Bijbeluitleg over Genesis 27:41 tot 28:22

Deze exegese gaat over Genesis 27:41 tot 28:22 en hoort bij les C2.3 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.

Bijbelgedeelte: Genesis 27:41 tot 28:22

Vers 41 – 46
Ezau wil Jakob doden als zijn vader overleden is. Hij denkt dat dit niet meer zo lang zal duren. Blijkbaar wil Ezau zijn vader het verdriet over het verlies van Jakob besparen. Of laat hij zich leiden door angst dat zijn vader hem zal vervloeken? De Bijbel wijst ons een andere weg om met verdriet en tegenslag om te gaan: Niet jezelf willen wreken, zoals Ezau (Romeinen 10:19), maar alles geven in de hand van de HEERE die de moeite en het verdriet aanschouwt (Psalm 10:14).
Rebekka probeert de zaak te redden. Ze is bang dat ze anders haar beide zoons verliest: Jakob, als Ezau hem vermoordt, Ezau, wanneer die op zijn beurt met de dood gestraft zal worden. Toch verliest Rebekka nu ook haar twee zoons: Jakob, omdat hij naar Haran vlucht en zijn moeder naar alle waarschijnlijkheid nooit meer gezien heeft (Genesis 35:27). En Ezau, omdat die zich geestelijk steeds verder verwijdert van zijn ouders. Het laat zien wat de verdrietige gevolgen zijn, als we – vastgelopen in de zonde – ons verzondigde leven niet in Gods hand geven, maar proberen het in eigen hand te houden.
Rebekka denkt dat de toorn van Ezau spoedig bekoeld zal zijn en dan zal ze Jakob weer terug laten komen. Zo ver is het echter nooit gekomen. Wat is het belangrijk om voor en tijdens het maken van plannen voor de toekomst altijd te vragen of de HEERE het zo wel wil (Jakobus 4:13-15).
Rebekka weet ook Izak voor haar plan te winnen. Tactisch wijst ze hem op het gevaar dat Jakob – evenals zijn broer Ezau – met een Hethietisch meisje zal trouwen. Dat vond ook Izak erg (zie Genesis 26:34-35).

Genesis 28
Vers 1 – 5
Izak geeft Jakob de opdracht mee om zijn vrouw te zoeken in het gezin van zijn oom Laban, in Paddan-Aram (waarschijnlijk de streek waar de stad Haran lag). Nadat Izak eerder onbewust de eerstgeboortezegen aan Jakob heeft gegeven, geeft hij nu heel bewust de zegen van zijn vader Abraham aan zijn jongste zoon.

Vers 6 – 9
Ezau trekt nu de conclusie dat zijn vader het erg vindt dat hij met Hethietische vrouwen getrouwd is. Blijkbaar heeft Izak dat eerder niet tegen hem gezegd, hoewel hij het als bitter voor zijn geest heeft ervaren (Genesis 26:35). In een poging om zijn vader te behagen, trouwt Ezau nu ook nog met een dochter van Ismaël. Dat is wél familie van Izak, denkt hij. Geestelijk gezien zijn Ismaël, zijn Egyptische(!) vrouw en hun nageslacht echter bepaald geen familie van Izak en Rebekka. Zo geeft ook deze mededeling aan hoe verdrietig groot de verwijdering is in het gezin van Izak.

Vers 10 – 15
Op weg naar Haran –Jakob heeft dan al zo’n 80 à 90 kilometer afgelegd– overnacht Jakob in de buurt van de stad Luz. Hier krijgt hij een droom. Wat betekenen de beelden die hij daarin ziet?

  • Met de ladder wordt duidelijk gemaakt dat er verbinding is tussen hemel en aarde. De HEERE, Die in de hemel woont, leidt en regeert alle dingen op aarde.
  • Bij de engelen moeten we denken aan Hebreeën 1:14, waar engelen worden aangeduid als ‘gedienstige geesten die tot dienst uitgezonden worden om dergenen wil die de zaligheid beërven zullen’. Psalm 91:11 spreekt bovendien over de bewaring door de engelen. Als Jakob de ladder met de engelen ziet, is de boodschap van dit beeld dus: De HEERE zorgt voor Jakob, door Zijn engelen uit te zenden om hem te dienen en Hij beschermt Jakob door Zijn engelen.
  • De HEERE Zelf, bovenaan de ladder, maakt Zich bekend als de God van Abraham én van Izak. Wat een wonder na alles wat zich in het leven en gezin van Izak heeft afgespeeld!
  • De HEERE belooft onder andere dat in Jakob en zijn nageslacht alle geslachten van de aarde gezegend zullen worden. Dat zien we voorlopig in vervulling gaan tijdens Jakobs leven (denk bijvoorbeeld aan de manier waarop Jakobs zoon Jozef tot grote zegen van het volk van Egypte geweest is). De uiteindelijke vervulling ligt in de grote Zoon van Jakob, de Heere Jezus.
  • Duidelijk schittert hier Gods genade. Jakob had het heft in eigen hand genomen en zijn vader bedrogen. Hij vlucht weg en we lezen nergens dat hij de HEERE heeft gezocht. Maar de HEERE zoekt Jakob weer op. Hij wil voor hem blijven zorgen en belooft hem Zijn zegen. Dat is ook vandaag het geheim van een leven met de HEERE. ‘Indien wij ontrouw zijn, Hij blijft getrouw.’
  • Spreekt de HEERE vandaag nog door dromen? De HEERE kán dat nog steeds doen. Maar gewoonlijk spreekt de HEERE door Zijn Woord. Als het Woord helemaal ontbreekt (bijvoorbeeld in strenge moslimlanden), spreekt Hij soms door dromen. Maar dan zullen die dromen wel altijd leiden naar het Woord en ook aan dat Woord getoetst kunnen worden.

Vers 16 – 22
‘Vreselijk’ betekent hier: ontzagwekkend. Zo vraagt het ook van ons eerbied en ontzag als de HEERE tot ons spreekt of als wij bidden tot de HEERE. Als Jakob deze plaats een huis van God (Hebreeuws: Beth-El) en een poort van de hemel noemt, kent hij die plaats op zich geen bijzondere heiligheid toe. Wel is het voor hem een plaats om nooit te vergeten en om aan te blijven denken. Want de HEERE is er aan hem verschenen. Daarom wil Jakob de HEERE daar later ook dienen met een offer.
Om de plaats te markeren, zet Jakob de steen die zijn hoofdkussen was, rechtop. Hij overgiet de steen met olie en wijdt hem zo als een toekomstig altaar.
Op Gods beloften antwoordt Jakob met een gelofte. Opvallend is Jakobs bescheidenheid: hij spreekt slechts over brood en kleding. Als de HEERE hem veilig bij zijn vader zal terugbrengen, zal hij de HEERE bij Beth-El dienen met een offer. Ja, hij zal tien procent van wat de HEERE hem geeft, besteden aan de dienst van God.



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les C2.3

Alles van

Knutselwerkje - Ladder

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les C2.3 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Opdracht - Gedenksteen

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les C2.3 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Plaatmateriaal - De vlucht van Jakob

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les C2.3 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 121:5a met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les C1.13 en C2.3 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 146:3 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les A2.4, C2.3 en C2.4 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Vertelschets over de vlucht van Jakob

5 oktober 2021
Deze vertelschets gaat over Genesis 27:41 tot 28:22 en hoort bij les C2.3 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Jakob vlucht

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les C2.3 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!