Vertelschets over de instelling van het Pascha

Deze vertelschets gaat over Exodus 12:1-28 en hoort bij les A1.5 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Exodus 12:1-28

Context
Het volk van Israël is 430 jaar (zie Exodus 12:40) in Egypte geweest. Vooral de laatste jaren is het verdrukt door de Egyptenaren. Ze moesten hard werken. In opdracht van God had Mozes steeds weer namens het volk met Farao gesproken en gevraagd of het volk mocht trekken. Omdat Farao geen toestemming gaf, zond God plagen. De tiende plaag zal de laatste plaag zijn. Het volk Israël krijgt van God opdracht om voorbereidingen te treffen voor het vertrek. God stelt het Pascha in. Hij zal voorbijgaan.

Kerntekst
Exodus 12:13 Wanneer Ik het bloed zie, zal Ik ulieden voorbijgaan.

Doelstellingen
• De kinderen horen dat zij veilig zijn achter het bloed van het Lam.
• Ze worden opgeroepen ook zelf te schuilen achter het bloed.
• Ze worden gewezen op de betekenis van de zichtbare tekenen die de HEERE geeft om het geloof te versterken, niet alleen bij Israël, maar ook in onze tijd. Het zijn tekenen van Gods zorg.

Zingen

  • Psalm 34:2,11; 42:1,5; 81:5-7,11
  • UMK - Engel, ga voorbij
  • UAM - Halleluja! Lof zij het Lam
  • ZB - U bent mijn schuilplaats Heer’

Geloofsleer

  • NGB art. 35 - Het Heilig Avondmaal
  • HC zondag 5 - Verlossing van de mens
  • HC vraag 72 - Het bloed van Christus reinigt
  • DL 2, 2-4 - Jezus’ offer

Introductie
Neem een wijnglas mee en vraag de kinderen waaraan ze denken als ze dit zien. Laat ze enkele dingen noemen en schrijf die eventueel op een groot vel. Vraag vervolgens of in de Bijbel ook over wijn gesproken wordt. Hebben bloed en wijn verband met elkaar? Hoe?

Beginzin
De tijd in Egypte is voorbij. Het volk gaat op reis. Farao heeft nog geen toestemming gegeven om te vertrekken en tóch is het volk van Israël bezig met de voorbereidingen voor vertrek. Daarvoor gaf de HEERE opdracht.

Vertelschets

  • Zoekend loopt vader tussen de lammeren: welk mannetje van een jaar oud heeft geen enkel gebrek? Dát moet hij hebben. Hij neemt het mee in huis; vier dagen moet het lam deel uitmaken van het gezin. De mensen die in het huis wonen, zorgen voor het lam, ze aaien het.
  • Als vader na vier dagen het lam meeneemt naar buiten en zijn mes pakt, huilen de kleine kinderen misschien wel. Ze zijn van het dier gaan houden en nu slacht vader het. Het bloed vangt hij op in een schaaltje. Daarmee loopt hij naar buiten. Hij pakt het bosje hysop dat al klaarligt, doopt het in het bloed en strijkt ermee langs de deurposten. Die kleuren rood.
  • ‘Waarom doet u dat, vader?’ Vader antwoordt: ‘Deze nacht zal de HEERE komen. Waar hij het bloed zal zien, zal hij voorbijgaan. Ieder gezin is veilig achter het bloed. Waar geen bloed aan de deurposten gestreken is, zal de HEERE binnengaan en de oudste zoon doden. Alleen achter het bloed is veiligheid. De HEERE heeft het gezegd: ‘Wanneer Ik het bloed zie, zal Ik u voorbijgaan.’’
  • Moeder braadt het lam in zijn geheel op het vuur en zet het dan op tafel. Er staan platte broden bij, zonder gist gebakken. Die broden hoefden niet te rijzen, ze waren gekneed en meteen gebakken. Ze waren zo klaar. Ze hadden immers haast? Er is ook een bittere saus; die smaakt net zo bitter als het leven in Egypte moeilijk is geweest. Maar nu zal de HEERE hen verlossen!
  • Ze denken terug aan de woorden van Mozes. Die had hun de opdracht van de HEERE doorgegeven en precies gezegd hoe ze alles moesten voorbereiden. Elk jaar moeten ze dit Pascha vieren en altijd zullen ze zich dan weer herinneren hoe zwaar het leven in Egypte was. Altijd zullen ze zich dan weer herinneren dat de HEERE hen uit Egypte leidde. Later, als ze in het beloofde land zullen zijn, moeten ze het feest zeven dagen lang vieren.
  • In sommige huizen zijn twee gezinnen bij elkaar. Het lam was te groot voor één gezin om in één keer op te eten; daarom delen ze het met elkaar. Ze mogen niets overlaten tot de andere dag.
  • Het hele gezin staat om de tafel. Ze hebben allemaal hun lange overkleed over hun gordel omhoog getrokken. Dan kunnen ze sneller lopen. Met hun schoenen aan en de staf in de hand kunnen ze vertrekken als het teken gegeven wordt.
  • Buiten is het stil, de Egyptenaren slapen. Zij hebben geen bloed aan hun deurposten. Misschien hebben ze zich de vorige dag wel afgevraagd wat het bloed aan de deurposten bij de Israëlieten betekent. Misschien zijn er wel Egyptenaren die het gevraagd hebben aan Israëlieten. Misschien hebben ze hun schouders opgehaald, misschien hebben ze wel naar hun hoofd gewezen. Misschien zijn er ook wel geweest die met een bang hart naar huis gegaan zijn. Zou het echt zo zijn? Zou er voor hen ook bloed zijn?
  • Intussen zijn de Israëlieten druk bezig geweest. Niets wijst op bevrijding, maar door het geloof doen zij alles zoals de HEERE hun geboden heeft. Misschien zijn er wel kinderen nog een keer extra naar de deur gelopen om te kijken of het bloed er écht zat. Alleen als de HEERE het bloed zou zien, zou Hij immers voorbijgaan.

