Vertelschets over het huis op de rots

Deze vertelschets gaat over Mattheüs 7:24-29 en hoort bij les A1.23 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Mattheüs 7:24-29

Context
De Bergrede wordt afgesloten met een gelijkenis. De Heere Jezus heeft veel gesproken. Een ieder die Zijn woorden hoort en doet, wordt vergeleken met een voorzichtig man die zijn huis op de steenrots gebouwd heeft. En een ieder die Zijn woorden hoort en niet doet, wordt met een dwaze man vergeleken die zijn huis op het zand gebouwd heeft.

Kerntekst
Mattheüs 7:24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, die zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft.

Doelstellingen

  • De kinderen begrijpen de beeldspraak van deze gelijkenis.
  • Ze leren dat het belangrijk is Gods Woord in praktijk te brengen en weten dat dagelijks Bijbellezen en wekelijks naar de kerk gaan niet genoeg is.
  • Ze leren nadenken wat dat concreet voor hun leven inhoudt.

Zingen

  • Psalm 1:1,4; 17:3; 73:2,9,14; 89:7; 119:1,3,17
  • UAM - Neem mijn leven, laat het Heer’ / Vaste rots van mijn behoud
  • ZB - Ik bouw op U, mijn Schild en mijn Verlosser / Uw Woord is een lamp voor mijn voet / Welzalig de man die niet wandelt / Heere Jezus om Uw Woord

Geloofsleer

  • HC zondag 23 - Rechtvaardiging door het geloof
  • HC zondag 24 - Goede werken
  • HC zondag 33 - De bekering
  • NGB art. 24 - De heiligmaking van de mens en de goede werken

Introductie
Jullie zullen allemaal wel eens de bouw van een huis gezien hebben. Kun je zomaar beginnen om ergens een huis te bouwen? Wat moet er eigenlijk allemaal gebeuren? Voordat je kunt gaan bouwen moet er gegraven worden en een stevig fundament gelegd worden, vaak moet er eerst geheid worden, zodat het fundament goed in de grond verankerd wordt. Ook al zie je dat fundament niet meer als het huis af is, het is het belangrijkste onderdeel van het huis want daarmee staat of valt het … letterlijk! Wisten jullie dat de Heere Jezus ons ook vergelijkt met bouwers? Je kunt op veel manieren je levenshuis bouwen, maar welke manier is goed? Uiteindelijk zijn er maar twee bouwstijlen! Met de ene bouwstijl zul je voor eeuwig omkomen maar met de andere bouwstijl zul je voor eeuwig bij de Heere mogen zijn. Vandaag zullen we horen hoe ons levenshuis gebouwd moet worden.

Beginzin
Met de rug van zijn hand wist de man het zweet van zijn gezicht. Hij is al zo’n tijd aan het spitten… zou hij daar nu eindelijk vaste grond voelen?

