods Naam
  • DL 3,4, 4 - Kennis van de wet
  • DL 3,4, 5 - Overtuigd van zonde

Introductie
Justin en Walter komen bij papa. ‘Papa, wanneer gaat u ons helpen de hut te bouwen?’ Vragend kijken ze papa aan. Die zegt eerst niets, dan begint hij te lachen. De jongens kijken naar elkaar. Zou hij nu meegaan, hij heeft vorige week al beloofd dat hij zou helpen. Jullie denken natuurlijk: ‘Beloofd is beloofd!’ zegt hij dan, ‘kom op jongens, mee naar de schuur, dan gaan we spullen zoeken!’
Wat is een belofte? Beloof jij ook wel eens iets? Houd je je belofte altijd?

Beginzin
Zover je kijkt, zie je tenten staan. Niet rommelig door elkaar, maar in groepen en in strakke rijen.

Vertelschets

  • Het volk heeft de tenten opgeslagen tegenover de berg Sinaï. Ze zijn nu ruim twee maanden onderweg en hebben van Mozes de opdracht gekregen om hier hun tenten op te slaan. De Heere had uit het braambos al gezegd dat Mozes hier later zou komen met het volk om de Heere te dienen. Wat Hij zegt, gebeurt altijd.
  • Boven de berg hangt de wolkkolom als een teken van Gods nabijheid. De Heere heeft Mozes geroepen en hij beklimt alleen de berg Sinaï. Mozes krijgt de opdracht om Gods woorden aan het volk door te geven. Hij treedt op als middelaar tussen de Heere en het volk. Een hele belangrijke taak. Zijn woorden zijn Gods woorden.
  • God spreekt tegen Mozes: ‘Ik heb het volk uit Egypte geleid. De Heere gebruikt het beeld van een arend, een roofvogel. Zoals een arend zijn jongen draagt, zijn jongen steeds weer opvangt met zijn vleugels als ze dreigen te vallen, zo heeft Hij het volk uit Egypte geleid en naar de berg Sinaï gebracht. ‘Als jullie Mij gehoorzamen en Mijn verbond houden, dan zullen jullie Mijn bijzondere eigendom zijn. Jullie zullen dan een volk zijn van mensen die Mij dienen. Tussen alle volken moeten jullie een heilig volk zijn. Mozes, deze woorden moet je aan het volk doorgeven.’
  • Mozes daalt de berg af, roept de oudsten en vertelt wat de Heere tegen Hem gezegd heeft. ‘Als we de Heere gehoorzamen, zullen we zijn bijzondere eigendom zijn.’ Het volk antwoordt: ‘Alles wat de Heere gesproken heeft zullen wij doen.’ Ze beloven het de Heere.
  • Heb jij ook iets aan de Heere beloofd? Ben je die belofte nagekomen? De Heere komt Zijn belofte altijd na. Misschien ben je wel gedoopt. Hij heeft toen tegen jou gezegd: ‘Als je in Mij gelooft, zal Ik je zonden vergeven en zul je zalig worden.
  • Mozes beklimt opnieuw de berg en zegt tegen de Heere wat het antwoord van het volk is. ‘Alles wat de Heere gesproken heeft zullen wij doen.’ De Heere antwoordt: ‘Ik zal tot u komen in een wolk, zodat het volk hoort als Ik tot u spreek en ze ook u zullen geloven. En zeg tegen het volk dat ze zich moeten heiligen. Ze moeten zich voorbereiden en dan zal Ik over drie dagen het verbond met hen sluiten.’ God is een heilig God. Mozes gaat de berg Sinaï af en zegt tegen het volk wat de Heere gezegd heeft.
  • De volgende dag zijn de mensen druk aan het werk. De vrouwen zijn bezig om alle kleren te wassen. En de mannen brengen palen naar de berg Sinaï. Er komt een lange rij palen tussen het volk en de berg. Niemand mag de berg aanraken of beklimmen. Iedereen die de berg aanraakt, zal gestenigd worden. Die zal sterven. Dat geldt zelfs voor de dieren. Er wordt hard en stil gewerkt. De mensen zijn ernstig, want ze weten dat er iets belangrijks gaat gebeuren!
  • De derde dag wassen en kleden de Israëlieten zich. Ze zijn stil en ernstig. Donkere wolken hangen om de top van de berg. Plotseling klinkt er een schelle toon, een bazuingeluid. Het volk wordt geroepen. Bliksem flitst door de wolk en ze horen de donder. Het volk is heel stil, want God spreekt!
  • Mozes loopt in de richting van de berg en het volk volgt hem. Daar staan ze voor de rij met palen. De mannen, de vrouwen en de kinderen. Heel stil staan ze daar. De berg begint te beven en te roken. En bovenop de berg verschijnt een helder vuur. Het volk ziet iets van Gods macht, majesteit en heerlijkheid. Eerbied en vrees komen in hun hart.
  • Probeer je eens voor te stellen dat een berg begint te beven en te roken en boven op de berg een helder vuur brandt. Daar word je stil van, je durft niets meer te zeggen want God spreekt.
  • Het geluid van de bazuin wordt sterker. Mozes roept tot God en de Heere antwoordt. Mozes mag de berg beklimmen. En daar gaat hij, tussen de palen door. Het volk kijkt hem na en Mozes verdwijnt in de wolk. ‘Mozes, ga nog een keer terug naar het volk en zeg tegen hen dat ze de berg niet mogen beklimmen. Ook de priesters niet.’ Maar Mozes zegt tegen de Heere: ‘Het volk weet het en ze kunnen de berg niet beklimmen want er staan palen voor.’ ‘Ga terug Mozes, je moet het volk nog een keer waarschuwen en neem Aäron mee als je weer terug komt.’
  • Het volk wacht, maar al snel komt Mozes weer terug. Hij waarschuwt het volk nog een keer. Iedereen moet beneden blijven, ook de priesters. Ze moeten achter de palen blijven. Want wie de berg beklimt, zal zeker gedood worden! De Heere waarschuwt het volk nog een keer. Hij weet dat ze die waarschuwing nodig hebben.
  • De Heere waarschuwt jou ook. Tijdens het Bijbelverhaal, tijdens de preek. Hij zegt tegen jou dat je Hem moet dienen, eren en liefhebben. Luister je daarna?
  • Mozes roept Aäron, zoals de Heere het heeft gezegd en samen beklimmen ze de berg Sinaï. Ze klauteren over de rotsen en verdwijnen in de wolk. Beneden staat het volk en wacht.

