Vertelschets over schatten vergaderen

Deze vertelschets gaat over Mattheüs 6:19-34 en hoort bij les A1.22 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Mattheüs 6:19-34

Context
Dit gedeelte is nog steeds een onderdeel van de lange Bergrede die de Heere Jezus uitgesproken heeft. De vorige keren hoorden we over het geven van aalmoezen en het gebed, over de zonden die de leiders van het volk hierbij begingen. Ze wilden eer van mensen ontvangen in plaats van te leven tot Gods eer. Vandaag krijgen we vervolgonderwijs van de Heere Jezus: het is verkeerd om je nodeloos bezorgd te maken om aardse dingen.

Kerntekst
Mattheüs 6:33 Zoekt eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.

Doelstellingen

  • De kinderen worden aangespoord niet al hun tijd en aandacht aan de dingen van deze wereld te geven, om geen aardse schatten te zoeken.
  • Ze leren dat ze boven alles God moeten zoeken en de Heere Jezus als hun Zaligmaker leren kennen.
  • Ze horen dat de Heere precies weet wat zij nodig hebben en dat Hij, als ze in Hem geloven, tot in de kleinste details voor hen zorgt.

Zingen

  • Psalm 27:1,2; 49:6; 73:13,14; 147:5; De tien geboden des Heeren: 1,9
  • ZB - Zoekt eerst het Koninkrijk van God / Wat de toekomst brengen moge / Als God mijn God maar voor mij is / Als ‘k in mijn jonge leven U vergat / Al zou de vijgeboom niet bloeien / De Heere is mijn Herder

Geloofsleer

  • HC vraag 1 - De enige troost in leven en sterven
  • HC zondag 9 en 10 - Gods zorg en voorzienigheid
  • NGB art. 13 - Gods voorzienigheid

Introductie
Christenen en ongelovigen worden beiden ziek, zo kunnen ze ook naast elkaar in het ziekenhuis liggen. Zo gebeurde het een keer dat twee mannen een zelfde soort zware operatie moesten ondergaan. De ongelovige zei tegen de ander: ‘Dat jíj hier ligt, en je bent nog wel christen! Het maakt dus helemaal niet uit of je christen bent.’ ‘Jawel’, antwoordde de christen, ‘hoe het ook gaat straks, ik weet dat er voor mij gezorgd wordt. Jij moet er alleen door zien te komen.’ Dát is heilig onbezorgd zijn.

Beginzin
‘Wat zal ik vandaag nou toch eens aantrekken? Zouden ze me er in de klas wel leuk uit vinden zien…?’ Misschien heb je dit wel eens gedacht toen je ’s morgens naar school moest. Luister maar eens wat de Heere Jezus te zeggen heeft over onze bezorgdheid over kleding en aardse spullen.

Vertelschets

  • Voorzichtig gaat de jongen wat verzitten. Hij is stijf geworden. Al een tijdlang luistert hij naar de lange preek van de rabbi uit Nazareth, Jezus. Toch wil hij geen woord missen. Deze Man, Die zegt dat Hij de zoon van God is, is zo anders dan de Farizeeën en de Schriftgeleerden. Als Hij spreekt, voel je: dit is de waarheid.
  • Indringend klinkt Zijn stem: ‘Mensen, vergader toch geen schatten op de aarde. Maak je toch niet zo bezorgd om mooie spullen of kleding. Als een mot gaten in je kleren eet, of er roest in je mooie spullen komt, heb je er niets meer aan. Bovendien kan alles door dieven meegenomen worden.’
  • Mag je dan geen bezittingen hebben? Jawel, maar hoe ga je ermee om? Draaien al jouw gedachten om aardse schatten, die mp3-speler? Of dat mobieltje? Die prachtige merkkleren waar je zo trots op bent?
  • Hoor, wat Jezus dan zegt: ‘Vergader je schatten in de hemel, die niet kunnen bederven of gestolen worden.’ Kan dat, een hemelse schat vergaderen? Ja! Door in je jonge leven de Heere te zoeken, Hem te dienen, ontvang je een schat die altijd blijft.
  • Hoe weet je nu, hoe dat bij jou zit? Of het je echt om de Heere Jezus gaat? De Heere Jezus noemt een kenmerk: Waar je hart naar uitgaat, daar ligt je schat. Waar gaat jouw hart naar uit? Waar denk je het meeste aan?
  • Jouw hart en je verstand zijn als het ware het oog van jouw lichaam, daar komt het licht doorheen. Als je oog een-voudig is, op één punt gericht, namelijk op Christus, dan zal het goed zijn. Maar als jouw oog alleen naar de dingen van de wereld kijkt, kom je in de duisternis terecht. Niet alleen nu maar ook na dit leven.
  • Je kunt niet twee heren dienen; aan twee dingen tegelijk de meeste aandacht geven. De Heere zegt: ‘Of je dient God, of je dient de Mammon’. Dat is aardse rijkdom, geld.
  • Opnieuw zegt de Heere Jezus het: ‘Maak je toch niet zo bezorgd om aardse dingen, want dat is geen goed teken! Kijk eens naar de vogels in de lucht of naar die mooie lelie. Moet dat vogeltje hard werken voor zijn brood? Nee! Toch voedt de Heere God dat kleine beestje! Maakt die lelie zich elke dag druk om wat ze aan zal trekken? Nee! En toch ziet ze er nog mooier uit dan de rijke koning Salomo met zijn prachtige gewaden!
  • Als God nu voor de vogels en de lelies zorgt, zal Hij dan niet veel meer voor jou willen zorgen? Als je je zo bezorgd maakt, ben je net als mensen die niet in Hem geloven. De Heere weet toch precies wat jij nodig hebt?’
  • Ernstig kijkt de Heere Jezus de luisteraars aan: ‘Er is maar één ding waar je je echt zorgen over moet maken.’ Gespannen gaat de jongen wat naar voren zitten. Wat zou dat dan zijn? ‘Zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid. Dan zul je daarbij ook al die aardse dingen ontvangen.’
  • Leven naar Gods geboden, geloven in Zijn Zoon. Ja, dat is het belangrijkste in dit leven. Want alleen door zo te leven, beantwoord je aan het doel waarvoor God je geschapen heeft. En alleen dan mag je na je dood eeuwig bij God zijn, in plaats van dat je samen met je aardse schatten in de duisternis terecht komt.
  • Het heeft toch ook geen zin om je zorgen voor de toekomst te maken? Want wij kunnen niet voor morgen zorgen. Elke dag zullen er weer nieuwe zorgen zijn, maar elke dag wil de Heere ook nieuwe kracht geven.

