Vertelschets over Kaïn en Abel

Deze vertelschets gaat over Genesis 4 en hoort bij les B1.3 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Genesis 4

Context
Adam en Eva worden na de zondeval uit het paradijs verdreven. De gelukkige paradijsbewoners zijn ongelukkige zwervers geworden. God troost Adam en Eva. Er worden twee zonen geboren: Kaïn (= ik heb een man van de Heere gekregen) en Abel (=damp, verdwijning, teleurstelling) De zonde brengt rouw in het gezin van Adam en Eva. Het eerste graf op aarde moet gedolven worden.

Kerntekst
Hebreeën 11:4 Door het geloof heeft Abel een meerdere offerande Gode geofferd dan Kaïn, door hetwelk hij getuigenis bekomen heeft, dat hij rechtvaardig was, alzo God over zijn gave getuigenis gaf; en door hetzelve geloof spreekt hij nog, nadat hij gestorven is.

Doelstellingen

  • De kinderen beseffen dat Abel een oprecht geloof had
  • Ze zien het ongeloof van Kaïn
  • Ze beseffen dat God de zonde straft en dat het bloed van Jezus Christus genade brengt.

Zingen

  • Psalm 6:1,2; 50:8,9; 51:3,5,9; 103:5,7
  • ZB - ‘k Stel mijn vertrouwen
  • UMK - Kaïn offert van zijn koren

Geloofsleer

  • HC zondag 40 - Het zesde gebod
  • HC vraag 91 - Goede werken uit een waar geloof

Introductie
Er zijn veel fijne dingen, die je als broers of zussen samen kunt doen. Natuurlijk gaat het niet altijd goed; je hebt vast ook wel eens ruzie met elkaar, bijvoorbeeld als je jaloers bent op iets van de ander.
In de Bijbel staat het verhaal van een jonge man, die ook jaloers is op zijn broer. Zijn vader en moeder heten Adam en Eva. Die jonge man is hun eerste kind en ze noemen hem Kaïn.

Beginzin
Wat is Eva blij! Ze houdt haar zoon tegen zich aan en zegt: ‘Ik noem hem Kaïn, want ik heb een man van de Heere gekregen!’ Later wordt Abel geboren.

Vertelschets

  • Als ze groter worden, blijkt dat de jongens heel verschillend zijn. Kaïn houdt van het land, van de bomen, van alles wat er groeit. Elke dag werkt hij keihard op het land. Abel houdt van de dieren; hij kiest ervoor om schaapherder te worden.
  • Allebei zien ze de gevolgen van de zondeval. Kaïn moet moeite doen om gezonde planten te krijgen; Abel ziet soms hoe een wild dier één van zijn schapen vangt en hoe dieren ziek worden.
  • Ze hebben de verhalen van hun ouders over het paradijs gehoord. Ze weten hoe goed de schepping was, maar ook hoe de zondeval alles veranderde.
  • Op een dag bouwen ze van stenen een altaar en leggen er wat droog hout op. Abel legt het beste dier uit zijn kudde op het altaar; Kaïn de vruchten van het land. Maar wat een verschil! De Heere kijkt naar het hart van de mannen. Hij neemt Abel en zijn offer aan want Hij weet dat Abel in geloof zijn offer brengt. Het gaat Abel om Gods eer. Het hart van Kaïn is niet vol liefde, niet oprecht voor de Heere. Hij offert omdat het zo hoort en in de hoop dat God hem zal zegenen omdat hij geofferd heeft. Er is geen liefde tot God en dank in het hart bij Kaïn te vinden.
  • Kaïns gezicht betrekt als hij merkt dat God zijn offer verwerpt. Hij is woedend en jaloers op zijn broer.
  • De Heere zoekt Kaïn op en vraagt: ‘Is het terecht dat je zo kwaad bent? Zou Ik ook uw offer niet aannemen als u het kwade nalaat en het goede doet?’ Kaïn mag bij Hem terugkomen: ’Als je zo doorgaat, dan ligt de zonde aan de deur.’ De ene zonde brengt de andere zonde met zich mee.
  • Op een dag als ze samen in het veld zijn, valt Kaïn Abel aan. Even later ligt Abel daar op de grond.
  • Kaïn vlucht bij het lichaam van zijn broer vandaan. ‘Waar is Abel, uw broer?’ klinkt de stem van de Heere. ‘Moet ik op mijn broer passen?’ vraagt Kaïn onverschillig, brutaal, aan God. ‘Wat heb je gedaan, Kaïn?’ De Heere wil hem laten voelen, dat hij gezondigd heeft.
  • Het bloed van Abel roept tot God in de hemel om vergelding. Dan volgt er ook de straf. De Heere zal de zonde straffen! Hij spreekt een vloek uit over het leven van Kaïn. De aarde zal als een vijand voor Kaïn zijn. Zijn werk zal geen resultaat hebben en hij zal nergens rust vinden. Hij zal ronddwalen en zwerven over de aarde.
  • Als Kaïn dit hoort, schrikt hij. Heeft hij berouw of schrikt hij alleen van deze erge straf? Hij roept het uit: ‘Mijn misdaad is erger, dan dat zij vergeven worde’ Tenslotte roept hij zelfs: ’een ieder die mij vindt, zal mij dood slaan’.
  • Kaïn is wanhopig en bang. Hij gelooft dat God Zich niet meer om hem bekommeren zal en hem niet meer zal beschermen.
  • De Heere belooft Kaïn dat wie hem wreekt, gestraft zal worden. God geeft Kaïn een teken (bewijs). Wat is God trouw, barmhartig en genadig!
  • Kaïn vertrekt naar het land Nod, ten oosten van Eden. Hij gaat weg van de Heere en bouwt een stad met een sterke muur eromheen. Zo voelt hij zich veiliger.
  • Later trouwt Kaïn en krijgt een zoon Henoch.