Slotzin
Schuil jij al achter het bloed van de Heere Jezus?

Gesprek

  • Waarom moest het bloed van het lam aan de deurposten gestreken worden en waar wijst het op? Wat heeft dit lam met hét Lam te maken? Wat heeft het met jou te maken?
  • Wat gebeurt er als je denkt het bloed niet nodig te hebben?
  • Welke tekenen heeft God gegeven om het geloof te versterken? Hoe noemen we die?
  • Wat heeft het bloed met wijn te maken? Wat laat het Heilig Avondmaal zien? Waarom gebruikt de Heere eigenlijk zichtbare tekenen (HC vraag 66)? Lees en bespreek HC vraag 72 en praat daarover met elkaar.
  • In de Tien geboden staat: ‘…uit Egypte uit het diensthuis uitgeleid.’ Wat heeft dat met ons te maken? Wat is het verband tussen het Pascha en ons Paasfeest?

Samenvatting
De HEERE geeft Mozes opdracht het Pascha te houden van de 14e tot de 21e dag van de eerste maand. Ze moeten een volkomen lam slachten, braden en eten. Het bloed strijken zij langs de posten van de deur. Ze eten broden die niet gegist zijn, met een bittere saus. Ze eten snel en staan klaar om te vertrekken: met het opperkleed over de gordel omhoog getrokken, hun schoenen aan en de staf in de hand. In die nacht zal elke oudste in Egypte sterven. De HEERE zal voorbij gaan waar het bloed aan de deur is. Als ze in het beloofde land zullen zijn, moeten ze het Pascha onderhouden. Hun kinderen zullen vragen wat dit betekent en dan zullen de vaders uitleggen waarom het Pascha werd ingesteld. Deze eeuwigdurende inzetting zal eindigen als Christus komt. Hij is de vervulling van de wet.

Vragen

  1. Waarom wordt het Pascha gevierd?
  2. Uit welke onderdelen bestaat de maaltijd tijdens het Pascha en wat betekenen die?
  3. Wat is voor ons de betekenis van Pascha - Pasen?
  4. Wat is het verband tussen Pascha en het Heilig Avondmaal?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les A1.5

Alles van

1 Korinthe 5:7 en 8a met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.5, B1.39 en B2.12 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Bijbeluitleg over Exodus 12:1-28 - A1.5

10 november 2020
Deze exegese gaat over Exodus 12:1-28 en hoort bij les A1.5 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Gesprek - Je inleven in de oudste zonen

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les A1.5 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Knutsel een mini-sederschotel

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les A1.5 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Collage bij de vertelling

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les A1.5 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Geloofsleer - Gewassen zijn in het bloed van Christus

10 oktober 2021
Deze uitleg van de geloofsleer gaat over gewassen zijn in het bloed van Christus en hoort bij les A1.5 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de …
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Plaatmateriaal - De instelling van het Pascha

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les A1.5 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 40:4 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.5 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Het Pascha ingesteld

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les A1.5 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!