Vertelschets over het begin van de tweede zendingsreis

Deze vertelschets gaat over Handelingen 15:35 tot 16:8 en hoort bij les A1.51 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Handelingen 15:35 tot 16:8

Context
Op het apostelconvent in Jeruzalem zijn besluiten genomen over wat gelovige heidenen moeten onderhouden van de Joodse wet en wat hun houding moet zijn ten opzichte van de heidense gebruiken. Paulus en Bárnabas waren daarbij aanwezig. Zij zijn vervolgens naar Antiochíë gestuurd, om de gemeente daar verder te onderwijzen. Na een aantal dagen daar geweest te zijn, komt Paulus met het voorstel om terug te keren naar de gemeenten die ze tijdens de eerste zendingsreis bezocht hadden. Bárnabas stemt hiermee in, maar er komt ook verwijdering tussen deze beide mannen. Bárnabas wil Markus meenemen, Paulus niet. Zo gaan ze apart op reis, waardoor wel het Woord op meerdere plaatsen verkondigd wordt! Paulus ontmoet Timótheüs, die vanaf nu met hem zal meegaan op zendingsreis.

Kerntekst
Handelingen 16:5 De gemeenten dan werden bevestigd in het geloof, en werden dagelijks overvloediger in getal.

Doelstellingen

  • De kinderen weten dat Gods Woord altijd doorgaat, ondanks ruzies tussen mensen.
  • De kinderen horen iets over de waarde van de kerkdienst, daardoor wil God het geloof werken en versterken.

Zingen

  • Psalm 22:14; 72:4, 6, 10, 11; 86:5; 87
  • ZB - Roept uit aan alle stranden / De kerk van alle tijden / God is getrouw, Zijn plannen falen niet

Geloofsleer

  • HC zondag 48 - Uw Koninkrijk kome
  • HC vraag 54 - De heilige, algemene Christelijke Kerk
  • NGB art. 27 - Van de algemene Christelijke Kerk
  • DL 1, 3 - God zendt boodschappers

Introductie
Denk met de kinderen na en praat over het werk van zendingsorganisaties. Waarom doen mensen dit werk, wat is het belang ervan? Zoek ook eventueel gegevens op van Bijbelvertaalwerk (zie bijvoorbeeld Wycliffe), in hoeveel talen de Bijbel al vertaald is en in hoeveel talen de Bijbel nog vertaald moet worden.
Op welke wijze kunnen de kinderen zelf andere mensen het Evangelie vertellen? Doen ze dat weleens? Of hoe kan je er voor zorgen dat het Woord verspreid wordt over deze hele wereld?

Beginzin
En zo zijn ze allebei apart op weg gegaan... Bárnabas nam Johannes Markus met zich mee, en Paulus ging met Silas op weg. Wat is er gebeurd? Waarom gaan Paulus en Bárnabas afzonderlijk op zendingsreis?

