Onderwijsleergesprek woordeloos boek - Goud

Het onderwijsleergesprek is een inleiding op de vertelling die hoort bij het Woordeloos boek. Als kinderen nog helemaal niets weten, is het fijn om ze eerst een basis mee te geven voor je de vertelling start. Het onderwijs leergesprek kan op de ene dag en de vertelling op de andere dag.

Doelen

  • De kinderen denken na over wat ze al weten over God.
  • De kinderen herkennen hoe veel mensen, mogelijk hun ouders en zijzelf, denken over God.
  • De kinderen merken dat ze zonder de Bijbel wel iets over God kunnen denken, maar dat ze de Bijbel nodig hebben om iets over Hem te weten (Openbaring).
  • De kinderen leren dat God overal is en dat Hij een Geest is.

Tips

  • Elke keer als je het woord 'God' gebruikt, kun je naar de gouden bladzijde wijzen als symbool voor God.
  • Dingen die over God gezegd worden en waar zijn, kun je opschrijven en met wat kneedgum op de gouden bladzijde plakken of op een groter gouden vel papier dat je ergens ophangt.

Stel de volgende vragen

  • Wie gelooft er hier dat God bestaat? Steek je vinger omhoog.
  • Wie denkt: misschien bestaat God, maar ik weet het niet goed. Steek je vinger omhoog.
  • Wie weet hoe God is? Wie van jullie zegt: 'Ik ken de Heere God'? Steek je vinger omhoog.
  • Hoe is Hij dan?' Herhaal de antwoorden of schrijf ze op. Waarschijnlijk zeggen de kinderen dingen als: 'Hij kan alles. Hij woont in de hemel. Hij helpt je.' Als de kinderen verkeerde antwoorden geven, vorm ze dan om naar iets waars over God. Vraag: 'Ken je God nou eigenlijk echt, als je deze dingen van Hem weet?

Maak een vergelijking
'Bij ons vier straten verderop woont een jongen. Hij heeft bruin haar en heeft meestal een spijkerbroek aan. Oh ja, en hij heeft een knaloranje jas. Hij kan goed voetballen, dat zie ik weleens als ik langsloop. En hij gaat elke dag naar school. Dat weet ik omdat hij dan langs mijn huis komt. Meer weet ik niet over hem. Ik denk dat hij aardig is. En ik denk dat hij een leuke slaapkamer heeft. Die zal wel blauw zijn, want daar houden jongens van. En ik denk dat hij van erwtensoep houdt. En ik denk dat hij goed is in rekenen en wat minder goed in taal. En ik denk, uhm, dat hij leuke vrienden heeft.’
‘Ken ik die jongen?'
Nee.
Waarom niet?
'Je weet heel weinig en je denkt heel veel, maar dat weet je niet zeker.

Trek de vergelijking door naar hoe veel mensen denken over God:
'Zo denken heel veel mensen ook over God. Ze zeggen: 'Ik dénk dat God er is.' 'Ik dénk dat de Heere God mij kan helpen.' 'Ik dénk dat uiteindelijk alle mensen dezelfde God dienen.' 'Ik dénk dat het niet zoveel uitmaakt hoe je God dient.' 'Ik dénk dat je dat zelf moet weten.' Hoor je hoeveel mensen denken? Dat komt omdat ze maar heel weinig over Hem weten.

Vraag
Hoe komt het dan dat mensen zo weinig over God weten?
Herhaal de antwoorden weer of schrijf ze op. Als de kinderen verkeerde antwoorden geven, vorm ze dan om naar iets waars over God. Probeer in ieder geval het volgende naar boven te halen > Je kunt Hem niet zien.

Kom tot de kern
Je kunt God alleen leren kennen als Hij Zelf laat weten wie Hij is. God heeft aan mensen laten weten wie Hij is. Die mensen hebben dat opgeschreven. En dat staat in de Bijbel. Als we God willen leren kennen, kunnen we niet zelf bedenken hoe Hij is. Ik kan dat niet bedenken en jij ook niet. Maar we moeten de Bijbel lezen. Daar staat in wie Hij is. Dus we moeten eigenlijk heel bescheiden worden en niet meer vertrouwen op wat we zelf bedenken. En we moeten heel goed luisteren naar wat de Heere God Zelf zegt in de Bijbel. Dat kunnen we geloven. Daarvan weten we zeker dat het waar is. Want dat hebben de mensen niet zelf bedacht.

