Vertelschets over het verlaten van de ark

Deze vertelschets gaat over Genesis 8 en 9 en hoort bij les C1.6 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Genesis 8 en 9

Context
In Genesis 6 zagen we dat de Heere de mensen vanwege hun zonden van de aardbodem wil verdelgen. Door een watervloed zal alles wat op de aarde leeft omkomen. Met Noach richt de Heere een verbond op. Hij heeft een grote ark gebouwd.

Kerntekst
Genesis 9:16 Als deze boog in de wolken zal zijn, zal Ik hem aanzien, om te gedenken aan het eeuwig verbond tussen God en tussen alle levende ziel, van alle vlees, dat op de aarde is.

Doelstellingen

  • De kinderen horen hoe Noach en zijn gezin worden behouden doordat ze in de ark waren.
  • Ze beseffen dat er voor hen behoud is als ze Jezus Christus als Zaligmaker kennen.

Zingen

  • Psalm 46:1; 81:12; 105:3
  • UMK - Noach moet een ark gaan bouwen / Regenboog, toon al je kleuren

Geloofsleer

  • HC vraag 10 - God is rechtvaardig
  • HC vraag 11 - God is barmhartig
  • HC vraag 12 - De mens verdient de straf
  • HC vraag 15 - Onze verlossing ligt buiten onszelf in Christus
  • HC vraag 29 - Jezus, Zaligmaker

Introductie
Praat met de kinderen over verschillende dieren die ze kennen van de dierentuin, de kinderboerderij. Misschien hebben ze zelf wel huisdieren. Je kunt een platenboek laten zien met allerlei dieren.

Beginzin
Wat gebeurt er nu? Kijk eens wat er aan komt! Twee olifanten, een mannetje en een vrouwtje. Wat doen ze? Ze lopen de ark binnen en Noach brengt ze naar een kamertje…

Vertelschets

  • Er komen nog meer dieren, grote en kleine: paarden en honden, muizen, koeien, mussen, papegaaien, leeuwen.
  • Wat een wonderlijk gezicht. Ze komen van alle kanten, uit de bergen en uit de bossen. De Heere zorgt dat ze elkaar geen kwaad doen.
  • Kijk, daar komen zeven mannetjes en zeven vrouwtjes; het zijn schapen, en daar duiven, ook zeven en zeven. Dat zijn er zoveel om later te offeren.
  • De mensen zullen verbaasd zijn. Maar ze vragen niet of ze ook in de ark mogen.
  • Na een week zijn alle soorten dieren in de ark. Noach en zijn gezin werken hard. Al die dieren moeten een plekje hebben om te kunnen liggen en heen en weer te stappen.
  • Ze sjouwen eten naar binnen: wortels, graan, appels. Heel veel voedsel brengen ze in de ark.
  • Dan zegt de Heere: ‘Jij en je gezin moeten ook in de ark gaan. Ik zal voor je zorgen.’ Als ze binnen zijn, doet God de deur Zelf dicht. Er kan niemand meer in.
  • Dikke, zwarte wolken komen er aan in de lucht. De zon kun je niet meer zien. Het regent heel hard, zo hard als het nog nooit geregend heeft.
  • Het water blijft staan op de aarde en komt steeds hoger. De ark begint te drijven
  • Het blijft maar regenen. Steeds hoger komt het water. De huizen komen onder water, de bomen en zelfs de bergen. De aarde is net een grote zee geworden.
  • Alle mensen en dieren die niet in de ark zijn, verdrinken. Dat is de straf van God op hun zonden. De mensen wilden niet in de ark. Ze lachten Noach uit: ‘Wie gaat er nu in die ark?’ Ze luisterden niet naar Noach toen hij hen waarschuwde.
  • Na 40 dagen stopt het met regenen. En daar vaart de ark met acht mensen en de dieren. Ze zijn veilig in de ark. God zorgt voor hen
  • Boem… op een dag stoot de ark tegen een berg. Het water begint te zakken.
  • Noach laat een grote zwarte vogel, een raaf, wegvliegen uit het raam. Hij vliegt heen en weer en vindt een plekje op de bergtoppen om te leven.
  • Dan laat Noach een duif wegvliegen. Maar die komt weer terug. Een duif lust graag zaadjes, maar die groeien nog niet op aarde.
  • Noach wacht een week en dan laat hij de duif weer los en dan komt ze terug met een olijfblad in haar snavel. Zeven dagen later komt ze niet meer terug. Ze heeft een plekje gevonden in de bomen.
  • ‘Noach, nu mag je naar buiten’, zegt de Heere na een poosje.
  • Wat zijn de mensen en dieren blij. De dieren rennen weg en zoeken een plekje in de bossen of de bergen om te leven.
  • Noach wil ook laten zien dat hij dankbaar is. Hij bouwt een altaar van stenen en offert een dier erop.
  • Wij moeten ook nooit vergeten om de Heere te danken, dat Hij zo goed voor ons zorgt.
  • Dan belooft de Heere iets moois: ‘Noach, Ik zal de aarde nooit meer onder water zetten’ zegt Hij.
  • ‘Kijk eens in de lucht, Noach, zie je die mooie regenboog met zijn prachtige kleuren? Als Ik die zie, zal Ik eraan denken dat er nooit meer zoveel water zal komen op de aarde’ zegt de Heere God.

Slotzin
Altijd als je de regenboog in de lucht ziet, mag je aan het verhaal van Noach denken. En aan wat God toen beloofd heeft. Er zal nooit meer zoveel water op de aarde komen. God wil voor de mensen zorgen, ook voor jou!

Gesprek
Praat met de kinderen over de doop. Wat gebeurt er dan allemaal? Wat belooft God dan aan je? Hoe werd Noach gered? Moet jij ook een veilige plek vinden? Wie wil jou een veilige plek geven?

Samenvatting
Na 40 dagen stopt het met regenen. De ark komt tot rust op de berg Ararat. Na een tijd laat Noach een raaf uit de ark gaan. Als deze niet terugkomt, laat hij een duif vrij. De duif kan nog geen plekje vinden en keert terug naar de ark. Na zeven dagen laat hij de duif weer gaan, dan keert ze terug met een olijfblad in haar bek. Nog zeven dagen later blijft de duif weg. Tenslotte krijgt ook Noach de opdracht uit de ark te gaan. Als eerste brengt hij de Heere een offer. De Heere sluit een verbond met Noach, Hij belooft de aarde nooit meer zo te straffen. Als teken geeft Hij de regenboog.

Vragen

  1. Op welke berg komt de ark te liggen?
  2. Wat gebeurt er met de raaf?
  3. Wat neemt de duif mee terug naar Noach?
  4. Wat betekent de regenboog?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les C1.6

Alles van

Bijbeluitleg over Genesis 8 en 9

10 november 2020
Deze exegese gaat over Genesis 8 en 9 en hoort bij les C1.6 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Genesis 9:13a met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les C1.6 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Plaatmateriaal - Het verlaten van de ark

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les C1.6 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 136:26 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les C1.6 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Uit de ark

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les C1.6 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!