Vertelschets over de dromen van Farao

Deze vertelschets gaat over Genesis 41 en hoort bij les B2.4 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Genesis 41

Context
Het is al twee jaar geleden dat de schenker en de bakker uit de gevangenis zijn gehaald. De schenker is in ere hersteld, de bakker is opgehangen. Jozef zit nog steeds in de gevangenis.

Kerntekst
Genesis 41:41 Zie, ik heb u over gans Egypteland gesteld

Doelstelling

  • De kinderen begrijpen dat Jozef een belangrijke functie krijgt na zijn verblijf in de gevangenis.
  • Ze beseffen dat hij een type is van de Heere Jezus.
  • Ze begrijpen dat God alles naar Zijn plan uitvoerde.

Zingen

  • Psalm 118:13; 72: 5,6; 2:6; 138:3
  • ZB - Grote God, wij loven U / Lof zij de Heer’
  • UAM - God in den hoog’alleen zij eer / Dankt, dankt nu allen God / U zij de glorie

Geloofsleer

  • HC vraag 27 - Gods voorzienigheid
  • HC vraag 37 - Jezus’ vernedering
  • HC vraag 45 - Jezus’ verhoging
  • NGB art. 13 - De Heere regeert

Introductie
Vertel aan de kinderen over de rivier de Nijl. Het is de belangrijkste rivier in Egypte. In augustus en september overstroomt deze het land. Maar dat vinden de Egyptenaren helemaal niet erg. Als het water in september weer terugzakt, blijft er modder op het land liggen. Die maakt de grond vruchtbaar, het graan groeit er heel goed van. Deze Nijlmodder is net als mest bij ons.

Beginzin
Dat is vreemd! Er komt een koe uit de Nijl gelopen. Het is een prachtig, glanzend dier. Na haar komen er nog zes koeien uit het water.

Vertelschets

  • Het is een prachtig gezicht. Maar dan komt er weer een koe. Een lelijke, magere koe. Net of ze ziek is. En daar zijn er ook zeven van. Een droom.
  • De Farao kijkt verschrikt als hij ziet wat er gebeurt. Die zeven lelijke, magere koeien eten die prachtige, vette koeien op!
  • Maar het is nog niet afgelopen. Even later ziet hij zeven graanhalmen. Mooie, volle graanhalmen, die krom hangen van zwaarte. En dan gebeurt weer hetzelfde. Er groeien zeven magere halmen en ze eten die mooie, dikke halmen op.
  • Wonderlijk! Farao wordt wakker; het was een droom, maar hij voelt zich angstig. Wat heeft dit te betekenen? Hij kleedt zich snel aan. ‘Laat alle tovenaars naar het paleis komen!’
  • ‘Ik heb zó vreemd gedroomd! Twee verschillende dromen, maar ze leken erg veel op elkaar.’ ‘Vertel het ons maar, o Farao.’
  • Het wordt heel stil in het paleis. De tovenaars kijken bang naar de grond. Niemand weet wat deze droom betekent. Dan klinkt er een stem: ‘Ik denk ineens weer aan mijn zonde, Farao. Toen ik, samen met de bakker, in de gevangenis was, heb ik ook gedroomd. Een Hebreeuwse jongen legde onze droom uit. Wat hij zei, gebeurde. De bakker werd opgehangen en ik, de schenker, kwam vrij.’
  • ‘Laat die Jozef hierheen komen!’ Een paar knechten gaan haastig naar de gevangenis. De zware deuren gaan open, Jozef wordt naar buiten gebracht. Ze nemen hem mee, ze wassen en scheren hem; hij krijgt schone kleren.
  • Jozef was vernederd, gevangen gezet. Aan die jaren van verdriet komt nu een eind. De Heere zal Jozef gebruiken om de Israëlieten te helpen, te redden. Heel veel jaren later werd de Heere Jezus gevangen genomen en gekruisigd. Hij stierf en de Zoon van God werd in een graf gelegd. Maar Hij is opgestaan. Hij leeft! Hij redde Zijn kinderen van de eeuwige dood.
  • Daar staat Jozef voor Farao. Hij luistert naar de dromen. Hij zal wel vol ontzag naar de machtige Farao op zijn hoge troon hebben gekeken. Toch durft hij te spreken. ‘Ik kan geen dromen uitleggen, Farao, maar God zal ze u uitleggen.’ Farao heeft een heleboel goden: de zon, de Nijl, het vee. Maar de God van Jozef kent hij niet.
  • En jij? Ken jij Jozefs God? Met je hart? Geloof je dat Jezus voor jóu wilde sterven en opstaan uit de dood? Dank Hem er voor. Bid Hem om dat geloof. Hij deed het niet zomaar. Hij deed het om zondaren te redden van de zonde en de dood!
  • ‘De twee dromen betekenen precies hetzelfde’, zegt Jozef. ‘Dat u het twee keer droomde, wil zeggen dat de Heere het zéker zal doen en dat hij het snel zal doen. Het getal zeven betekent zeven jaren. Eerst komen zeven goede jaren van overvloed en voorspoed. Er zal veel graan groeien. Maar dán zullen er zeven jaren van honger komen. De Nijl zal níet overstromen en er groeit niets op het land. De mensen zullen honger lijden.’
  • ‘Als ik u een raad mag geven, Farao, zoek dan een wijze man, die het land kan regeren. Een deel van het koren moet u apart houden en opslaan, zodat er wat over is als de magere jaren komen. Laat graanschuren bouwen om al dat graan te bewaren.’
  • De Heere zorgt dat de Farao heel zeker weet dat Jozef de waarheid spreekt. Hij gelooft hem.
  • Jozef praatte vrijmoedig over de Heere. Hij vertelde dat God alleen dromen uit kan leggen, dat Hij almachtig is. Zo mag jij ook over de Heere spreken als er de gelegenheid voor is.
  • ‘We kunnen niemand vinden die beter geschikt is om dit plan uit te voeren, dan deze man, Jozef’, zegt Farao. ‘Hij moet onderkoning worden!’ Farao geeft Jozef zijn eigen ring en een gouden halsketting. Hij krijgt prachtige kleren en voortaan reist hij in een mooie wagen van Farao. Hij maakt plannen en zet de mensen aan het werk. Er moet veel worden gedaan voordat de hongersnood komt.
  • Jozef krijgt een nieuwe naam: Zafnath Paänéah. Farao laat hem trouwen met Asnath, ze is de dochter van een belangrijke Egyptenaar. Ze krijgen twee zoons: Manasse en Efraïm. ‘De Heere heeft mij al mijn verdriet doen vergeten’ en ‘Hij heeft mij doen groeien in het land waar ik gevangen zat’, betekenen die namen.