Slotzin
In het hart van de mensen is eerbied en vrees. Ze zien Gods macht en majesteit. Ze zijn stil en wachten totdat de Heere spreken zal. Wat een wonder dat de Heere een verbond wil sluiten met hen. Ze zijn immers elke keer weer zo dwars, ze mopperen voortdurend. Wat een wonder dat de Heere met ons een verbond wil sluiten.

Gespreksvragen

  • Wanneer en hoe spreekt de Heere nu tot ons? Wat zegt Hij? Hoe luister jij naar de Heere?
  • Wat betekent het dat het volk zich moet heiligen? Wat betekent ‘heilig’? Waarom is het volk bang? Wanneer ben jij bang? Wat doe je dan? Zou het nodig zijn het volk nóg een keer te laten waarschuwen? Waarom? Wat kun je van deze vertelling leren?
  • Wat zegt de Heere eigenlijk met onze doop?

Samenvatting
Mozes beklimt de berg Sinaï waar hij God ontmoet. Hij moet het volk Israël er aan herinneren hoe de HEERE hen uit Egypte verloste en voor hen zorgde. Als ze zich houden aan Zijn wetten, mogen ze het eigendom zijn van de HEERE Die de God van heel de aarde is. Het volk wil het verbond met de HEERE aangaan. De HEERE zegt via Mozes dat ze zich moeten wassen en heiligen. Na drie dagen verschijnt de HEERE op de berg Sinaï. De berg is helemaal in rook gehuld en beeft omdat God Zelf neerdaalt. Iedereen die de berg aanraakt, moet gedood worden. Alleen Mozes en Aäron mogen naar boven en God zien.

Vragen

  1. Wat zegt de HEERE tegen Mozes als hij de eerste keer de berg Sinaï opklimt?
  2. Wat is het antwoord van het volk?
  3. Welke voorschriften krijgt Mozes van de HEERE?
  4. Met welke tekenen gaat de komst van God gepaard?
  5. Waarom mag niemand, behalve Mozes en Aäron, de berg beklimmen of zelfs maar aanraken?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les B2.17

Alles van

Bijbeluitleg over Exodus 19

10 november 2020
Deze exegese gaat over Exodus 19 en hoort bij les B2.17 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Plaatmateriaal - Mozes op de Sinaï

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les B2.17 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Prediker 12:13b met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les B2.17 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 19:4 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les B2.17 en B2.18 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Mozes op de Sinaï

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les B2.17 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!