Vertelschets over de heraut van de Heiland

Deze vertelschets gaat over Lukas 3:1-18 en hoort bij les A2.14 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Lukas 3:1-18

Context
Nadat Lukas de geboorte van Johannes en Jezus en de eerste levensjaren van de Heere Jezus beschreven heeft, gaat hij in het derde hoofdstuk verder met het optreden van Johannes. Waarschijnlijk waren zowel Johannes als Jezus rond de 30 jaar toen zij in het openbaar verschenen en begonnen met het werk.

Kerntekst
Lukas 3:2b en 3 … geschiedde het woord Gods tot Johannes, den zoon van Zacharias, in de woestijn. En hij kwam in al het omliggende land der Jordaan, predikende den doop der bekering tot vergeving der zonden.

Doelstellingen

  • De kinderen kennen de geschiedenis van de prediking van Johannes
  • Ze begrijpen wat deze prediking inhoudt
  • Ze leren deze woorden ook toe te passen in hun eigen leven

Zingen

  • Psalm 32:1; 34:6,7 en 11; 51: 4 en 9; 96: 6 en 9;
  • ZB Al waren uw zonden als scharlaken
    Create in me a clean heart
    Heer’, ik kom tot U
    Jezus, open mijn oren
    Neem mijn leven

Geloofsleer

  • HC vraag 52 - Welke troost biedt de wederkomst van Christus?
  • HC vraag 60 - Hoe ben je rechtvaardig voor God?
  • HC zondag 26 - De doop
  • NGB art. 34 - De doop
  • DL II, 5 - De belofte van het Evangelie

Introductie
Wat moet je doen om gered te worden? Hoe kun je een kind van God worden? Vraag jij je dat ook wel eens af? Vind je het een moeilijke vraag, of weet je het antwoord wel? In het verhaal dat we vandaag met elkaar gaan lezen en bestuderen, vragen ook heel veel mensen wat ze moeten doen om behouden te worden. Let maar eens goed op wat zij voor antwoord krijgen!

Beginzin
Kijk, daar staat iemand te roepen, midden in een woestijnachtig gebied. Hij heeft een mantel aan van kamelenhaar, hij lijkt zo wel op een profeet. Wat zou hij te vertellen hebben? Vast iets heel bijzonders. De mensen gaan maar eens kijken en luisteren naar deze man. Het is… Johannes de Doper. De Heere God heeft hem uit de woestijn geroepen om vanaf nu aan de mensen het woord van God te gaan brengen. En dat doet hij. Laten we eens luisteren naar zijn boodschap.

Bijbelleesles
*We willen dit gedeelte behandelen met een Bijbelleesles. Aan het eind zijn dan geen gespreksvragen opgenomen. Er is steeds een korte uitleg van de tekst, waaraan vragen zjin toegevoegd. Kopieer van tevoren dit Bijbelgedeelte (bijvoorbeeld via www.statenvertaling.info) en eventueel de in de exegese genoemde teksten en de Kanttekeningen. Voor het leesgemak van de kinderen is het aan te bevelen de tekst uit te vergroten op een A-4.

  • Vers 1-2a
  • Waarom zou Lukas, die dit boek geschreven heeft, al die namen opgeschreven hebben?
  • Welke namen komen jou bekend voor uit de Bijbel? Wat kun je over deze personen vertellen?

Vers 2b-3

  • Waarom komt Johannes nú de woestijn uit? Wat gaat hij doen?
  • Wat zegt vers 3 over de preek van Johannes? Hoor jij de dominee daar ook wel eens over preken?
  • Bekering is een verandering van je hart, van je leven. Wat heeft de vergeving van de zonden daar mee te maken?
  • Johannes doopte de mensen die zijn boodschap geloofden. Bij die doop gingen de mensen helemaal kopje onder in de Jordaan. Ze kwamen dan schoon uit het water. Waarvan moeten wij schoon gemaakt worden? Wat betekent het dat jij gedoopt bent?

