Als de verhouding met die Ene maar goed is

Dit citaat komt uit het boekje ‘Daadkracht’, geschreven door Laurens Snoek. De citaten zijn ‘denkprikkels’ voor opvoeders die betrokken zijn op doeners in de kerk. In de toelichting wordt een stukje uitleg gegeven.

Het kost vaak onevenredig veel moeite om doeners kennis en begrip van Bijbel en geloofsleer bij te brengen.

Gelukkig hebben we geen boekgodsdienst maar een Persoonsgodsdienst. Ze hoeven niet alles te weten en te begrijpen, als de relatie met die ene Persoon maar goed is: Jezus.

Als de verhouding met die Ene maar goed is

Laurens Snoek

Toelichting
Je zult catechisatie moeten geven …

Van maar weinig kerkelijke activiteiten geldt zo sterk dat inspanning en resultaat ver uit elkaar liggen. Is die catecheseles wel zoveel voorbereidingstijd waard, als je van tevoren weet dat een deel van je catechisanten de inhoud toch niet snapt en onthoudt?

Dit is het gevoel dat de Prediker weergeeft. Alles is ijdel, zinloos. Waarom? Omdat het resultaat niet opweegt tegen de inspanning. Het is absurd zoveel moeite te moeten doen voor zo weinig opbrengst.

Twee dingen kunnen ons moed geven om door te gaan:In de eerste plaats: aan het eind van het boek Prediker (12:14) blijkt dat ook de inspanningen die híer zinloos blijken, in Góds oog belangrijk zijn. Zo belangrijk zelfs dat Hij ze in Zijn gericht brengt.In de tweede plaats: nergens in de Bijbel wordt een minimum aan theologische kennis beschreven. Het enige wat telt is: een herstelde relatie met God door het geloof in Jezus Christus.



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