Vertelschets over de Grote Verzoendag

Deze vertelschets gaat over Leviticus 16:1-17 en hoort bij les A1.39 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Leviticus 16:1-17

Context
De Heere heeft nauwkeurige voorschriften gegeven over hoe Hij gediend wil worden. Hij gaf de Israëlieten een aantal wetten, die waren erop gericht te laten zien dat het Zijn volk was, apart van de andere volken. De wetten waren er om het volk te leren dat Hij de Heilige is die op Zijn wijze gediend wil worden. De offerdienst was ook aan nauwkeurige voorschriften gebonden. Hiervoor had de Eeuwige eveneens Zijn wetten gegeven. Dit alles verwijst naar de noodzaak van de verzoening, het moet ons tot inzicht in onze schuld brengen. Het geeft eveneens Gods bereidwilligheid om verzoening te doen, weer.

Kerntekst
Leviticus 16:30 Want op dien dag zal hij voor u verzoening doen, om u te reinigen; van al uw zonden zult gij voor het aangezicht des HEEREN gereinigd worden.

Doelstellingen

  • De kinderen leren welke handelingen de hogepriester op de Grote Verzoendag moest verrichten.
  • Ze beseffen dat ook zij hun zonden moeten belijden.
  • Ze worden opgeroepen te geloven in het verzoenend sterven van Jezus; Hij heeft het volbracht!

Zingen

  • Psalm 40:3,4; 51:1; 85:1; 89:7,8; 103:6,7; 130:1-4
  • ZB - Heer’ ik kom tot U / Diep, diep aan Uwe voeten / Doorgrond mijn hart / Lof zij de Heer’

Geloofsleer

  • HC zondag 11 - De Zaligmaker
  • HC zondag 12 - De Christus
  • HC zondag 24 - Goede werken
  • NGB art. 24 - Heiligmaking
  • NGB art. 25 - De ceremoniële wet

Introductie
‘Grote Verzoendag hoort alleen bij het Oude Testament en de Joodse godsdienst.’ Vraag wat de kinderen van deze stelling vinden.

Beginzin
Er staat veel over offers in het Oude Testament geschreven. Het belangrijkste offer werd één keer per jaar gebracht. Op Grote Verzoendag. Waarom was dat het belangrijkste?

Vertelschets

  • Het is ongewoon rustig in het tentenkamp van de Israëlieten. Iedereen voelt dat het vandaag een bijzondere dag is.
  • De hogepriester heeft zich gewassen en aangekleed. Hij is helemaal gekleed in wit linnen. Wit als een teken van reinheid. Vandaag is het Grote Verzoendag en op deze ene dag in het jaar moet de hogepriester zich extra voorbereiden om tot God te naderen. Dat kost tijd.
  • Jij mag ook naar God toe gaan. Weet je hoe je dat kunt doen? Door stil te worden, in je stille tijd in de Bijbel te lezen en zo te luisteren naar Gods stem. Door te bidden. Doe jij dat ook?
  • Vandaag mag de hogepriester in het heilige der heiligen gaan. Daar staat de ark met daarop het verzoendeksel. Daar is de Heere in een wolk op het verzoendeksel. Daar zal de hogepriester verzoening doen voor het volk.
  • Maar hij is ook een zondig mens; hij mag ook niet zomaar tot God naderen: eerst moet hij voor zichzelf en zijn familie verzoening doen.
  • Met zorg kiest hij een var, een koe, uit om die te offeren. Van het reukofferaltaar neemt hij vurige kolen in een schaal en zo mag hij het heilige der heiligen binnen gaan. Hij strooit een mengsel van wierook en kruiden over de vurige kolen. De nevel van het reukwerk ligt over het verzoendeksel en bedekt dat; de hogepriester zal niet sterven. De wolk is het teken dat de Heere aanwezig is, maar ook tegelijk het teken dat Hij Zich verbergt, want niemand kan God zien.
  • Het bloed van de var sprenkelt hij eenmaal over het verzoendeksel, zevenmaal doet hij dat vóór het verzoendeksel.
  • Twee bokken zijn uitgekozen; als de hogepriester bij de ingang van de tent van de samenkomst staat, staan beide bokken voor het aangezicht van God. De hogepriester werpt het lot.
  • De bok die voor de Heere is, wordt geslacht. Het bloed van dit zondoffer draagt hij ook in het heilige der heiligen. Dit sprengt hij tot verzoening voor het volk op het verzoendeksel en er vóór. Niemand is aanwezig in de tent van de samenkomst dan alleen de hogepriester die tot God nadert.
  • Dan strijkt hij bloed van de var en van de bok op de hoornen van het altaar. Zo wordt het heiligdom ontzondigd, geheiligd.
  • Het dier moest sterven om de zonden van het volk te verzoenen voor God. Zo ernstig neemt God de zonde dat er bloed moest vloeien. Alleen na het offer is het weer mogelijk om in gemeenschap met God te komen.
  • Vervolgens neemt hij de andere bok. Het volk kijkt toe hoe hij zijn handen op de kop van het dier legt. Zo laat hij zien dat hij de zonden van het volk op het dier legt. Zo belijdt de hogepriester de zonden van het hele volk.
  • Heb jij je zonden al beleden? Luister naar wat de Heere over de zonde zegt in Zijn Woord. Over hét offer dat voor de zonden moest worden gebracht: de Heere Jezus, Gods Zoon. Hij moest voor de zonden sterven.
  • Dan komt een man en neemt de bok mee de woestijn in. Daar zal hij het dier, ver weg van het tentenkamp, wegsturen, zodat het niet meer terug kan komen.
  • Als de Heere je zonden vergeeft, zal Hij daar nooit meer aan denken. In Psalm 85 staat dat Hij de schuld uit Zijn boek heeft weggedaan. God komt er niet meer op terug.

