Erken in de prediking de waarde van werk

Dit citaat komt uit het boekje ‘Daadkracht’, geschreven door Laurens Snoek. De citaten zijn ‘denkprikkels’ voor opvoeders die betrokken zijn op doeners in de kerk. In de toelichting wordt een stukje uitleg gegeven.

Zeg niet: ‘Je werk goed doen is belangrijk, maar het gaat om het leven met God.’ Zeg liever: ‘Het gaat om het leven met God, doe daarom je werk goed.’

Preek óók over het beslissende feit dat de mens er is om ‘de aarde te bebouwen en te bewaren’ en over teksten als Kolossenzen 3:22-24 en 2 Thessalonicenzen 3:10-12. Verzamel (met behulp van gemeenteleden) realistische voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van alle beroepen.

Erken in de prediking de waarde van werk

Laurens Snoek

Toelichting
Het leven is ingewikkeld. De wereld waarin we leven is ook ingewikkeld. En toch moeten we onze levensweg door die wereld vinden. Daarom nemen we vaak de toevlucht tot het middel ‘versimpeling’.
‘Marokkanen zijn niet te vertrouwen’, denken we, ‘want die ene Marokkaan heeft bij ons ingebroken.’ En daarmee hebben we ons afgemaakt van de moeilijke plicht om met deze mensen echt samen te leven.

Iets dergelijks gebeurt bij onze plicht om ons dagelijks werk te verbinden met het dienen van God. Dat gaat ons niet gemakkelijk af. Daarom versimpelen we het door er een tegenstelling van te maken: ‘Het gaat niet om je werk, maar om God.’ Terwijl God Zelf wil dat we Hem dienen door middel van ons dagelijks werk: het bebouwen en bewaren van Gods aarde.Of we zeggen: ‘Het gaat niet om het aardse bestaan, maar om de redding van je ziel.’ Terwijl Gods Woord er duidelijk over is dat we geoordeeld worden overeenkomstig onze werken in dat alledaagse, aardse bestaan.



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