Waarom zou ik de Bijbel lezen?

Waarom is het eigenlijk zo nodig om de Bijbel te lezen? In deze overdenking denken we aan de hand van Lukas 24 hierover na.

Waarom zou ik de Bijbel lezen?

Stel dat wij geen Bijbel zouden hebben, wat zouden we dan missen? Als we het Oude Testament niet zouden hebben? Wat zou het uitmaken voor de praktijk van ons leven?

De noodzaak van de Schriften
In Lukas 24:44 spreekt Jezus over de Psalmen, de boeken van Mozes. Hij bedoeld hiermee het Oude Testament. Jezus noemt het 'de Schriften'. Waarom verwijst Hij hier naar de Bijbel? Hij doet dat niet om te spreken over de schepping, over de geboden van God of over de ervaringen van gelovige mensen uit het verleden. Maar wat dan wel? Hij noemt de Schriften om betekenis te geven aan wat gebeurd is. Wat is er gebeurd? Hij is gestorven en opgestaan. Om Zijn vernedering en verheerlijking te kunnen begrijpen en de betekenis daarvan te kunnen ontdekken, hebben we de Schriften nodig.

Bril
Jezus geeft dus uitleg en betekenis aan de ervaringen van mensen in deze wereld. Hij geeft een bril waardoor we de wereld beter kunnen begrijpen. Dat is het antwoord op onze vraag waarom wij de Bijbel moeten lezen. Ons wordt een betekenis aangereikt; de duiding van de wereld.

Betekenisloosheid
Als we die duiding missen, zou ons leven geen betekenis hebben. Stel nu dat er iemand overlijdt, je wordt ziek, alles zit tegen. Je begrijpt het niet. Hetzelfde geldt voor onze tijd op aarde: we komen, we leven en we gaan, we sterven. Zonder de Schriften zijn we niet meer dan een feitje. We vechten tegen ouderdom en noodloot, maar we winnen niet. De Schriften zeggen dat Jezus moest sterven, moest opstaan en dat Hij leeft. De Schriften vertellen ons dat alle dingen meewerken ten goede, namelijk voor diegenen die naar Zijn voornemen geroepen zijn. Waarom zou ik dus de Bijbel lezen? Om mij aan te laten zeggen dat er meer is dan toeval en feiten, dat Hij meer voor ons in petto heeft. Hoe weet ik dat? Omdat God het Zelf zegt. Als je dat niet gelooft, heb je niets. Thomas Boston zei: 'ik dank God dat Hij mij christen heeft gemaakt, en dat Hij mij de Bijbel gaf'.

Geloven
Wat is geloven? Vertrouwen op Gods vaderlijke leiding. Het is je een kijk op de wereld laten aanzeggen. Om zo luisterend te leven. Dat Gods plan door alles heen volvoert wordt en dat Hij heel zijn schepping tot volmaaktheid zal leiden. Christenen hebben niet minder ongeluk, maar de bril waardoor je de werkelijkheid ziet, is wel anders. Als christen heb je als het goed is de enige, ware bril op: de bril van het geloof. Om dat werkelijk te geloven moet er wel wat gebeuren. Dat lezen we ook in vers 45: God opende hun verstand. Als God je verstand opent, ga je de Bijbel begrijpen. Daar is een directe ingreep van God voor nodig in jouw leven.

Werk van de Geest
Opening van het verstand gebeurt door het werk van de Heilige Geest. Misschien denk je wel, tja, dat kan ik ook niet zelf doen, dat moet de Heilige Geest maar doen. Ik vind het maar lastig, de Heere moet het maar doen. Net als een nieuw hart krijgen, dat vind ik ook maar lastig. Eigenlijk vinden we alles wat God doet lastig. Als we het nou zelf hadden kunnen doen, was het vast veel makkelijker geweest. Heeft het dan wel zin om mijn Bijbel te lezen, te bidden? Als God toch alles moet doen? Waarom zou ik dat dan allemaal doen?
Als we om ons heen kijken, hoeveel mensen zijn er dan niet die afwachten, die hopen dat de Heere ooit nog wat gaat doen? Wat hier staat, is niet lastig. God biedt aan om het in jouw leven te doen. Hij wil doen wat jij onmogelijk zelf kan of ooit zou kunnen.

Twee soorten Bijbellezers
Er zijn twee soorten lezers: er zijn mensen die, als het erop aankomt, alleen maar bezig zijn met hun eigen ervaringen en emoties. Dat is hun leven. Er zijn ook mensen die niet alleen die emoties hebben, maar meer dan dat. Die ondanks al hun gevoelens luisteren naar de stem van God die betekenis geeft aan het leven. Voor die mensen is de stem van de Heere uiteindelijk het belangrijkste, niet hun eigen stem of gevoel.

Elke dag ontdekken: 'er is meer!'
Wat zegt de Bijbel hierover? Van die eerste groep mensen is het verstand niet geopend, van die tweede groep mensen wel. Als Gods woord uiteindelijk jou meer zegt dan wat je zelf ervaart, is jouw verstand geopend. Terug naar de vraag: waarom zou ik elke dag de bijbel lezen? Dat is nodig om mij elke dag weer te laten zeggen dat er meer is dan ziekte, meer dan geluk, meer dan depressie. Wat is er nog meer? Het plan van God waarin alles moet gebeuren zodat Gods grote doel en bestemming bereikt wordt. Hoe vaak moet ik me dat laten aanzeggen? Elke dag. We leven tenslotte zo makkelijk langs God heen, zonder Hem. Zo luisterend leven geeft richting voor de toekomst. Dan ben ik meer zeker voor de laatste dag van de wereldgeschiedenis dan zeker van het volgende uur.



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!