Slotzin
Zo stierf de Heere Jezus voor Zijn kinderen; Hij nam hun zonden op Zich. Hij is buiten de stad Jeruzalem, op Golgotha, gestorven. Maar Hij is opgestaan en heeft de dood overwonnen!

Gesprek

  • Lees met de kinderen Hebreeën 13:10-15 en bespreek deze teksten met hen. Bespreek het verband tussen wat er op de Grote Verzoendag gebeurde en het offer van Jezus Christus.
  • De hogepriester moest zich voorbereiden om tot de Heere te gaan. Hoe kun jij je voorbereiden?
  • In Psalm 103:12 staat: ‘Zo ver het oosten is van het westen, zo ver doet Hij onze overtredingen van ons.’ Leg eens uit wat dat betekent.
  • Lees en bespreek met de kinderen Johannes 1:29. Zien ze het verband van deze beide verzen met het wegsturen van de bok?

Samenvatting
De Heere zegt Mozes dat Aäron één keer in het jaar in het Heilige der Heiligen mag komen. Voordat hij hier naar binnen mag, moet hij zich eerst helemaal heiligen voor de Heere. Hij moet zich wassen en de heilige priesterkleding aan doen. Dan moet hij een offer brengen voor de zonden van zichzelf en van zijn gezin. Vervolgens neemt hij twee bokken waarover het lot geworpen wordt. De bok waarop het lot valt, krijgt de zonden van het hele volk op zich en wordt de woestijn ingestuurd. Een teken dat de Heere de zonden weg doet. De andere bok moet geslacht worden voor de zonden van het volk. Met het bloed van de offers en een schaal vol wierook mag Aäron het Heilige der Heiligen betreden. Het bloed sprenkelt hij op het verzoendeksel van de ark. Hiermee doet hij verzoening voor de zonden van het volk.

Vragen

  1. Waarom moet Aäron zich heiligen voordat hij de tabernakel betreedt?
  2. Wat zegt dit over de Heere God?
  3. Waarop wijzen de twee bokken?
  4. Wat betekent het reukwerk, de wierook?
  5. Wanneer en hoe is er ook aan deze priesterdienst een einde gekomen?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les A1.39

Alles van

1 Korinthe 1:30 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.39 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Bijbeluitleg over Leviticus 16:1-17

10 november 2020
Deze exegese gaat over Leviticus 16:1-17 en hoort bij les A1.39 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Bouwplaat van de tabernakel of de tempel

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les A1.39 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Gesprek over de priester en hogepriester

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les A1.39 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Geloofsleer - Verzoening door Christus

10 oktober 2021
Deze uitleg van de geloofsleer gaat over verzoening door Christus en hoort bij les A1.39 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 85:1 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.39 en A2.13 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Grote Verzoendag

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les A1.39 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verzoening

10 november 2020
Verzoening betekent dat er iets goed gemaakt moet worden. Door onze zonden hebben we straf verdiend. Jezus Christus, de Zoon van God, wilde die straf …
+
Ontwikkeld door
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!