Vertelschets over de instelling van het Pascha

Deze vertelschets gaat over Exodus 12:1-28 en hoort bij les B2.12 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Exodus 12:1-28

Context
Het volk Israël is slaaf in Egypte. De belofte ligt er dat ze weer naar het beloofde land Kanaän terug zullen keren. Terwijl de Egyptenaren onwetend zijn van wat er met de laatste plaag zal gebeuren, maakt het volk Israël zich klaar om het Pascha te vieren en te vertrekken uit Egypte.

Kerntekst
Exodus 12:5a Gij zult een volkomen lam hebben.

Doelstellingen

  • De kinderen horen hoe het Pascha door de Heere ingesteld werd
  • Ze ontdekken dat de Heere Jezus het volkomen Lam is
  • Het wordt hen duidelijk dat zij zonder dit volkomen Lam geen bestaan voor God hebben

Zingen

  • Psalm 40:4; 105:5,15,19,23,24
  • ZB - Lam Gods dat zo onschuldig / Zo lief had God de Vader ons

Geloofsleer

  • HC vraag 37 - Het plaatsvervangend lijden van de Heere Jezus
  • NGB art 21 - Het offer van Christus

Introductie
Neem een plaat van een kudde schapen. Hoe zou de herder het verschil weten tussen de verschillende schapen? (De een heeft een zwarte vlek, de ander heeft een hap uit zijn oor, de ander loopt wat mank, enz.) Elk schaap heeft wel iets waardoor de herder het herkent.

Beginzin
‘Nee vader, hoeft het lammetje alstublieft niet gedood te worden?’ ‘Kind, het kan niet anders. Als het lam niet sterft, moet jij sterven.’

Vertelschets

  • Er zijn al negen plagen in Egypte geweest maar nog steeds laat Farao het volk Israël niet trekken. Dan geeft de Heere de opdracht dat elke Israëliet een volkomen lam, een lam zonder gebrek, in huis moet nemen. Zoekend loopt vader tussen de kudde. Welk lam zal hij nemen? Dat zwarte? Dat gevlekte? In elk geval mag er niets aan mankeren. Het diertje mag geen wond hebben, niet ziek zijn, niet mank lopen. ‘Ja, dat dier kiest hij!’ Hij neemt het lam mee naar huis.
  • Kun je je voorstellen hoe een gezin zich na een paar dagen aan zo’n beestje ging hechten? Maar op de vierde dag moet de vader van het gezin het lam ’s avonds slachten. De Heere wil het volk iets heel belangrijks leren.
  • Het bloed van het lam moet opgevangen worden in een schaal en aan de deurposten van de buitendeur gesmeerd worden.
  • Diezelfde nacht zal er een Verderfengel door Egypte gaan en alle oudsten in elk huis doden. Alleen als de Engel bloed aan de deurpost ziet, zal hij voorbij gaan. De dood van dat lammetje betekent dus de redding van elk oudste kind van een gezin in Israël. Als dat lammetje niet gedood zou worden, zal de eerstgeborene in een gezin moeten sterven.
  • De moeders hebben de huizen schoongemaakt, alles ingepakt en het zuurdesem (gist) uit de huizen gedaan. Zuurdesem kun je vergelijken met een soort schimmel, wat in de Bijbel ook wel gebruikt wordt als beeld van de zonde. Dat moest dus uit de huizen weg. Ze hebben platte broden zonder gist gebakken, zodat ze lang goed zouden blijven.
  • Ook hebben ze bittere saus klaargemaakt. Later zullen ze bij het eten van de bittere saus denken aan de moeilijke tijd in Egypte, toen ze zo hard moesten werken en verdrukt werden.
  • ’s Avonds staat alles op de tafel klaar. Het hele gezin staat te eten, met de jassen en de sandalen aan. Ze zouden op reis gaan! Hoe dat kon? Ze wisten het niet, maar de HEERE had gezegd dat het zo moest en ze geloofden Hem! Deze nacht zouden ze naar Kanaän vertrekken, naar het beloofde land!
  • Tijdens het eten mogen de kinderen vragen naar de betekenis van al deze dingen. ‘Waarom is er een lam?’ en ‘Waarom is er bittere saus?’ ‘Wat betekenen al deze dingen?’
  • Veel later, als het volk in het beloofde land aangekomen is, zullen de vaders tijdens het Pascha aan hun kinderen vertellen hoe moeilijk het was in Egypte, hoe hard ze daar moesten werken. Maar de vaders zullen ook vertellen dat de HEERE de Getrouwe is. Hij heeft hen nooit alleen gelaten, Hij heeft voor hen gezorgd, ook als zij dachten dat de HEERE hen vergeten was. Hij heeft hen teruggebracht in Kanaän, zoals Hij beloofd had.
  • Maar dat is nog niet alles: De vaders zullen ook vertellen van hét Lam dat zal komen, de Messias, de Verlosser. Wij weten dat dat de Heere Jezus is. Hij is gekomen om Zijn volk zalig te maken door Zijn leven te geven. Zijn bloed verlost van alle zonden.
  • Als je mag weten dat Hij Zijn bloed gegeven heeft voor jouw zonden, weet je dat Hij ook jou verloste en bij Zich zal nemen in de hemel, het hemelse Kanaän.

Slotzin
Heeft het bloed van de Heere Jezus waarde voor jou? Welke?

Gesprek
Welk feest bij ons in de kerk lijkt op het Pascha? Wat betekent het Pascha voor de Joden en het Paasfeest voor ons? Welke betekenis hebben de ongezuurde broden en de bittere saus?
Waar wijst het lam dat geslacht werd op?
Als de orthodoxe joden het Pascha nu vieren, zullen ze dan vertellen van de Heere Jezus? Waarom wel/ niet?

Samenvatting
De HEERE geeft Mozes opdracht het Pascha te houden van de 14e tot de 21e dag van de eerste maand. Ze moeten een volkomen lam slachten, braden en eten. Het bloed strijken zij langs de posten van de deur. Ze eten broden die niet gegist zijn, met een bittere saus. Ze eten snel en staan klaar om te vertrekken met het opperkleed over de gordel omhoog getrokken. De schoenen aan en de staf in de hand. In die nacht zal elke oudste in Egypte sterven. De Heere zal voorbij gaan waar het bloed aan de deurpost is. In het beloofde land moeten ze het Pascha onderhouden. De vaders zullen uitleggen waarom ze dit doen. De 'eeuwigdurende' inzetting eindigt als Christus komt; Hij is de vervulling van de wet.

Vragen

  1. Waarom werd het Pascha gevierd?
  2. Hoe moesten de Israëlieten het Pascha vieren?
  3. Wat betekent het Pascha voor ons?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les B2.12

Alles van

1 Korinthe 5:7 en 8a met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.5, B1.39 en B2.12 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Bijbeluitleg over Exodus 12:1-28 - B2.12

10 november 2020
Deze exegese gaat over Exodus 12:1-28 en hoort bij les B2.12 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Plaatmateriaal - De instelling van het Pascha

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les B2.12 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 32:5 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les B2.11 en B2.12 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - De instelling van het Pascha

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les B2.12 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!