Vertelschets over Pinksteren

Deze vertelschets gaat over Handelingen 2:1-41 en hoort bij les A1.45 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Handelingen 2:1-41

Context
Nadat de Heere Jezus ten hemel is gevaren, wachten de discipelen op de vervulling van de belofte. Jezus had namelijk bij Zijn hemelvaart gezegd dat ze de kracht van de Heilige Geest zouden ontvangen. Ze hebben niet werkeloos zitten wachten, maar waren eendrachtig volhardende in het bidden en smeken. Matthias is gekozen in de plaats van Judas Iskarioth. Terwijl ze zo bij elkaar zijn, breekt de Pinksterdag aan.

Kerntekst
Handelingen 2:4a En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest.

Doelstellingen

  • De kinderen zien dat de komst van de Heilige Geest al was beloofd.
  • Ze beseffen dat God Zijn belofte vervult.
  • Ze kennen de betekenis van de komst van de Heilige Geest, ook voor hun eigen leven.

Zingen

  • Psalm 16:6; 68:9, 89:12; 110:1-3; 118:12; 132:12
  • UAM - God giet Zijn heil op Pinkst’ren uit / Ja, de Trooster is gekomen
  • ZB - O Heil’ge Geest Die levend maakt / Laat mij zijn een instrument

Geloofsleer

  • HC vraag 32 - Waarom wordt gij een christen genaamd?
  • HC vraag 53 - De Heilige Geest
  • HC vraag 116 - Het gebed om de Heilige Geest
  • DL 3/4, 13 - De onbegrijpelijke werking van de Heilige Geest

Introductie
Noem de grote feesten eens die de Joden vierden. Wat herdachten ze dan? Waar vierden ze de feesten meestal? Wat herdachten ze op het Pinksterfeest?

Beginzin
‘Zeg, wat hoor ik toch voor een geluid. Het lijkt wel een geluid van een geweldige wind.’

Vertelschets

  • Het is erg druk in Jeruzalem. Er zijn niet alleen mensen uit Jeruzalem maar ook mensen uit heel Israël en zelfs mensen uit vele landen rond Israël. De Joden waren verplicht om minstens één van de grote feesten in Jeruzalem mee te maken. Dus ook geëmigreerde Joden, of die zich bij de Joden aansloten, de Jodengenoten, kwamen naar Israël.
  • Het zal ook wel bijzondere geweest zijn om zo met elkaar het oogstfeest te vieren. De eerstelingen van de nieuwe oogst worden tijdens het Pinksterfeest aan de Heere geofferd als een dankoffer.
  • Ik kan me zo voorstellen dat er velen oprecht dankbaar waren vanwege de goede gaven die God hun gegeven had. Helaas zijn er ook geweest die uit gewoonte of om de gezellige sfeer naar Jeruzalem gekomen waren.
  • Zou je dat trouwens ook van de mensen in de kerk kunnen zeggen? Dat ze uit gewoonte of vanwege de sfeer op zondag naar de kerk komen? Hoe is dat eigenlijk bij jou?
  • In één van de huizen zit een groepje mensen eensgezind bij elkaar. Zij smeken om de vervulling van de belofte. Het zijn de discipelen die bidden om de komst van de Heilige Geest zoals Jezus beloofde.
  • Dan komt er opeens uit de hemel een geluid als van een geweldige wind; het hele huis is vol van het geluid. Er beweegt niets.
  • De discipelen zien op elkaars hoofden verdeelde tongen als van vuur. Wat een indrukwekkend gezicht zal dat geweest zijn. Voorbijgangers zullen zich vertwijfeld afgevraagd hebben wat er aan de hand was. Dat geluid en die mannen met vurige tongen op hun hoofden. Het zal als een lopend vuurtje door de stad zijn gegaan en spoedig staan er vele mensen te kijken naar dit gebeuren.
  • De discipelen zijn naar buiten gekomen en vervuld met de Heilige Geest. Ze beginnen te spreken in de verschillende talen die de Geest hun geeft te spreken.
  • Verbaasd zeggen de mensen tegen elkaar: ‘Kijk eens, dat zijn allemaal Galileeërs! En hoe kan het dan zo zijn dat wij ze horen spreken in onze eigen talen?’
  • In Handelingen lees je uit welke landen de mensen komen en allen begrijpen ze de grote werken van God. Wat een ongelooflijk groot wonder! Wat zou dit toch betekenen?
  • De mensen kijken elkaar aan met ogen groot van verbazing en misschien ook wel iets van angst. Wat ís dit?!
  • Misschien gebeurde in je leven ook eens iets wat je niet begreep en je vroeg je vertwijfeld af wat de bedoeling van God er mee was. God laat ons geen dingen overkomen om ons te plagen of in verwarring achter te laten, maar het heeft altijd tot doel om ons te bekeren. Onthoud dat voor je hele leven. Aan God kun je alles vertellen. Vrienden spotten misschien met je, of lachen je uit.
  • In Jeruzalem raakt ook niet iedereen onder de indruk. Sommigen spotten en zeggen: ‘Zij zijn dronken!’
  • Maar Petrus verheft zijn stem en ontkent met kracht dat ze dronken zouden zijn. Hij houdt een krachtige toespraak en zegt dat iedereen die de Naam van de Heere zal aanroepen zalig zal worden.
  • Hoor je hoe krachtig en zeker dat klinkt? Die zekerheid is er vandaag nog.
  • Petrus gaat verder: ‘U hebt Jezus van Nazareth onschuldig aan het kruis gehangen en gedood. Maar Hij is niet in de dood gebleven maar krachtig door Zijn Vader opgewekt uit de dood.’
  • Petrus zegt dat het volk onschuldig bloed vergoten heeft. Is dat niet een beetje te hard, Petrus? Moet dat niet wat voorzichtiger? Nee, want Petrus wordt hier door de Heilige Geest gedreven. Hij móet dit zeggen. En God heeft het behoud van de zondaar op het oog. Dat kun je hier goed zien, want als de mensen dit horen, worden zij verslagen in het hart. Ze zeggen: ‘Wat zullen wij doen, mannen broeders?’
  • Het antwoord laat niet lang op zich wachten. Petrus mag het in Naam van God zeggen: ‘Bekeert u, en ieder van u worde gedoopt in de Naam van Jezus Christus tot vergeving der zonden, en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.’ Met nog veel meer woorden roept Petrus hen op zich te bekeren.
  • En wat denk je, waren er misschien een paar die dit geloofden? Er staat in de Bijbel dat drieduizend mensen geloofden en gedoopt werden. Drieduizend mensen bekeerd onder de preek van Petrus. Wat een wonder!