Slotzin
Een beetje moedeloos kijkt de jongen voor zich uit. Ja, hij weet wel dat die rabbi uit Nazareth gelijk heeft. Maar hij vindt het zo moeilijk om niet al z’n aandacht aan aardse dingen maar aan de Heere te geven. Herken jij dat? Maar de Heere Jezus leeft nog steeds! En Hij zegt: Vraag het maar aan mij, dan zal Ik het jou leren! Ik zal voor je zorgen!

Gesprek

  • Waar besteed jij je meeste aandacht aan?
  • Betekent dit Bijbelgedeelte dat je niet voor aardse dingen mag zorgen?
  • Wil je ook die hemelse schat verkrijgen? Wat is dat nou precies voor een schat?
  • De Heere Jezus zegt: Wie Mij vroeg zoekt, zal Mij vinden. Zoek je Hem al?

Samenvatting
De Heere Jezus leert in de bergrede dat we geen schatten moeten verzamelen op aarde. Alleen in de hemel is je schat veilig. En als onze schat in de hemel is, zal ook ons hart daar zijn. Niemand kan twee heren dienen, er moet een keuze komen tussen God en de mammon, de god van het geld en het bezit. Je hoeft niet bezorgd te zijn voor eten of kleding. Het leven is toch veel belangrijker? Kijk maar eens naar de vogeltjes en de lelies. God zorgt voor ze! Zou Hij dan niet veel meer voor jou zorgen? Zoek dan niet als de heidenen de dingen van deze wereld, maar zoek het Koninkrijk van God. Al het andere zal de Heere je dan geven!

Vragen

  1. Wat is het verschil tussen een schat op aarde en een schat in de hemel?
  2. Wat betekent het dat je hart daar is waar je schat is?
  3. Waarom hoeven we niet bezorgd te zijn over eten en drinken? Wie zorgt daar dan voor? Hoe?
  4. Hoe kun je het Koninkrijk van God zoeken?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les A1.22

Alles van

2 Korinthe 8:9 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.22 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Bijbeluitleg over Mattheüs 6:19-34

10 november 2020
Deze exegese gaat over Mattheüs 6:19-34 en hoort bij les A1.22 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Knutselwerkje - Knutsel een berg (3)

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les A1.22 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking over koninkrijken

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les A1.22 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Geloofsleer - Het allerbelangrijkste in je leven

10 oktober 2021
Deze uitleg van de geloofsleer gaat over het allerbelangrijkste in je leven en hoort bij les A1.22 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Koninkrijk van God

10 november 2020
Het koninkrijk van God is overal waar mensen God liefhebben en dienen. God is de Koning van dat rijk. Je hoort bij dat Koninkrijk als je deze Koning …
+
Ontwikkeld door

Psalm 49:6 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.22 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Schatten vergaderen

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les A1.22 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!