Slotzin
Ook moeder Eva krijgt nog een zoon. Zijn naam is Seth. Eva zegt: ’In de plaats van Abel heb ik een ander kind gekregen.’

Gesprek

  • Satan zei tegen Eva: ‘Als je van de vrucht eet, zul je net als God zijn!’ Waren deze woorden van satan waar als je bedenkt wat er in deze geschiedenis allemaal gebeurt?
  • Wat is het verschil tussen de offers van Kaïn en Abel?
  • Op welke manier had het goed af kunnen lopen voor Kaïn?
  • Ben jij wel eens driftig en wat doe je dan? Hoe kun je vechten tegen de zonde? Hoe krijg je vergeving?

Voor de oudere kinderen

  • Wat zegt de Catechismus over het zesde gebod? Is er vergeving voor moordenaars?
  • Wat betekent de uitdrukking: ‘Het graf van Abel werd gegraven door de zonde’?

Samenvatting
Kaïn en Abel brengen allebei een offer aan de Heere. Kaïn offert van de vrucht van het land, want hij is landbouwer. Abel offert van het beste van zijn kudde, want hij is schaapherder. Abel offert in geloof aan de Heere. De Heere neemt het offer van Abel wel aan, maar van Kaïn niet. Kaïn slaat zijn broer Abel dood. De Heere vraagt hem waar zijn broer is en wat hij met hem gedaan heeft. Kaïn moet voor straf rondzwerven op de aarde.

Vragen

  1. Welk offer neemt de Heere aan?
  2. Wat is het verschil tussen het offer van Kaïn en het offer van Abel?
  3. Wat doet Kaïn, omdat hij jaloers is?
  4. Ben jij weleens jaloers? Op wie en waarom?
  5. Wie kan je helpen om niet jaloers te zijn? En hoe?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les B1.3

Alles van

1 Johannes 3:15 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les B1.3 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Bijbeluitleg over Genesis 4

10 november 2020
Deze exegese gaat over Genesis 4 en hoort bij les B1.3 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Gesprekje over jaloersheid

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les B1.3 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Niet doodslaan

10 november 2020
De Heere wil niet dat mensen elkaar kwaad doen. Elkaar doden mag al helemaal niet. Want het leven is een geschenk van God.
+
Ontwikkeld door

Plaatmateriaal - Kaïn en Abel

1 oktober 2021
Dit plaatmateriaal hoort bij les B1.3 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 50:8 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les B1.3 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Kaïn en Abel

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les B1.3 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!