Vertelschets over de verkiezing van Matthias tot apostel

Deze vertelschets gaat over Handelingen 1:15-26 en hoort bij les B1.45 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Handelingen 1:15-26

Context
Het is kort na de hemelvaart van de Heere Jezus en vóór Pinksteren. De discipelen komen vaak bij elkaar om te bidden. Judas is er niet meer. Hij heeft de Heere Jezus verraden en daarna de hand aan zichzelf geslagen. Daarom moet het twaalftal weer aangevuld worden met een nieuwe discipel.

Kerntekst
Handelingen 1:26 En zij wierpen hun loten; en het lot viel op Matthías, en hij werd met gemene toestemming tot de elf apostelen gekozen. (gemene = algemene).

Doelstellingen

  • De kinderen beseffen dat het verlaten van de Heere Jezus, zoals Judas deed, alleen leidt tot verdriet en wanhoop. Het volgen van Jezus geeft juist vreugde.
  • Ze leren dat alles wat in het Nieuwe Testament met Jezus gebeurt, al in het Oude Testament voorzegd is.
  • De kinderen begrijpen dat God Zelf Zijn discipelen uitkiest, ook al is Hij Zelf niet meer bij hen, omdat Hij weet wat er in hun harten leeft.

Zingen

  • Psalm 32:6; 134:1,2,3; 135:1; 139:1,4,11,14
  • MDK - Na de dag van hemelvaart / Ik heb je bij je naam geroepen
  • ZB - Als ‘k in mijn jonge leven U vergat / Gij die van God zijt afgedwaald / Maak ons tot een stralend licht / Wees ook jij een discipel

Geloofsleer

  • HC zondag 18 - De hemelvaart van Christus
  • DL 1 art 7 t/m 10 - Over de verkiezing
  • DL 1 art 15 - Over de verwerping

Introductie
Vraag de kinderen naar een getal met een betekenis in de Bijbel; noem bijvoorbeeld 7, 40, 12. Vraag waar dat genoemd werd. Noemen ze bijvoorbeeld 40, laat hen dan enkele gebeurtenissen noemen (Mozes 40 dagen op de berg, Israël 40 jaren in de woestijn, Jezus 40 dagen in de woestijn). Het gaat hier om het getal 12: Jakobs 12 zonen, 12 stammen, de 12 discipelen. Hoeveel discipelen zijn er na de hemelvaart? Vertel dan dat het getal 12 een geheel betekent: het volk bestaat uit 12 stammen, de Heere Jezus had de 12 discipelen gekozen (Lukas 6:12-16), zij trokken met Hem door het land.

Beginzin
De discipelen zijn weer bij elkaar gekomen, samen met de vrouwen en Maria, de moeder van de Heere Jezus en met Zijn broers. Ze zijn met wel 120 mensen bij elkaar om samen te bidden en te praten over de Heere Jezus. Hij is nu Zelf niet meer bij hen want Hij is naar de hemel gegaan.