Vertelschets

  • De Heere Jezus is aan het einde van Zijn Bergrede gekomen. Hij heeft de schare veel verteld, maar waar het nu om gaat, is dat ze Zijn woorden gehoorzamen, in de praktijk brengen. Om dat duidelijk te maken, vertelt Hij ze tot slot een gelijkenis.
  • Zie je die twee mannen daar? Ze zijn druk bezig met het bouwen van een huis. Laten we eens een kijkje gaan nemen. De eerste man is druk aan het graven en spitten. Waarom doet hij dat? Zullen we het hem eens vragen?
  • De reden waarom hij zo diep spit, is dat hij een vaste ondergrond voor zijn huis wil hebben. Het kan in Israël enorm waaien en regenen, en als je huis dan geen vaste ondergrond heeft, kan het zo maar omgeslagen worden. Diep verborgen onder het zand zijn soms grote rotsen te vinden en je huis staat nooit zo stevig als wanneer het gegrond is op zo’n rots.
  • Maar wat duurt dat lang, hij blijft maar spitten en spitten en je ziet bijna geen resultaat. Zullen we maar eens bij die tweede man gaan kijken? Hé, die gaat een stuk sneller. Hij is helemaal niet bezig met spitten en de eerste muur staat al. Hoe kan dat nu?
  • Als we het hem vragen, zegt hij: Ach, mijn buurman doet zo moeilijk. Die denkt dat zijn huis zal omwaaien als het geen stevige ondergrond heeft, maar volgens mij zal het zo’n vaart niet lopen.’
  • Op het eerste gezicht is deze man echt niet zo dom bezig. Hij zoekt de materialen, een geschikte plek, en gaat dan bouwen. Hij gaat veel sneller dan zijn buurman. Misschien is die andere bouwer nog wel aan het graven terwijl hij al in het zonnetje voor zijn huis zit te genieten.
  • Het is maanden later. Hoewel het bij de één veel langer geduurd heeft dan bij de ander, zijn uiteindelijk beide huizen afgekomen. Maar op een dag pakken zich dikke wolken samen. Het begint hard te waaien en wat de eerste man voorzien heeft, gebeurt. Daar vallen de eerste druppels al en na een tijdje stortregent het.
  • Maar wat gebeurt daar? Kijk eens goed naar het huis van de man die zo snel bouwde? Terwijl het blijft regenen en regenen, zien we hoe het zand langzamerhand onder het huis wegspoelt. Het huis zakt steeds schever en schever en stort uiteindelijk met groot geraas is. Het andere huis blijft echter stevig staan.
  • Met deze woorden eindigt de gelijkenis. De Heere Jezus vertelt dit echter niet om maar een mooi verhaal te vertellen. Nee, Hij wil dat jij de boodschap begrijpt. Je bent wijs als je de woorden van de Heere Jezus, dat wat God in Zijn Woord gezegd heeft, in de praktijk brengt, gehoorzaamt. In de Bijbel wordt de Heere Jezus met een Steenrots vergeleken. Hij wordt ook het Fundament genoemd. Jij hoeft dus niet meer het fundament van je levenshuis te leggen. Dat is er al. Maar je moet er wel naar zoeken! Christus zoeken, om door het geloof met Hem verenigd worden en alleen op Zijn volbrachte werk aan het kruis, je levenshuis te bouwen zonder op iets of iemand anders te vertrouwen!
  • Misschien denk je wel bij jezelf: Zonde eigenlijk, om zoveel tijd aan het zoeken naar God te besteden. Hij lijkt zo ver weg en de Bijbel is zo moeilijk. Je vrienden, je hobby’s, mp3 of vul maar in, nemen eigenlijk al je tijd in beslag. Je weet diep van binnen wel dat de Bijbel een ander leven van je vraagt, maar je schuift het vooruit. Weet je wat de Heere Jezus dan zegt? Dan ben jij de dwaze bouwer. Dan zal uiteindelijk je levenshuis omslaan en zul je zelf verloren gaan.
  • In voorspoed kan het lijken of er geen verschil is tussen het leven van een gelovige of ongelovige. Maar als er tegenspoed komt, ziekte, lijden en vooral de dood, dan wordt pas goed zichtbaar, wat het fundament van je leven is.

Slotzin
De mensen kunnen niet altijd zien wat het fundament van jouw huis is, maar God kijkt tot op de bodem van jouw hart. Hij staat nu voor je en vraagt: Ben jij een wijze of een dwaze bouwer?

Gesprek

  • Wat moet je doen om een wijze bouwer te zijn?
  • Kijk eens eerlijk je eigen leven na: Waar stel jij je vertrouwen op? Wat is het fundament van jouw levenshuis?
  • Wat betekent het dat de Heere Jezus met een Rots en Fundament vergeleken wordt?
  • Hoe wordt Hij het Fundament van jouw huis?

Samenvatting
De Heere Jezus vertelt een gelijkenis om het verschil duidelijk te maken tussen twee soorten mensen, wijzen en dwazen. Wijs is hij die voordat hij een huis bouwt, een stevig fundament legt op een steenrots. Als er dan stormen komen, staat zijn huis stevig, als een rots. Zo wijs ben je, als je de woorden van de Heere Jezus hoort én doet. De dwaze man begint gelijk met het bouwen van zijn huis, zo op het zand. Als er dan een storm komt, stort het huis in. Als je wel de woorden van God hoort, maar ze niet doet, ben je net zo dwaas als deze bouwer. Met deze gelijkenis sluit de Heere Jezus de Bergrede af. De mensen die naar Hem geluisterd hebben zijn verbaasd. Deze Leraar onderwijst heel anders dan de Schriftgeleerden doen.

Vragen

  1. Wat is het verschil tussen de wijze en de dwaze bouwer?
  2. Hoe kun jij het woord van God wél horen maar er niet naar handelen?
  3. Hoe komt het dat de mensen zich zo over de leer van de Heere Jezus verbazen?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les A1.23

Alles van

Bijbeluitleg over Mattheüs 7:24-29

10 november 2020
Deze exegese gaat over Mattheüs 7:24-29 en hoort bij les A1.23 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Knutselwerkje - Versier een steen

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les A1.23 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Knutselwerkje - Knutsel een berg (4)

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les A1.23 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Spel - Commando pinkelen

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les A1.23 en B1.23 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Geloofsleer - De reactie op het evangelie

10 oktober 2021
Deze uitleg van de geloofsleer gaat over de reactie op het evangelie en hoort bij les A1.23 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 73:26 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.23 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 89:7 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.23 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Het huis op de rots

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les A1.23 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!