Psalm 105:1 met uitleg

Deze psalm past bij het thema van de map 'Echt vrij'. Een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.

Psalmtekst Uitleg
Looft, looft, verheugd, den HEER’ der heren. We worden opgeroepen om de hoogste Heere verheugd – blij – te loven.
Aanbidt Zijn naam, en wilt Hem eren. Zijn Naam moeten we aanbidden. Hem moeten we eren.
Doet Zijne glorierijke daân. Zijn daden, die vol glorie zijn, moeten we de volken laten horen.
Alom den volkeren verstaan.
En spreekt, met aandacht en ontzag Vol aandacht en ontzag moeten we spreken van al Gods wonderen, elke dag.
Van Zijne wond’ren dag aan dag.

In dit psalmvers komt duidelijk de oproep naar voren om God te loven om Zijn grote daden. Wat zijn dan die lovenswaardige, grote daden? De psalm spreekt over Gods grote daden in het Oude Testament. In het Nieuwe Testament zijn ook grote daden van God te vinden. Met name dat God in Jezus onze Redder en Verlosser wil zijn, zoals in de eerste les over de verlamde man naar voren komt. In de tweede les kijken we met elkaar naar de Heere Jezus die de storm het zwijgen oplegt; een gewoon mens zou dat niet kunnen, wat is dat een machtige daad! Maar we moeten God niet alleen loven als we alleen op onze kamer zijn, we moeten ook over hem vertellen aan anderen, overal en aan alle mensen! Net als de Samaritaanse vrouw, die nadat ze het Levende Water ontvangen had terug ging naar het dorp om het aan iedereen te vertellen.

Dan staat er nog een belangrijk regeltje in dit vers, we moeten over Zijn daden spreken met aandacht en ontzag. We moeten ons er over verwonderen en er eerbied voor hebben, net als die Romeinse hoofdman, die zoveel ontzag had voor de Heere dat hij geloofde dat Jezus alles kan, zelfs zijn knecht beter maken door het alleen maar te bevelen.

En als we ‘echt vrij’ zijn, wat willen we dan liever dan liefde geven aan anderen? De barmhartige Samaritaan liet dat al zien. Met zijn daden liet hij een klein beetje zien van de grote daden van God, net zoals de psalm ons zegt.



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Psalmen met uitleg

Meer

Psalm 21:13 met uitleg (VBW)

10 november 2020
Deze psalm past bij het thema van de map 'Overwinnaar'. Een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Psalm 25:2 met uitleg (VBW)

10 november 2020
Deze psalm past bij het thema van de map 'Op reis'. Een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Psalm 75:1 met uitleg (VBW)

12 januari 2021
Deze psalm past bij het thema van de map 'Levensecht'. Een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Psalm 84:2 met uitleg (VBW)

10 november 2020
Deze psalm past bij het thema van de map 'Welkom thuis!'. Een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Psalm 93:4 met uitleg (VBW)

10 november 2020
Deze psalm past bij het thema van de map 'Zoek de schat'. Een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Psalm 100:1,2,3,4 met uitleg (VBW)

10 november 2020
Deze psalm past bij het thema van de map 'Woordeloos Boek'. Een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!