Vertelschets

  • Dan ineens staat Petrus op om iets tegen al die mensen te gaan zeggen. Het wordt stil. Wat zou Petrus gaan zeggen?
  • ‘Mannen broeders’, zegt hij, ‘jullie weten allemaal hoe Judas onze Heere Jezus verraden heeft. In het Oude Testament heeft David al gezegd dat dit gebeuren zou. Dat wist David niet uit zichzelf maar door de Heilige Geest. Het is verschrikkelijk dat Judas onze Meester verraden heeft. Toch wist onze God dat dit zou gebeuren.’ Want zo was het voorzegd in het Oude Testament en zo moest het gebeuren.
  • Maar kon Judas er dan wel iets aan doen, denk je misschien? Was het dan wel zijn eigen schuld? Ja! De Heere Jezus heeft Judas gewaarschuwd. Hij wilde niet dat Judas deze zonde zou doen. Maar Judas liet zich leiden door zijn begeerte naar geld. Hij was zelfs de gids bij de soldaten die Jezus gevangen namen.
  • Petrus vertelt de mensen hoe ontzettend het met Judas afgelopen is: Toen Judas zag dat de Heere Jezus ter dood veroordeeld was, kreeg hij berouw. Hij bracht het geld dat hij gekregen had voor zijn verraad, de dertig zilveren penningen, terug bij de overpriesters en riep in wanhoop uit: ‘Ik heb gezondigd, want ik heb onschuldig bloed verraden!’ Toen bleek meteen hoe hard de overpriesters waren: ‘Wat gaat ons dat aan?’ zeiden ze.
  • Wanhopig gooide Judas de dertig zilveren penningen de tempel in. Hij ging weg en maakte een einde aan zijn leven. Petrus vertelt op aangrijpende manier wat er met Judas gebeurd is. Waarschijnlijk heeft hij zich opgehangen en is daarna in een afgrond gestort.
  • Deze geschiedenis laat zien dat het volgen van satan, het luisteren naar de duivel, nooit blijheid meebrengt, maar juist wanhoop.
  • Het geld van Judas mocht niet meer voor de tempeldienst gebruikt worden omdat het verradersgeld was. Daarom kochten de overpriesters er maar een akker voor. Op die akker zouden dan vreemdelingen begraven worden.
  • Alle mensen in Jeruzalem hoorden hiervan en ze gaven die begraafplaats een naam: Akeldama. Weet je wat dat betekent? Akker des bloeds. Op deze manier ging de psalm in vervulling, dat de verblijfplaats van hem die de Messias verraden zou, verwoest zou worden en dat een ander zijn plaats moest innemen.
  • Daarom stelt Petrus voor dat een van de meest bekende vrienden van de Heere, die steeds met Hem was omgegaan, de plaats van Judas in zou nemen. Op deze manier zou het twaalftal discipelen dat de Heere Jezus had uitgekozen, weer aangevuld worden.
  • Zij stellen er dan twee voor: een zekere Jozef, Bársabas geheten, die om zijn vroomheid de bijnaam ‘de rechtvaardige’ had, en dan nog een zekere Matthias.
  • Men wil de beslissing niet zelf nemen, maar overlaten aan God. Daarom gaan ze op de knieën en smeken of God, Die alle harten kent, een van deze twee wil uitkiezen om de plaats van Judas in de kring van de discipelen in te nemen.
  • Ze loten, misschien net als in de tijd van het Oude Testament met een witte en een zwarte steen. Ze weten het: als ze het lot werpen en Gods Naam aanroepen, dan zal de Heere Zelf degene aanwijzen die de plaats van Judas mag innemen. Hij spreekt en Hij kiest nu Zelf Matthias tot apostel.

Slotzin
‘Wat fijn, Matthias, dat de Heere jou gekozen heeft om met ons discipel te mogen zijn! Nu zijn we weer met z’n twaalven om het mooie werk te doen, waartoe Jezus Zelf ons geroepen heeft! Getuigen zijn van Hem en van Zijn opstanding!’

Gesprek

  • Waarom was het belangrijk dat er weer twaalf discipelen waren?
  • Judas kreeg er berouw over dat hij de Heere Jezus had verraden, omdat hij wist dat hij verkeerd had gehandeld. De overpriesters waren hierin niet geïnteresseerd. Maar als hij met zijn berouw naar Jezus was gevlucht, zou er voor hem dan nog vergeving mogelijk zijn geweest?
  • Kun jij, zo jong als je bent, ook een getuige van de Heere Jezus en van Zijn opstanding zijn? Hoe dan?
  • Er moest een keuze gemaakt worden: Barsabbas of Matthias. Wat leer jij van deze geschiedenis als het gaat om kiezen?

Samenvatting
Petrus vertelt de discipelen wat er is gebeurd met Judas en hoe dit voorzegd was in de Schriften. Hij zegt dat het nodig is dat er een nieuwe apostel wordt uitgekozen, die vanaf het begin al bij de Heere Jezus is geweest. Er worden twee mannen uitgekozen, waarna ze bidden of de Heere wil wijzen wie Hij uitverkoren heeft. Daarna wordt het lot geworpen en Matthias wordt gekozen.

Vragen

  1. Wat is er gebeurd met Judas?
  2. Waarom moet er een nieuwe apostel komen?
  3. Waarom is het zo belangrijk dat hij vanaf het begin van Jezus' optreden al bij Hem was?
  4. Hoe kiezen ze de nieuwe apostel? Wat doen ze eerst?
  5. Welke apostel wordt gekozen?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les B1.45

Alles van

Handelingen 1:20 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les B1.45 en B2.39 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Plaatmateriaal - De verkiezing van Matthias tot apostel

1 oktober 2021
Dit plaatmateriaal hoort bij les B1.45 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 135:1 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les B1.45 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Matthias tot apostel gekozen

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les B1.45 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!