Vertelschets

  • Alweer een aantal dagen zijn Paulus en Bárnabas in de gemeente van Antiochíë. Daar hebben zij de besluiten van de vergadering aan de gemeente mogen doorgeven. Er was blijdschap in de gemeente! De heidenen hoeven niet besneden te worden en ook allerlei andere wetten hoeven niet onderhouden te worden. Alleen het geloof in Christus Jezus maakt zalig en dat geeft vreugde!
  • Nu wil Paulus dit ook vertellen in de andere gemeenten die hij tijdens zijn eerste zendingsreis bezocht had. Daarom vraagt hij of Bárnabas meegaat en dat wil Bárnabas wel!
  • Bárnabas vraagt: 'Zullen we Johannes Markus ook meenemen? Hij is de vorige keer ook met ons meegegaan.' Maar Paulus is resoluut: 'Nee, dat wil ik niet! Tijdens de vorige reis heeft hij ons in de steek gelaten, misschien wil hij nu ook wel weer eerder terug. Nee hoor, het gebeurt niet.'
  • Johannes Markus was inderdaad al eerder met Paulus en Bárnabas op reis gegaan en het zit Paulus nog steeds dwars dat hij hen verlaten heeft. Het is zo erg, dat er irritatie ontstaat en er verwijdering komt tussen Paulus en Bárnabas.
  • Wat erg hè, dat deze twee mannen, die eerst samen Gods Woord verkondigden en het goed met elkaar konden vinden, nu ruzie hebben!
  • Heb jij ook wel eens ruzie met je vriend(in), dat je elkaar een tijd niet wilt zien? Dat is niet goed hoor, en het geeft God verdriet. Hij wil dat we in liefde tot elkaar leven en dat we ruzies oplossen en uitpraten.
  • Weet je wie wel lacht? Satan! Nu zal het Woord van de opgestane Jezus vast niet verder verkondigd worden. Maar dat heeft hij mis, God Zelf zorgt ervoor dat de prediking doorgaat!
  • Want Paulus en Bárnabas gaan nu afzonderlijk op reis. Nu zal het Woord juist op meerdere plaatsen tegelijk gebracht worden.
  • Dat neemt niet weg dat de ruzie niet goed was, maar de Heere keert het ten goede. Later hebben Paulus en Bárnabas het gelukkig ook weer goedgemaakt met elkaar.
  • Bárnabas neemt Johannes Markus mee, zij gaan naar het eiland Cyprus.
  • Paulus kiest voor Silas en samen beginnen zij aan de tweede zendingsreis. Maar ze vertrekken niet voordat ze door de broeders in het gebed aan God zijn opgedragen. In het zendingswerk zijn ze afhankelijk van Gods genade en zegen. Zoals ook wij in alles afhankelijk zijn van God.
  • Ze reizen door Syrië en Cilícië om daar de nog jonge gemeenten te bemoedigen en te versterken in het geloof. Overal vertellen ze wat er tijdens de vergadering in Jeruzalem besloten is. Dit geeft verdieping in het geloof van de gemeenteleden en er komen steeds nieuwe gelovigen bij.
  • Wat een blijdschap zal dat Paulus en Silas gegeven hebben! Ben jij ook blij dat je elke keer het Woord van God hoort, waarin Hij met Zijn genade tot je komt en je vergeving van zonden geven wil?! Door de prediking wil de Heere het steeds weer laten horen. Zo werkt en versterkt de Heere God het geloof, door Zijn Geest.
  • Zo gaan Paulus en Silas verder, totdat ze in de gemeente van Derbe en Lystre komen.
  • Daar ontmoeten ze een discipel, Timótheüs. Hij heeft een gelovige Joodse moeder (Euníce) en oma (Loïs). Op z'n eerste zendingsreis heeft Paulus in Lystre en Derbe een gemeente gesticht en toen zijn ook deze mensen tot geloof gekomen.
  • En de vader van Timótheüs dan? Nee, die helaas niet. Hij was een heiden, daarom is Timótheüs ook niet besneden als jongetje van acht dagen oud.
  • Van Timótheüs doen goede geruchten de ronde. Wat zou Paulus hem graag mee willen hebben op reis! Dan moet Timótheüs wel eerst besneden worden. Niet omdat anders zijn geloof niet echt zou zijn, maar om beter contact met de Joden te kunnen maken. Zij wisten namelijk dat zijn vader een Griek was. Zo kunnen er meer mensen met het Evangelie bereikt worden.
  • Daarna trekken ze verder. Paulus, Silas en nu ook Timótheüs. De gemeenten langs, om te zien hoe het met de gemeenteleden gaat, ze te bevestigen en te versterken in het geloof.

Slotzin
Zie je het?! Gods Woord gaat door, ondanks ruzie tussen mensen. De Heere zorgt er Zelf voor, net zolang totdat de volheid van Zijn Koninkrijk gekomen is.

Gesprek

  • Hoe kwam het dat er ruzie ontstond tussen Paulus en Barnabas? Was dit goed?
  • Ook nu zijn er veel verschillende kerken/kerkverbanden, waardoor zijn die ontstaan? Soms ook door ruzies en onenigheden tussen mensen. Is dat goed? Hoe wil God dat mensen met elkaar leven?
  • In de gemeenten waar ze kwamen, versterkten Paulus en Silas de mensen in het geloof. Door onder andere te vertellen wat er tijdens de vergadering in Jeruzalem besloten was. Hoe kan jij versterkt worden in je geloof? Welke middelen zijn daarvoor?

Samenvatting
Paulus wil met Barnabas de pas gestichte gemeenten bezoeken. Barnabas wil Markus weer meenemen, maar Paulus wil dat niet. Ze besluiten daarop beiden een andere route te nemen. Barnabas gaat met Markus naar Cyprus en Paulus gaat met Silas naar Klein-Azië. Op hun reis bemoedigen ze de gemeenten in Syrië en Fenicië. In Lystre komt ontmoet Paulus Timotheüs. Hij wil dat deze jongeman hem vergezelt op zijn reis. Met het oog op de Joden lijkt het hem beter Timotheüs te besnijden. In alle gemeenten delen zij de besluiten van de apostelen mee. De gemeenten groeien in geloof en aantal. De Heilige Geest leidt hen op hun weg.

Vragen

  1. Wat gebeurt er als Paulus en Barnabas hun tweede zendingsreis beginnen?
  2. Wie ontmoet Paulus in Lystre? Wat kun je over hem vertellen?
  3. Wat vertelden ze in de gemeenten die ze bezoeken tijdens deze tweede zendingsreis?
  4. En wat is daarvan het gevolg in de gemeenten?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les A1.51

Alles van

Bijbeluitleg over Handelingen 15:35 tot 16:8

10 november 2020
Deze exegese gaat over Handelingen 15:35 tot 16:8 en hoort bij les A1.51 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Handelingen 16:5 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.51 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 2:7 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.51, C2.37 en C2.38 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Het begin van de tweede zendingsreis

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les A1.51 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!