Geloof en gevoel

Wat voel ik van mijn geloof? Geloof ik minder goed dan u omdat ik niet zoveel voel bij mijn manier van geloven? Of hoef ik me daarover niet druk te maken?

Wat voel ik van mijn geloof? Wat voelt u van uw geloof? Geloof ik minder goed dan u omdat ik niet zoveel voel bij mijn manier van geloven? Is uw geloofsenthousiasme en zijn uw geloofsbelevingen iets om jaloers op te zijn? Of hoef ik me daarover niet druk te maken? Voelt de één gewoon iets meer bij zijn geloof dan de ander?

We leven in een belevingscultuur. De hele dag wordt er aanspraak gedaan op onze gevoelens en onze beleving. De illustraties in een kookboek zijn bijna belangrijker dan de recepten die vermeld worden. Ook als het gaat over geloof leven er veel vragen bij gemeenteleden over gevoelens en beleving. De één heeft veel moeite met het houden van stille tijd vanwege slaap of onrust. Een ander ervaart daadwerkelijk de aanwezigheid van God bij het lezen van de Bijbel en het dagelijkse gebed. Daar kan menig christen jaloers op worden.
Eens werd na een lezing door een jongere aan een predikant gevraagd ‘Wanneer weet je nou dat je gelooft?’ ‘Wat voel je nu precies als je gelooft?’. De dominee kon geen duidelijk antwoord formuleren op die vraag. Hij wilde of kon niet precies aangeven wat je nu voelde als je echt gelooft. Dat geeft te denken.

Onder veel kerkelijke jongeren leven ook vragen over de verhouding tussen geloof en gevoel. Ook al zijn ze zich daar niet altijd van bewust. Soms hebben ze allerlei vooronderstellingen wat ze zouden moeten voelen als ze een waar geloof zouden hebben. Of wat ze niet zouden moeten voelen. In het jeugdpastoraat is het daarom goed om u als ambtsdrager te verdiepen in dit thema.

Geloven is belangrijker dan voelen
Geloven en voelen hebben met elkaar te maken. Toch is de Bijbel duidelijk dat geloven belangrijker is dan voelen. Simpel gezegd: God vraagt van ons geloof en geen vrome innerlijke ervaringen.
Een van de teksten die we uit het hoofd kennen is Joh.3:16. Alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die gelooft niet verloren gaat, maar het eeuwige leven mag ontvangen! Er is ontkoming aan het oordeel van God als wij gelóven dat de Heere Jezus onze Redder is. Daar staat niet: opdat een ieder die voélt dat Jezus zijn Zaligmaker is, niet verloren gaat!

De discipelen hadden moeite om te geloven dat de Heere Jezus uit de dood was opge¬staan. Thomas kon zelfs het getuigenis van zijn broeders die Jezus al ontmoet hadden, niet geloven. Hij wilde Jezus zien. Hij wilde Jezus aanraken. Hij wilde de Heere Jezus letterlijk voelen (Joh. 20:25). Jullie weten hoe de geschiedenis afloopt. Thomas mag Jezus zien. Hij mag Hem aanraken. Dan zegt de Heere: zalig wie gelooft zonder te zien! Dat is in dit verband ook: zonder te willen aanraken en voelen. Thomas wilde het bewijs van zijn geloof zien met zijn ogen en voelen met zijn handen. Dat is niet nodig. Geloof is vertrouwen dat Gods Woord waar is, al zie je en voel je (met je handen of met je hart) er niets van. Geloven is zelfs: weten dat Jezus leeft, al ervaar je Zijn afwezigheid.

Paulus spreekt over de redding van zondaren. Hij zegt dan nadrukkelijk dat iemand rechtvaardig is voor God als hij gelooft (Rom. 3:22). Hij rept er niet over dat iemand rechtvaardig is voor God als hij het juiste, vrome gevoel heeft. Het geloof is niet uit het gevoel, maar uit het gehoor (Rom. 10:8-17). Vaste grond vind ik niet door te zoeken bij mij van binnen of ik van alles en nog wat voel van God. Houvast vind ik door mijn oren wijd open te zetten als het Woord gepreekt wordt, als ik in het Woord lees. Daar hoor ik van Gods liefde voor zondaren. Als je aan Paulus vraagt waarvan hij zeker is, zegt hij niet: van mijn gevoel voor God, maar van Gods gevoel voor mij! Paulus kent in zijn eigen gevoelsleven juist veel strijd (Rom. 7). De apostel zegt zelfs niet: ik ben zeker van mijn geloof. Hij zegt wél: ik ben zeker van Gods liefde (Rom. 8:38,39). Voor zekerheid van geloof mogen we van onszelf afzien en ons op God richten. Dat is maar gelukkig ook! Mijn gevoel is drijfzand. Daarop kan ik niet bouwen. Ik kan mijn huis wel bouwen op de rots van Gods Woord.