Slotzin
De Heere liet Zijn macht in Egypte zien. Hij zal altijd Zijn plan uitvoeren. Hij zal altijd Zijn belofte houden. Jozef moest verlost worden uit de gevangenis. Jakob en zijn zonen moesten gered worden. Het volk Israël moest groot worden. Zó is de Heere. Hij is Jozef niet vergeten. Hij vergeet niet één van Zijn kinderen.

Gesprek

  • Wat vind je van de schenker? Heeft hij woord gehouden? Wat is het verschil tussen Jozef en de tovenaars? Waarom werd Jozef onderkoning en niet een belangrijke Egyptenaar?
  • Wat is bij Jozef en Jezus hetzelfde?
  • Heb jij wel eens gedroomd? Laat de kinderen iets van hun dromen vertellen. Wat is het verschil tussen dromen in de tijd van de Bijbel en nu?

Samenvatting
Twee jaar later heeft Farao twee dromen: veertien koeien en veertien aren zijn het onderwerp. Hij voelt dat ze iets betekenen, maar zijn tovenaars kunnen hem niet helpen. Dan herinnert de schenker zich Jozef. Farao laat hem halen; hij wil van Jozef de uitleg horen. Jozef vertelt hem dat zijn God hem deze uitleg zal geven. Jozef vertelt de betekenis en geeft Farao advies. Deze is zo onder de indruk van Jozefs wijsheid dat hij hem aanstelt als onderkoning. Jozef verkoopt het koren dat hij in de jaren van overvloed opgeslagen heeft als er hongersnood komt.

Vragen

  1. Welke dromen heeft Farao?
  2. Waarom kunnen de tovenaars die niet uitleggen?
  3. Wie kan het wel?
  4. Wat betekenen de dromen?
  5. Wat zegt Farao dan?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les B2.4

Alles van

Bijbelleesles over de dromen van Farao

1 oktober 2021
Deze bijbelleesles gaat over Genesis 41 en hoort bij les B2.4 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Bijbeluitleg over Genesis 41 - B2.4

10 november 2020
Deze exegese gaat over Genesis 41 en hoort bij les B2.4 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Lukas 14:11b met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les B2.4 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Plaatmateriaal - De dromen van Farao

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les B2.4 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 42:3 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.42, B2.3 en B2.4 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - De dromen van Farao

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les B2.4 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!