Vers 4-6

  • Jesaja de profeet had honderden jaren geleden al verteld dat Johannes zou komen. De Heere God verandert nooit, Hij doet wat Hij beloofd heeft! Kun je nog een belofte van God noemen die vervuld, die uitgekomen, is?
  • Johannes wordt een voorloper, een wegbereider genoemd. Vroeger ging in het land Israël de voorloper voor de koning uit, om de weg waarover de koning zou rijden te bekijken. Als er dan gaten in de weg zaten, of als er rommel lag, maakte hij de weg weer netjes. Zo moet Johannes voor de Heere Jezus uitgaan, om de mensen te vertellen dat Jezus eraan komt. En is de weg dan klaar en netjes als de Heere Jezus komt? Willen de mensen Hem zien als de Messias? Geloven ze in Hem? Leg eens uit.
  • Iedereen zal de Zaligheid van God zien, staat in vers 6. Wat wordt hiermee bedoeld? Wie is dat? Waarom wordt Hij Zaligheid genoemd? Welk woord wordt vaker gebruikt?

Vers 7-9

  • De mensen die naar Johannes komen, worden ‘adderengebroedsel’ genoemd. Een adder is een giftige slang; de mensen zijn net zo giftig en fel. Wat zeggen de mensen bij zichzelf (zie vers 8)? Wat betekent dat, wat denken ze van zichzelf?
  • Johannes zegt dat de mensen vruchten moeten dragen die bij de bekering horen. Als je bekeerd bent, als je bij God hoort, kun je dat dus zien. Wat zouden zulke vruchten kunnen zijn?
  • Johannes vergelijkt in vers 9 elk mens met een boom. Maar wat gebeurt er met de bomen die geen goede vruchten hebben? En wanneer zal dit gebeuren?

Vers 10-14

  • De mensen vragen Johannes: Maar wat moeten we dan doen om zulke goede vruchten voort te brengen? Hoe kunnen we gered worden? Wat zou jij zeggen op deze vraag?
  • In vers 11-14 geeft Johannes aan verschillende mensen antwoord. Wat moet de tollenaar doen? En de soldaat?
  • Johannes leert de mensen dat bij het liefhebben van God óók het liefhebben van de mensen hoort. Als je niet goed voor de mensen om je heen zorgt, maar liegt, steelt en gemeen doet, kun je niet bij God horen! Hoe ga jij om met álle mensen om je heen?
  • Hoe kunnen wij iets weggeven van het vele dat wij van de Heere gekregen hebben (vers 11)?

Vers 15-16

  • Wat denken de mensen over Johannes als ze hem zo horen preken? Maar wat zegt Johannes tegen het volk?
  • De Heere Jezus, Die na Johannes komt, is veel groter en veel sterker dan Johannes. Hoe zegt Johannes dat?
  • En wat zal de Heere Jezus komen doen? Wanneer is de Heilige Geest gegeven?
  • Vuur reinigt, het maakt schoon. Hoe kan de Heilige Geest ons reinigen?

Vers 17-18

  • Als de Heere Jezus komt, zal Hij een scheiding maken tussen tarwe en kaf (de lege hulsjes van de graankorrels die nergens meer voor gebruikt konden worden). Wat gebeurt er met het kaf en wat met het tarwe? Wat zou er bedoeld worden met dit kaf en de tarwe?
  • Als je in de Heere Jezus gelooft, hoef je niet bang te zijn voor het moment dat Hij terug komt. Wat zal er dan gebeuren? Maar… wat zal er met de mensen gebeuren die niet in Hem geloven?
  • Johannes verkondigde het Evangelie. Heel kort samengevat kun je de hele inhoud van het Evangelie lezen in Johannes 3:16. Wat betekent dat voor jou?

Slotzin
Wat zou je, na geluisterd te hebben naar de preek van Johannes, zeggen tegen de mensen die naar Johannes toe kwamen met de vraag ‘wat moeten wij doen?’ Hoe kunnen wij, hoe kun jij gered worden? Geloof je dat?!



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les A2.14

Alles van

Bijbelleesles over de heraut van de Heiland

1 oktober 2021
Deze bijbelleesles gaat over Lukas 3:1-18 en hoort bij les A2.14 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Bijbeluitleg over Lukas 3:1-18

10 november 2020
Deze exegese gaat over Lukas 3:1-18 en hoort bij les A2.14 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Mattheüs 3:2 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les A2.14 en B2.22 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Plaatmateriaal - De heraut van de Heiland

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les A2.14 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 32:3 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les A2.14 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Heraut van de Heiland

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les A2.14 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!