Het is zelfs zo dat geloven dwars tegen je gevoel kan ingaan. Daarvan kan koning David meepraten. Hij voelt zich dikwijls ellendig. Hij voelt zich ver bij God vandaan. Toch zegt hij telkens: U vertrouw ik. U bent mijn Steenrots! Lees Ps. 31, 42, 43 of 130 maar.

Geloof brengt wel gevoelens met zich mee
Door geloof is er behoud en niet door gevoel. Toch brengt het geloof wel haar eigen gevoelens met zich mee. In God geloof je niet alleen met je koele verstand, maar als het goed is, ook met een warm hart!

Dit is het beste te verduidelijken door geloven te vergelijken met liefhebben. Dit is geen verzinsel van mij. Geloven is God vertrouwen. Geloven is God liefhebben. De Heere Jezus noemt dat zelfs het grote gebod! God liefhebben doe je met alles van jezelf, je hoofd, je hart, je mond, je gedachten, je daden en dus ook je gevoelens (Mark. 12:30).

Welke gevoelens horen bij liefhebben van een vriend of vriendin? Ik noem er een paar: verwonderd zijn dat die ene ander van jou houdt, blij zijn, dankbaar zijn, enthousi¬ast zijn, verlangen naar de ander, verdriet hebben als je de ander pijn gedaan hebt, genieten van het samenzijn met de ander, je hart voelen kloppen als er onverwacht post van de ander komt, meer willen weten van de ander, veel willen geven aan de ander, voor de ander willen werken. Ik zou zeggen: enzovoorts. U kunt er zelf dingen bij bedenken.

Welke gevoelens horen bij het liefhebben van God? Zouden dat andere zijn dan we nu genoemd hebben over het liefhebben van mensen? Verwondering, blijdschap, dank¬baarheid, verlangen, gelukkig zijn, ook verdriet over zonden (zie bijv. 2 Kor. 7:10, Fil. 4:1-9, Gal. 5:22, Op. 22:17).

Maar: voelen mensen die elkaar liefhebben en trouw blijven, altijd evenveel voor elkaar? Nee dus. Niet alle gevoelens zijn altijd even sterk. Ze zijn er zelfs soms niet. Als een man boos is op zijn overigens innig geliefde vrouw, is hij even niet dankbaar. Zo is het ook in de geloofsrelatie met God. Niet alle gevoelens die de Bijbel noemt, zijn er altijd. Ze zijn niet altijd even sterk aanwezig. Als ik bijvoorbeeld grote moeite heb met mijn nare ziekte, heb ik ook moeite om dankbaar te zijn. Is dat erg? Nee, als de basis maar goed is. Als de liefde er maar is, als geloof en vertrouwen er maar zijn. Dan komen de gevoelens wel weer terug.

Er is nog meer te zeggen over geloven en liefhebben. Er zijn mensen die heftig zijn in belevingen en uitingen van liefde. Er zijn ook meer nuchtere lieden. Ook dat is geen probleem. Zo is het ook met geloven. De ene mens wordt dieper geraakt in zijn gevoelsleven dan de ander. De één zoekt dat ook meer dan de ander. Een Zuid-Ameri¬kaanse gelovige uit een Pinksterkerk is heftiger in geloofs- en gevoelsuitingen dan een reformatorische christen uit Friesland. Dat zij dan maar zo. Gods Geest raakt mensen en hun gevoelens op Zijn tijd en wijze.

Hecht niet te veel waarde aan vrome gevoelens. Noch uw tranen, noch uw blijdschap maken u zalig. God vraagt gelóóf. Geef dat met klem aan de jongeren in de gemeente door. Ze hoeven niet wakker te liggen als ze niet zoveel gevoelens bij zichzelf ontdekken. Ze moeten wel wakker liggen als zij geen geloof hebben. Maar, kijk uit. Geloof is nooit zónder gevoel. Bidt dat u, samen met de jeugd van de gemeente, God werkelijk mag liefhebben of liefkrijgen. Bidt dat de liefde voor Hem mag groeien. Dan groeien ook de gevoelens voor Hem, al zijn ze niet altijd hetzelfde.



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