Psalm 75:1 met uitleg

Deze psalm past bij het thema van de map 'Levensecht'. Een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.

Psalmtekst Uitleg
U alleen, U loven wij; We belijden hier dat God de enige is die we loven en prijzen.
Ja wij loven U, o HEER’; Hier bevestigen we dat nogmaals: Ja wij loven U! U HEERE, bent onze lof waard.
Want Uw naam, zo rijk van eer, Die machtige naam van God, die zo vol is van eer,
Is tot onze vreugd nabij; Die naam is vlakbij ons en dat verheugt ons!
Dies vertelt men in ons land, En vanwege die vreugde, om de nabijheid van die Naam,
Al de wond’ren Uwer hand. worden in ons land al die wonderlijke daden van God verteld!

De psalm begint met het loven van God, maar niet zomaar! Eerst wordt er al gezegd dat alleen God geprezen wordt, Hij is het zoveel meer waard dan alle anderen die wij loven. Vervolgens komt in de tweede regel een herhaling. Het gaat hier niet zomaar om loven, het gaat om een voortdurend loven. De psalmdichter jubelt het uit. Misschien hebben we God al zo vaak om iets gebeden, dan past het ons om Hem daarvoor ook zo vaak te danken en te prijzen. Vergeten we dat niet? Waarom is de dichter dan zo blij? Waarom looft hij de HEERE zo uitbundig?

Omdat Gods naam zo dichtbij is. Dat blijkt uit de werken die God doet. Zo ook bij de wonderbare spijziging, bij de genezing van Bartimeüs en toen Lazarus uit de dood werd opgewekt. Wie had er ooit zoiets gezien? Alles wijst er op dat de profetieën uit het Oude Testament vervuld zullen worden, in Jezus Christus. Want Hij is die Naam, zo rijk van eer! Zo dichtbij, en Hij komt steeds dichterbij, op zoek naar dat ene verloren schaap. Die naam alleen, dat is de enige Weg tot behoud. En als je die Naam kent, dan zal je dat ook vertellen door heel het land. ”Kent gij, kent gij, die Naam nog niet? Die Naam draagt mijn Heiland, mijn lust en mijn lied!”



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Psalmen met uitleg

Meer

Psalm 21:13 met uitleg (VBW)

10 november 2020
Deze psalm past bij het thema van de map 'Overwinnaar'. Een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Psalm 25:2 met uitleg (VBW)

10 november 2020
Deze psalm past bij het thema van de map 'Op reis'. Een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Psalm 84:2 met uitleg (VBW)

10 november 2020
Deze psalm past bij het thema van de map 'Welkom thuis!'. Een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Psalm 93:4 met uitleg (VBW)

10 november 2020
Deze psalm past bij het thema van de map 'Zoek de schat'. Een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Psalm 100:1,2,3,4 met uitleg (VBW)

10 november 2020
Deze psalm past bij het thema van de map 'Woordeloos Boek'. Een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Psalm 105:1 met uitleg (VBW)

10 november 2020
Deze psalm past bij het thema van de map 'Echt vrij'. Een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!