Vertelschets over het bedaren van de storm

Deze vertelschets gaat over Mattheüs 8:23-27 en hoort bij les T-B7 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Mattheüs 8:23-27

Context
Zojuist heeft Jezus het een en ander uitgelegd over het volgen van Hem. Krachtige en radicale woorden gebruikte Jezus om aan te geven dat Hem volgen onvoorwaardelijk volgen betekent.
Juist nu staat in vers 23 dat de discipelen Jezus volgen naar een schip. Zij laten hiermee zien dat zij onvoorwaardelijk in Hem geloven en Hem echt willen volgen.
Maar in dit gedeelte stelt Jezus direct het geloof van Zijn discipelen op de proef.

Kerntekst
Markus 4:41 Wie is toch Deze, dat ook de wind en de zee Hem gehoorzaam zijn?

Doelstellingen

  • De kinderen leren dat Jezus ook de macht heeft over de natuur.
  • De kinderen zien hierin dat Hij God en Mens was, maar dat Jezus ook voor hen een Redder in nood wil zijn.

Zingen

  • Psalm 3:3; 29:2; 46:1,6; 65:4,5; 89:5; 107:12-16
  • UMK - Wij zijn van wal gestoken
  • UAM - Grote God, wij loven U / Nooit kan ’t geloof teveel verwachten

Geloofsleer

  • NGB art. 19 - Hij is God en mens
  • Matth. 28:20 - Ik ben met u al de dagen tot de voleinding der wereld.

Introductie
Schrijf op het bord: ‘Ik ben bang voor….’ Laat de kinderen aanvullen. Schrijf hun antwoorden op het bord, of laat de kinderen ze zelf opschrijven.
Ga daarna met hen in gesprek: wat doe je als je bang bent? Wie roep je te hulp?
We luisteren zo naar een geschiedenis waarin de discipelen heel bang zijn… Luister maar goed wat er dan gebeurt!

Beginzin
Jezus loopt al weer in de richting van het meer van Galilea. Blijkbaar wil Hij weer vertrekken uit deze streek.

Vertelschets

  • Samen met Zijn discipelen gaat Hij in het schip en geeft hen de opdracht naar het land van de Gadarenen te varen.
  • Zelf gaat Hij liggen in het achterschip, Zijn hoofd op een kussen, en valt in slaap. Hij heeft de hele dag al gepreekt en is nu zó moe.
  • Opeens giert een stevige windvlaag over het water, het zeil op het schip klappert.
  • Ongerust kijken de discipelen naar de lucht. Het is niet vreemd dat aan het einde van de dag hier de wind opsteekt, het meer van Galilea ligt in een dal met bergen tot wel 300 meter hoogte er omheen.
  • Met hun visserservaring zijn de discipelen wel wat gewend, maar dit… De wind jaagt donkere wolken voor zich uit, de lucht wordt pikzwart, het water wordt onstuimig.
  • Dan barst de flinke storm los en stort de regen neer.
  • Het lukt zelfs de ervaren vissers niet meer om het schip te besturen: het water kolkt, hoge golven gooien het schip op en neer, de golven slaan zelfs over het schip heen. Angstig klampen de discipelen zich vast, wat nu?
  • Af en toe lijkt het iets minder te worden, zou de storm voorbij zijn? Maar nee, het volgende moment rukt de wind weer aan het schip en smijt het op en neer.
  • En Jezus? Hij slaapt… De discipelen kijken naar Hem. Hoe kun je nu slapen terwijl ze bijna verdrinken?! Hoe kan Hij dat nu doen?
  • Ze kruipen over de bodem van het schip naar Hem toe en schudden aan Zijn schouder: ‘Heere, red ons! We vergaan!’
  • Jezus wordt wakker en merkt het stormgeweld. ‘Wat zijn jullie bang, kleingelovigen? Hebben jullie geen geloof en vertrouwen in Mij?’
  • Jezus gaat staan, steekt Zijn hand uit en zegt bestraffend tegen het woeste water en de wilde wind: ‘Zwijg! Wees stil!’
  • Plotseling is de wind weg. Weg zijn de golven. Het wordt heel stil. De discipelen houden hun adem in, voor zich zien ze een spiegelglad meer.
  • Hoe is dit mogelijk? De discipelen kijken elkaar aan en fluisteren: ‘Wie is Deze, dat zelfs de wind en de zee Hem gehoorzamen?’
  • Ze hebben al veel wonderen van Hem gezien, maar dat Hij zelfs de macht heeft over de natuur…

Slotzin
Bijzonder hè, Hij is de Heere van de Schepping. Hij heeft zelfs ons leven in Zijn hand. Ook jouw leven, dus met alles mag je bij Hem komen!

Gesprek
Kun je dingen noemen uit deze geschiedenis waaraan je kunt zien dat de Heere Jezus God en Mens tegelijk was?
Is het belangrijk om te weten dat Jezus ieder leven in Zijn hand heeft? Waarom wel/niet?
Kijk nog eens naar het bord. Wie kan het allerbest helpen als je bang bent? Hoe kun je ook vandaag nog naar Hem toe gaan?

Samenvatting
De Heere Jezus gaat een scheepje in en de discipelen volgen Hem. Er breekt een grote storm los, maar de Heere Jezus slaapt. De discipelen zijn bang en maken Hem wakker. Jezus bestraft hen, hebben ze dan geen geloof? Op Zijn woord gaat de storm liggen. Allen verwonderen zich over Zijn macht.

Vragen

  1. Wat deed Jezus in het schip? En de discipelen?
  2. Wat betekent 'kleingelovige'? Wat zegt de Heere Jezus hiermee tegen de discipelen?
  3. Welk wonder doet Jezus?
  4. Wat zegt dat over Zijn macht? Wat betekent dat voor jouw leven?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les T-B7

Alles van

Bijbelleesles over het bedaren van de storm

1 oktober 2021
Deze bijbelleesles gaat over Mattheüs 8:23-27 en hoort bij les T-B7 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Bijbeluitleg over Mattheüs 8:23-27

10 november 2020
Deze exegese gaat over Mattheüs 8:23-27 en hoort bij les T-B7 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Markus 4:41 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les T-B7 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 62:4 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les C1.9, C1.10, C1.11, T-B7 en T-B8 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Jezus stilt de storm

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les T-B7 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!