Onderwijsleergesprek woordeloos boek - Rood

Het onderwijsleergesprek is een inleiding op de vertelling die hoort bij het Woordeloos boek. Als kinderen nog helemaal niets weten, is het fijn om ze eerst een basis mee te geven voor je de vertelling start. Het onderwijs leergesprek kan op de ene dag en de vertelling op de andere dag.

Waarom is Jezus de enige weg tot God?

Doelen

  • De kinderen begrijpen waarom ze niet zomaar bij God passen.
  • De kinderen begrijpen dat goed je best doen niet genoeg is om bij God te komen.
  • De kinderen zien er iets van hoe uniek de Heere Jezus is.
  • De kinderen begrijpen dat Jezus de enige Weg tot God is.

Uitwerking

  • Schrijf op een groot vel papier aan de ene kant 'God' en teken aan de andere kant drie poppetjes: Bram, Daan en Michelle. Vertel dat Bram en Daan gisteren Michelle hebben gepest. Michelle werd woest en is van plan het hen betaald te zetten. Ze is nu allemaal meisjes aan het vertellen hoe gemeen Bram en Daan tegen haar deden en ze vraagt hen om haar te helpen. Maak tijdens het onderwijsleergesprek elke keer als je een zonde van de drie kinderen noemt, zwarte vlekken op de poppetjes.
  • Vraag aan de kinderen of het goed is wat Michelle doet.
  • Concludeer dat het niet goed is. Wijs op de tweede hoofdregel die God gaf (hou evenveel van anderen als van jezelf) en zeg dat God er boos om is dat Bram, Daan en Michelle zo doen. Scheur het papier hierbij doormidden. Laat merken dat het heel erg is om niet bij God te zijn. Dat is de ergste straf die je kunt krijgen, bij God is het goed. Wijs op de gouden bladzijde. Al het goede komt van God. Zonder God kun je niet echt gelukkig zijn.
  • Schrijf de hoofdregels van God op een lange strook papier en leg die als brug tussen Bram, Daan en Michelle aan de ene kant en God aan de andere kant. Vertel dat de kinderen het niet fijn vinden zonder God. Dat ze spijt hebben en heel goed hun best gaan doen om bij God terug te komen. Bram geeft Michelle een cadeautje. Michelle gaat naar haar vriendinnen en doet een goed woordje voor Bram en Daan. Alles is weer goed.
  • Tenminste… totdat Bram struikelt over de tas van Daan. 'Stommerik', scheldt hij, 'die heb je expres voor mijn voeten neergelegd. Daan vliegt overeind en geeft Bram een schop. 'Nietes' gilt hij. Haal de brug weer weg.
  • Concludeer dat het niet lukt om zo bij God te komen. Vraag de kinderen of ze denken dat het hen wel lukt, praat hierover. Leg de nadruk op 'altijd' en 'met je hele hart'. Laat weer merken hoe erg het is om niet bij God te zijn.
  • Zeg dat God wel weet dat we die regels niet kunnen houden en dat Hij daarom een andere oplossing heeft bedacht: Jezus. Vertel de kinderen dat de Heere Jezus Zich altijd met Zijn hele hart aan deze regels hield. Hij hoort helemaal bij God en Hij is mens. Maak van de twee stroken papier een kruis. Jezus is helemaal zo. Wijs op de verticale strook. Die wijst naar God. Hij hield van God, dacht altijd aan Zijn Vader, deed alles wat Hij gezegd heeft. Wijs op de horizontale strook. Die wijst naar de mensen. Jezus hield van de mensen. Ook als ze lelijk tegen Hem deden. Toen ze Hem doodden, vroeg Hij zelfs of Zijn Vader hen vergeven wilde. Vraag of de kinderen iemand weten die net zo goed is als Jezus, zo vriendelijk, zo goed, zo liefdevol.
  • Vertel dat Jezus de straf droeg voor iedereen die in Hem gelooft. De straf van niet bij God zijn. De straf dat God boos is op de verkeerde dingen. De straf van de dood. Hij stierf aan een kruis. Leg het kruis tussen de twee delen van het gescheurde papier, zodat het een brug vormt. Zeg dat Bram, Daan en Michelle en jullie allemaal door Jezus terug kunnen komen bij God.
  • Vertel dat de Heere Jezus nog meer deed. Haal een kind naar voren. Stel je voor: voor elke keer dat hij gelogen heeft, krijgt hij een zwarte vlek. Hoeveel zou hij er dan hebben? En ook voor elke keer dat hij iemand uitschold. En voor elke keer dat hij sloeg, afpakte, ongehoorzaam was, brutaal was. En voor elke keer in zijn leven dat hij God vergat. Zouden dat allemaal bij elkaar veel vlekken zijn? Vraag de rest van de kinderen of dat ook voor hen geldt.
  • Pak een wit laken en wikkel dat om het kind heen. Zie je de vlekken nog? Nee. De Heere Jezus is net als dat witte laken. Hij deed nooit verkeerd. Hij heeft geen vlekken. Jij mag zeggen tegen de Heere: 'Het is niet goed dat ik al die verkeerde dingen deed. Vergeef mij alstublieft. De Heere Jezus heeft de straf toch gekregen?' Als God je vergeeft, dan hoor je helemaal bij de Heere Jezus. Eigenlijk is Hij dan als een laken om je heen. God ziet jouw vlekken niet meer. Als Hij naar jou kijkt, ziet Hij het goede leven van de Heere Jezus, niet jouw verkeerde dingen. Dan is er geen probleem meer tussen God en jou.

