Bijbeluitleg over Lukas 15:1-7

Deze exegese gaat over Lukas 15:1-7 en hoort bij les T-A3 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.

Bijbelgedeelte: Lukas 15:1-7

Intro
Deze korte gelijkenis staat samen met twee andere gelijkenissen waarin het gaat over verloren/gevonden in de Bijbel. Alle drie staat ze onder het opschrift van vers 1: ‘En al de tollenaars en zondaren naderden tot Hem, om Hem te horen.’ Let op: het woordje ‘al(le)’ wijst er op dat deze mensen vanuit de wijde omtrek op de Heere Jezus afkwamen. Tollenaars waren mensen die voor de Romeinen de belasting inden. Bij zondaren moet je denken aan mensen die openlijk in zonde leefden. Mensen die wij zouden aanduiden als criminelen, prostituees, e.d. Beide categorieën van mensen waren uitgesloten van de religieuze gemeenschap. Maar blijkbaar zijn ze niet ongeïnteresseerd in Jezus. Ze worden aangetrokken door Jezus. En Jezus is geïnteresseerd in hen. Ook voor hen is het Zijn doel dat ze zich bekeren waardoor hun levenswijze radicaal zou veranderen.
Het contrast met de Farizeeën en Schriftgeleerden is groot. Zij tonen geen interesse maar ‘murmureerden, zeggende: Deze ontvangt de zondaars en eet met hen’ (vers 2). Voor hen is Jezus afstotelijk. Het woord ‘murmureren’ doet denken aan de tocht door de woestijn waar het volk Israël ook regelmatig ‘murmureerde’ omdat ze het niet eens waren met de weg/manier waarop God met hen omging. De kanttekeningen zeggen het volgende: Murmureren is kwalijk van God, Zijn woord en werken in zijn hart gevoelen, en met de tong onwaardiglijk daarvan spreken.

Vers 3 – 4
Het voorbeeld dat Jezus in deze gelijkenis gebruikt, is voor de mensen rondom Jezus heel herkenbaar. Herders waren er veel in die tijd. De houding en gedachten van de religieuze leiders ten opzichte van het herderschap was echter heel dubbel. Aan de ene kant bestond er een zeer positief beeld omdat de HEERE Zichzelf als ‘Herder van Zijn volk’ geopenbaard had (Psalm 23:1, 80:2, Jesaja 40:11, Jeremia 17:16, Ezechiël 34:12, 23 en 24).
Maar tegelijk was het zo dat voor Farizeeën en Schriftgeleerden herderschap als een onrein beroep gold. Herders behoorden tot de laagste sociale klasse in de maatschappij.
De Heere Jezus gaat in deze gelijkenis echter juist het beeld van herderschap gebruiken om Gods liefde voor het verlorene bekend te maken.

Stel je een grote kudde van honderd schapen voor. ’s Avonds bij terugkomst bij de stal telt de herder alle schapen één voor één. Dan mist hij er een. Wij zouden misschien zeggen: wat is nou één procent? Maar een echte herder heeft hart voor zijn schapen. Als hij een van zijn honderd schapen ‘verliest’, laat hem dat niet onberoerd maar gaat hij op zoek. Bij het achterlaten van de negen en negentig moet je niet denken dat zo’n herder die schapen per se onbewaakt achter laat. Schapen werden vaak in een gemeenschappelijk stal ondergebracht of anders lagen de stallen bij elkaar in de buurt. Hét punt waar het hier om draait, is het hart van de herder. Hij kent geen rust totdat hij zijn schaap gevonden heeft.
In de tijd van de Heere Jezus was het zo dat de meeste rabbi’s wel geloofden in Gods vergeving voor elke zondaar die met berouw tot Hem komt. Maar dit gaat veel verder. Jezus benadrukt hier dat God ook zoekt, voordat mensen met berouw komen. Hét bewijs daarvan, is de Heere Jezus. In Hem zoekt God zondaren op en Hij vindt ze. En daardoor bewerkt Hij dat zondaren Hem gaan zoeken én vinden.

Vers 5 – 7
Het hart van de herder blijkt ook wanneer hij zijn schaap vindt. Hij jaagt het schaap niet naar de stal maar hij draagt het op zijn schouders. Je kunt daarbij denken aan het feit dat zo’n verloren schaap te moe was geworden om zelf te lopen. Maar vooral moet je letten op de toevoeging ‘verblijd zijnde’. De herder houdt zoveel van het schaap dat als hij het vindt, hij die liefde ook laat merken. Hij houdt het schaap vol vreugde dicht bij zich en brengt het zo thuis (vergelijk hierbij psalm 28:9 en Jesaja 40:11). Thuis gekomen roept de herder zijn vrienden en buren op om blij te zijn met hem. Dan komt aan het licht wie werkelijk zijn vrienden zijn.
Deze laatste woorden van de Heere Jezus zijn uiterst scherp voor de Farizeeën en Schriftgeleerden die voor Hem staan. Zij dachten werkelijk bij God te horen. Nu maakt Jezus echter duidelijk dat wie bij God hoort, blij is met datgene waar God ook blij over is. Deze Farizeeën hebben met hun ‘gemurmureer’ echter laten merken dat ze niet blij zijn over de gevonden schapen (tollenaars en zondaars) en dus Gods vrienden niet zijn.

Let op: Het beeld van de herder dat de Heere Jezus schetst, is het beeld van een volmaakte herder. Op gewone herders was van alles aan te merken. Ze waren, zoals alle mensen, beperkt in hun toewijding. Ze waren ook niet altijd bereid om tot het uiterste te gaan. De Heere Jezus vertelt de gelijkenis dan ook niet om een ‘gewone herder’ in alles als voorbeeld te stellen. Hij vertelt deze gelijkenis om te vertellen hoe God als Herder zoekt naar het verlorene. Anders gezegd: De Heere Jezus zegt in deze gelijkenis: Die goede Herder, dat ben Ik. Ik ben gekomen om te zoeken wat verloren is. Dat begrepen die tollenaars en zondaars. De Farizeeën en Schriftgeleerden zijn als negen en negentig schapen die niet gevonden willen worden. Hun zelfingenomenheid staat ze daarbij in de weg. Ze denken binnen te zijn en hebben niet door dat ze in de kern net zo verloren zijn als de door hen verachte tollenaars en zondaren.



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les T-A3

Alles van

Lukas 19:10 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les B3.39, B4.34 en T-A3 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 119:88 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les B3.37, B3.36 en T-A3 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Vertelschets over het verloren schaap

5 oktober 2021
Deze vertelschets gaat over Lukas 15:1-7 en hoort bij les T-A3 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Gelijkenis: Het verloren schaap

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les T-A3 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!