Terugblik toerustingsdag Goed in vorm

Op 6 oktober 2023 werd de landelijke toerustingsdag van Goed in vorm gehouden, met als thema 'Kruispunt - Nieuw gereedschap voor jeugdwerk met perspectief'.

Kruispunt – nieuw gereedschap voor jeugdwerk met perspectief 'Stel het kruis centraal'

Op 6 oktober kwamen meer dan 200 kinderwerkers, leidinggevenden, (jeugd)ambtsdragers en catecheten bijeen in Ede voor de landelijke toerustingsdag van Goed in vorm. Alle deelnemers werden verwelkomt met een heerlijke koek en koffie of thee, ook namen ze een goed gevulde goodiebag in ontvangst. Het programma kon beginnen.

Het was een gevarieerd gezelschap, afkomstig uit zo’n elf verschillende denominaties, maar allen met hetzelfde verlangen: dat Gods Koninkrijk gebouwd wordt onder onze kinderen en jongeren. Dat bindt samen en dat was merkbaar op deze mooie dag.

Laurens Snoek had een kernachtige boodschap in zijn beide lezingen: ‘Stel het kruis centraal’. Perspectief voor kerkelijk jeugdwerk is te vinden bij het kruis van Christus. Als ouderen en jongeren elkaar aan de voet van het kruis ontmoeten, is er ruimte om elkaar te dienen. Aan de voet van het kruis vinden we ook de innerlijke rust en vrijheid waarin onze bekwaamheid als jeugdwerker ligt.

In de eerste lezing wees hij op het belang van omhoog kijken, de aandacht te richten op het kruis van Christus. We worden vaak in beslag genomen door kerkelijke moeiten of zorgen over leegloop. Opzien naar het kruis van Christus biedt troost, ook als God soms afbreekt wat Hij eerst heeft gebouwd.

Opzien naar het kruis brengt leert ons leidinggeven in bescheidenheid, liefde en vertrouwen. Het is nodig onze opgeblazenheid te erkennen en hoogmoedig taalgebruik te vermijden. Het biedt ruimte om het hart te laten spreken. Dan ontstaat er onbevangen belangstelling voor de jongeren die we leidinggeven en liefhebben.

In twee workshop rondes kregen bezoekers de gelegenheid om aan de hand van concrete thema’s zich verder te oefenen in het leidinggeven aan kinderen en jongeren in de kerk. Er was keuze uit tien verschillende thema’s. Er werden ervaringen uitgewisseld, vaardigheden geoefend en nieuwe inspirerende inzichten opgedaan.

We kijken dankbaar terug op deze mooie dag. Bekijk onderstaand filmpje als impressie van deze toerustingsdag. Ook kunt u nagenieten door het bekijken van de foto’s en het naluisteren van de lezingen.



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Lezing 1: Verder kijken en dieper graven

Lezing 2: Scherper kijken en beter graven

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