Vertelschets over Gods verbond met Noach

Deze vertelschets gaat over Genesis 8:15 tot 9:17 en hoort bij les A1.2 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Genesis 8:15 tot 9:17

Context
De Heere had de zondige mens gestraft met de zondvloed (zond: een Oudnederlands woord voor groot; zondvloed= grote vloed). Alle dieren en mensen sterven in deze watervloed. Alleen Noach, zijn vrouw en de drie zonen met hun vrouwen zijn gered in de ark met alle dieren die ook een plaats in de ark hebben. Na meer dan een jaar is het water zo ver gezakt dat Noach en zijn gezin op Gods bevel de ark verlaten. God geeft mens en dier bevel om de lege aarde weer te vervullen. Uit dankbaarheid brengt Noach eerst de Heere een brandoffer.

Kerntekst
Genesis 9:11a/c En Ik richt Mijn verbond op met u (…) dat er geen vloed meer zal zijn om de aarde te verderven.

Doelstellingen

  • De kinderen leren zien hoe belangrijk een oprecht dankbaar hart is; dit behaagt de Heere.
  • Ze weten dat God trouw blijft aan Zijn gegeven belofte en dat de regenboog daar een zichtbaar teken van is.
  • Het wordt de kinderen duidelijk dat de Heere Zelf de wereld in stand houdt.

Zingen

  • Psalm 12:7; 32:6; 40:4; 51:8, 9; 77:6; 105:3; 143:2
  • ZB - God is getrouw / Groot is Uw trouw o Heer’ / U bent mijn schuilplaats Heer’

Geloofsleer

  • HC zondag 4 - Straf en gerechtigheid
  • HC vraag 21 - Waar geloof
  • DL 1, 1 - Alle mensen zondig
  • DL 2, 1 - God is rechtvaardig
  • NGB, art. 17 - God brengt redding

Introductie
Ken je dat gevoel? Dat je eigenlijk niet kunt wachten tot het zover is? Je verjaardag bijvoorbeeld. Of iets anders waar je naar uitziet. Je kunt bijna niet in slaap komen. Wanneer is het zover? Hoe zal het zijn? Hoe zal het er uit zien? En dan is het zover …

Beginzin
Eindelijk komt voor Noach de opdracht van de Heere om de ark te verlaten.

Vertelschets

  • Na de geweldige watervloed die de hele aarde bedekte, is het ruim een jaar later zover. De aarde is droog en de ark zit vast op een berg. Noach heeft al een raaf uit het venster gelaten; toen die niet terugkwam, wist hij dat de roofvogel aas had gevonden om te eten. Na enkele keren was de duif teruggekomen met een olijftak.
  • Wanneer zou hij zelf, met zijn gezin de ark mogen verlaten? Ze zijn nu al meer dan een jaar in de ark, maar Noach wil wachten op de Heere. Pas op Gods bevel verlaten Noach, zijn vrouw, zijn drie kinderen en hun vrouwen de ark.
  • Het is beter steeds aan de Heere te vragen: ‘Wat wil U dat ik doen zal?’ dan op eigen houtje je beslissingen te nemen!
  • Al de dieren verlaten de ark, rustig en ordelijk. Roofdieren lopen de ark uit naast de dieren die ze later als prooi zullen eten. De Heere wil dat al die dieren de lege aarde weer vervullen en Hij geeft ze als Schepper de vruchtbaarheid hiervoor.
  • Noach is dankbaar dat hij leeft, dat hij de ark mag verlaten. Wat zou je verwachten dat hij het eerste zou doen? Kijken waar hij moet wonen. Zien waar hij kan gaan zaaien. Nee, om die dingen maakt hij zich niet druk.
  • Nee, als eerste bouwt Noach een altaar, waarvoor hij grond en stenen opstapelt. Hij zal een brandoffer brengen. Van de reine dieren zijn er immers zeven paren meegegaan in de ark, speciaal bedoeld voor het offeren.
  • Wat zou jij gedaan hebben in dit geval? Wat doe jij wanneer de Heere je geholpen heeft? Een oprecht dankbaar, gelovig hart is de Heere aangenaam. Het is als een heerlijke geur.
  • God spreekt met Zichzelf af dat er geen wereldwijde waterramp meer zal komen. De afwisseling van seizoenen zal doorgaan. De boer zaait en oogst, de sneeuw zal vallen, de zon zal warmte geven en zo zullen gewassen kunnen groeien.
  • Wat een wonder dat de Heere Noach en zijn kinderen zegent, terwijl Hij weet dat het hart van de mensen altijd boos is. Hij vernieuwt de zegen die Hij gaf na de schepping. Noach en zijn zonen zullen kinderen krijgen; de verwoeste aarde zal weer vol worden. Om te voorkomen dat mensen het slachtoffer van de (wilde) dieren worden, zijn de dieren bang. De mens heerst over de dieren. Ze mogen nu ook dieren eten, maar pas als het dier leeggebloed is.
  • Ook stelt God de doodstraf in voor mensen die andere mensen doden. Nooit mag een mens onrechtvaardig een ander mens doden. God heeft de mens naar Zijn Beeld geschapen, tot Zijn eer. Een moordenaar onteert de Heere.
  • De Heere vertelt Noach en zijn zonen dat Hij een verbond met hen maakt. En niet alleen met hen, maar met alle mensen die daarna geboren worden. Het verbond geldt zelfs alle dieren. Hij belooft dat er, zolang de wereld bestaat, geen wereldwijde watervloed meer zal zijn.
  • Om duidelijk te maken dat het geen loze woorden zijn, geeft God een teken van dit verbond. Als de donkere regenwolken zich samenpakken en de zon nog schijnt, is de regenboog zichtbaar. Het is een bewijs dat de Heere betrouwbaar is. Hij houdt Zijn belofte niet alleen nu, maar voor eeuwig, tot Hij terugkomt.
  • In de Bijbel staat dat de Heere Zelf aan dit verbond gedenkt als Hij de wolken over de aarde stuurt. Jij mag er aan denken, maar de Heere doet dit ook! Wat een wonder.
  • Geleerden kunnen precies verklaren hoe het komt dat de regenboog te zien is. Maar voor de gelovigen is het niet zomaar iets natuurkundigs! Zij beseffen dat de betekenis van deze boog geweldig is: zodra deze boog verschijnt, gedenkt de Heere aan Zijn eeuwig verbond. Dat is elke keer weer een geweldige bemoediging in de wereld, tot vandaag de dag toe.