Slotzin
Weet je dat het net zo’n groot wonder is als jij je bekeert en gelooft? Dan is er net zo veel blijdschap in de hemel als toen op de Pinksterdag.

Gesprek

  • Kun jij je eigenlijk wel bekeren?
  • Vind jij de toespraak van Petrus eigenlijk ook niet te scherp? Waarom? Wordt er nu nog net zo gepreekt als Petrus dat deed? Leg eens uit.
  • Wat doe jij als er gespot wordt met God en Zijn Woord? Hoe zou het komen dat er nu tijdens preken maar weinig mensen bekeerd worden? Is de Heere veranderd? Wat dan?
  • De wind is vaker symbool van Gods aanwezigheid. Weet je een voorbeeld?

Samenvatting
Op het pinksterfeest zijn de discipelen bijeen. Ineens klinkt er een geluid als een harde wind en zijn er op alle hoofden vuurvlammen te zien. Alle discipelen worden vervuld met de Heilige Geest en spreken in vreemde talen. De vreemdelingen die voor het feest naar Jeruzalem gekomen zijn, horen hen spreken in hun eigen taal. De mensen spotten en noemen hen dronken. Dan begint Petrus te spreken. Hij legt uit dat dit de vervulling van de profetie van Joël is, de Heilige Geest is gekomen. Petrus vertelt van het leven en sterven van de Heere Jezus. Wel 3000 mensen komen tot bekering. Ze worden gedoopt in de Naam van Jezus Christus en ontvangen de gave van de Heilige Geest.

Vragen

  1. Welke tekenen horen er bij het pinksterfeest? Zie je dit terug in Joël 2?
  2. Wat denken sommige toeschouwers dat er aan de hand is en wat is er echt gebeurd?
  3. Wat is de reactie op de preek van Petrus?
  4. Wat leer je hiervan over de Heilige Geest?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les A1.45

Alles van

Bijbelleesles over Pinksteren

1 oktober 2021
Deze bijbelleesles gaat over Handelingen 2:1-41 en hoort bij les A1.45 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Bijbeluitleg over Handelingen 2:1-41 - A1.45

10 november 2020
Deze exegese gaat over Handelingen 2:1-41 en hoort bij les A1.45 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Geloofsleer - De heilige, algemene, christelijke kerk

10 oktober 2021
Deze uitleg van de geloofsleer gaat over de heilige, algemene, christelijke kerk en hoort bij les A1.45 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de …
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Lukas 11:13 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.45 en A2.39 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Pinksterverhaal - Toch naar children's home?

7 april 2022
Dit zendingsverhaal gaat over Santosh en Niraj, twee jongens van een jaar of negen Kathmandu. Santosh vertelt zijn vriendje Niraj over de Heere Jezus.
+
Ontwikkeld door
BHZ

Plaatmateriaal - Pinksteren

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les A1.45 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 108:2 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.45 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Pinksteren

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les A1.45 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!