Tip
Als kinderen ermee komen (of als dat op andere momenten een issue is geweest op de club) dat alle godsdiensten een weg tot God zijn of dat Mohammed ook heel bijzonder is, kun je dit onderwijsleergesprek ook in die richting gebruiken. Wees hierbij respectvol en voorzichtig. Vermijd een 'discussiesfeer' en laat op een uitnodigende manier zien hoe bijzonder de Heere Jezus is.

  • Je kunt bij de regels van God als brug aangeven dat Mohammed zei: 'Doe je best, dan komt het misschien weer goed tussen God en jou.'
  • Je kunt bij Jezus' kruis als brug aangeven dat er geen enkele godsdienst is waarin God Zelf zorgt voor een oplossing. Alle andere godsdiensten zeggen dat we ons best moeten doen. We kunnen het dus niet verdienen.
  • Je kunt verder aangeven dat er geen enkele profeet uit vrije wil gestorven is om ons bij God terug te brengen. Alleen Jezus ging zover in Zijn liefde.


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Thema 'rood' uit het Woordeloos boek

Alles van

Aanleren Bijbeltekst - 1 Petrus 3:18

22 december 2020
Een handreiking voor het aanleren van de Bijbeltekst 1 Petrus 3:18 bij het thema 'rood' van het Woordeloos boek.
+
Ontwikkeld door

Aanleren Bijbeltekst - Jesaja 53:5 en 6

22 december 2020
Een handreiking voor het aanleren van de Bijbeltekst Jesaja 53:5 en 6 bij het thema 'rood' van het Woordeloos boek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Ketting met een rood hartje

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'rood' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Kruis

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'rood' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Kruis in een borduurring

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'rood' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Kruis op een houten plank

12 januari 2021
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'rood' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Kruis van ijslollystokjes

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'rood' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Kruis van lucifers

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'rood' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Rood kruis met spijker

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'rood' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Zacheüs uit en in de boom

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'rood' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Pauzespel - Rood

12 januari 2021
Het 'Woordeloos boek' pauzespel hoort bij de map met kinderevangelisatiemateriaal 'Woordeloos boek'. Met dit spel kun je met de kinderen terugblikken …
+
Ontwikkeld door

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!