Slotzin
De Heere leeft! Let op de regenboog. Vlucht tot de ark van behoud, de Heere Jezus Christus. Alleen dan ben je zeker van de eeuwige redding! Wat is ‘eeuwig’? Heeft de Heere nog andere tekenen gegeven?

Gesprek

  • Spreek met de kinderen over het teken van de regenboog. Het verschijnsel op zich kun je natuurkundig verklaren (de combinatie van zon(licht) en water(nevel). Wat is het méér voor de christen? Wat is een verbond?
  • God belooft dat er geen zondvloed meer komt. Toch gebeuren er nog steeds grote natuurrampen. Wat zou de Heere hiermee te zeggen hebben?
  • Vergelijk de tijd van Noach met onze tijd. Zie je verschillen? Overeenkomsten? Waarom mogen wij nog leven, bestaat de wereld nog?

Samenvatting
Als de aarde opgedroogd is, geeft de HEERE Noach toestemming de ark te verlaten. Hij bouwt een altaar en brengt de HEERE brandoffers. Als de HEERE die liefelijke reuk ruikt, zegt Hij bij Zichzelf dat Hij de aarde nooit meer vervloeken zal. De seizoenen zullen elkaar steeds opvolgen. Hij zegent Noach en geeft hem de opdracht zich te vermenigvuldigen en de aarde in bezit te nemen. De mens zal heersen over alle dieren en die tot voedsel mogen gebruiken. God verbiedt doodslag: Hij heeft de mens naar Zijn eigen beeld gemaakt. De HEERE richt een verbond op met Noach: nooit meer zal de mensheid totaal uitgeroeid worden door een watervloed. Als teken van Zijn belofte geeft Hij de regenboog.

Vragen

  1. Waarom bouwt Noach eerst een altaar?
  2. Welke opdracht krijgt hij?
  3. Met welke opdracht moet Noach, moeten de mensen, aan het werk?
  4. Wat vind jij van de manier waarop de mensen met de schepping omgaan?
  5. Wat houdt het verbond in dat de Heere met Noach sloot?
  6. Betekent dit ook wat voor ons? Wat dan?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les A1.2

Alles van

Belofte

10 november 2020
Een belofte is iets wat je belooft. Gods belofte is een toezegging van Hem om iets te geven om Jezus’ wil.
+
Ontwikkeld door

Bijbeluitleg over Genesis 8:15 tot 9:17

10 november 2020
Deze exegese gaat over Genesis 8:15 tot 9:17 en hoort bij les A1.2 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Opdracht - Gods belofte voor jou

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les A1.2 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verhaal - Het horloge van de zondagsschoolmeester

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les A1.2 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Geloofsleer - Gods voorzienigheid

10 oktober 2021
Deze uitleg van de geloofsleer gaat over Gods voorzienigheid en hoort bij les A1.2 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Jesaja 55:10 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.2 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Plaatmateriaal - Gods verbond met Noach

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les A1.2 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 37:2 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.2 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Gods verbond met Noach

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les A1.2 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!