De volgende generatie bereiken

Hoe bereik je de volgende generatie? ‘Laat hen zich verwonderen over God!’

Hoe bereik je de volgende generatie?

Ik smeek je, zit de volgende generatie niet achter de broek met enkel moralisme, niet rechtsom (wacht met seks, ga naar de kerk, evangeliseer, blijf van de drugs af) en ook niet linksom (recycle je spullen, investeer in groen, voed de daklozen, koop een polsbandje). Het Evangelie vertelt ons namelijk niet wat wij moeten doen voor God, maar wat God heeft gedaan voor ons. Dus bereik jongeren met het goede nieuws over wie God is en wat Hij heeft gedaan voor ons.

Honger naar een grote God

Het lijkt erop dat sommigen van ons bijna bang zijn om mensen over God te vertellen. Misschien omdat we Hem niet echt kennen. Misschien omdat we liever in de alledaagse dingen blijven hangen. Of misschien omdat we het kennen van God niet zo heel behulpzaam vinden voor het echte leven. Ik moet in mijn eigen leven tegen dit ongeloof vechten. Als ik God nou maar vertrouwde, dat God voldoende is om het hart en de ziel van de volgende generatie te winnen. Het is veel meer Zijn werk dan het mijne of het jouwe. Dus maak Hem de spits en het centrum. Predik je eigen twijfels niet als een geheimenis. En reduceer God niet tot je eigen niveau. Als mensen ooit hongerden naar een God die zo groot is als God, dan is het wel nu.

Geef ze God!

Geef hun een God die heilig is, onafhankelijk, en niet zoals wij. Een God Die goed is, rechtvaardig, vol van wraak en vol van genade. Geef hun een God Die soeverein is, machtig, teder, en waarachtig. Geef hun een God met scherpe randen. Geef hun een “onverdunde” God bij Wie ze zich gekoesterd en veilig voelen, maar ook klein en ongemakkelijk. Geef hun een God Die alle dingen werkt volgens de raad van Zijn wil en voor de glorie van Zijn naam. Geen hun een God wiens liefde royaal en gratis is. Geef hun een God Die onze verwondering en vrees waard is, een God Die groot genoeg is voor al ons geloof, hoop en liefde.

Weten jouw vrienden, je kerk, je familie, je kinderen dat God het centrum van het universum is?

Een droom over een troon

Stel je voor dat je een droom had van iemand die op een troon zat. In je droom was de troon omgeven door een regenboog. Vierentwintig mannen omringden de troon. Bliksem en donder kwamen uit de troon voort. Zeven lampen stonden aan de voet van de troon te branden. Een zee van glas lag voor de troon. Vier vreemde schepsels waren rondom de troon, en dankten degene die op de troon zat. En vierentwintig oude mannen vielen neer voor degene die op de troon zat. Je hoeft Jozef niet uit de gevangenis te halen om de betekenis van deze droom uit te vinden. De troon is figuurlijk en letterlijk het centrum van het visioen. De betekenis van de droom is God.

Weten jouw vrienden, je kerk, je familie, je kinderen dat God het centrum van het universum is? Kunnen ze zien dat Hij het centrum van je leven vormt?

Dit is natuurlijk geen gewone droom. Het is Johannes’ visioen uit Openbaring 4. En het is werkelijkheid, nu op dit moment. Substantiëler en duurzamer en invloedrijker dan jouw pijn, angst, verleiding, tegenstand, make-up, kleding, vriendjes, videospellen, iPods, of wat volgens onze cultuur ook maar belangrijk zou moeten zijn voor jonge mensen, is God! Wat er echt toe doet, zowel nu als voor eeuwig, is de niet-aflatende lofprijs van Hem die op de troon zit.

De volgende generatie bereiken

Als je de volgende generatie wilt bereiken met Christus, dan kan je hen verbazen met je slimheid, je humor, of hoe goed je eruit ziet. Of je kunt hen zich laten verwonderen over God Zelf. Ik heb van alles nodig in mijn leven. Er zijn planningen en kleinigheden en een lange to-do lijst. Ik heb voedsel en water en onderdak nodig. Ik heb slaap nodig. Ik heb meer beweging nodig en ik moet gezonder eten. Maar dit is mijn en jouw grootste behoefte: God kennen, God liefhebben, je verheugen in God en God groot maken.

Dit is mijn en jouw grootste behoefte: God kennen, God liefhebben, je verheugen in God en God groot maken.

We hebben een ongelooflijke kans voor ons liggen. De meeste mensen leven een ijdel, vluchtig leven. Wij kunnen hen inhoud geven in plaats van style. We kunnen hen een grote God laten zien om betekenis te geven aan hun ineenschrompelende levens. We kunnen ze wijzen op transcendentie in plaats van alledaagsheid. We kunnen ze bereiken met iets blijvenders en krachtigers dan foefjes, hebbedingetjes en spellen. We kunnen hen bereiken met God.

Stel je dat eens voor. De volgende generatie bereiken voor God door hen meer te laten zien van God. Dat is zo dwaas dat het werkt!



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