Geef als voorbeeld
'We zeiden net: 'Je kunt God niet zien.' Waarom kun je God niet zien, denk je?' Waarschijnlijk zeggen de kinderen: 'Hij is in de hemel.'. ‘Jij denkt dat je God niet kunt zien omdat Hij in de hemel is. Maar de Bijbel zegt dat Hij ook heel dichtbij is: Lees Jeremia 23:23-24 voor. En licht toe: 'Wij kunnen God niet zien, maar dat komt niet omdat God heel ver weg is. Hij is wel in de hemel, maar de Bijbel zegt dat Hij óók dichtbij is. Hij vervult de hemel en de aarde. Hij is dus hier. Hij is thuis. Hij is op school. Hij is in Engeland. Hij is in Nieuw-Zeeland. Hij is overal! En toch kun je Hem niet zien. Nu kun je niet bedenken hoe dat komt. Daarover staat ook iets in de Bijbel: Lees Johannes 4:24: 'God is Geest'. Licht toe: ‘Wij kunnen God niet zien. Maar dat komt niet omdat God heel ver weg is, maar omdat Hij een Geest is. Niet een enge Geest. Maar een echte Geest. Een Geest die je niet kunt zien en die er wel is. Hij is onzichtbaar. Maar Hij kan ons zien. En Hij kan ons horen als wij iets zeggen. Hij weet zelfs wat wij denken en wat wij van plan zijn en wat er straks gebeurt.’

Sluit af met een conclusie
God heeft ons dus al twee dingen geleerd toen we uit de Bijbel lazen. En die twee dingen kon je zelf niet bedenken:

  • God is overal.
  • God is een Geest.

Opmerking voor de leidinggevenden
Het gaat hier om twee eigenschappen van God die we alléén door het lezen van de Bijbel kunnen weten. We kunnen ze niet waarnemen met onze zintuigen en niet zelf bedenken met ons verstand. Het kan natuurlijk wel zijn dat er kinderen zijn die al iets over God weten en weten dat Hij overal is of dat Hij een Geest is. In dat geval en bij elk willekeurig antwoord, kun je doorvragen: 'Hoe weet je dat? Denk je dat of weet je dat?' Leg er de nadruk op dat het belangrijk is om zeker te zijn over God en dat de Bijbel ons die zekerheid biedt. De boodschap is dat we door het lezen van de Bijbel God kunnen leren kennen en niet door zomaar zelf een beetje na te denken over God. Ook veel kerkelijke kinderen zullen overigens zeggen dat je God niet kunt zien omdat Hij in de hemel is.



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Thema 'goud' uit het Woordeloos boek

Alles van

Aanleren Bijbeltekst - Jesaja 12:2

22 december 2020
Een handreiking voor het aanleren van de Bijbeltekst Jesaja 12:2 bij het thema 'goud' van het Woordeloos boek.
+
Ontwikkeld door

Aanleren Bijbeltekst - Psalm 73:28

22 december 2020
Een handreiking voor het aanleren van de Bijbeltekst Psalm 73:28 bij het thema 'goud' van het Woordeloos boek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Gouden hanger of krans

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'goud' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Gouden kaarsenstandaard

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'goud' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Gouden kroon (1)

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'goud' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Gouden kroon (2)

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'goud' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Haarspeldje kroon

12 januari 2021
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'goud' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Juwelendoosje of schatkist

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'goud' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Placemat over Gods eigenschappen

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'goud' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Pot met een gouden voorwerp

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'goud' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Pauzespel - Goud

12 januari 2021
Het 'Woordeloos boek' pauzespel hoort bij de map met kinderevangelisatiemateriaal 'Woordeloos boek'. Met dit spel kun je met de kinderen terugblikken …
+
Ontwikkeld door

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!