Vertelschets over Johannes de Doper en Herodes

Deze vertelschets gaat over Lukas 3:19-20 en Mattheüs 14:1-20 en hoort bij les B3.27 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Lukas 3:19-20 en Mattheüs 14:1-20

Context
De naam van de Heere Jezus wordt overal in Israel bekend. Sommigen mensen zien in Hem Elia, van wie zij denken dat hij zal terugkomen. Anderen denken juist dat hij een profeet is, en weer anderen denken dat de geest van Johannes de Doper is teruggekeerd. Ook Herodes denkt dit. Vervolgens wordt de geschiedenis verteld hoe het met Johannes de Doper afgelopen is.

Kerntekst
Johannes 5:35 Hij was een brandende en lichtende kaars

Doelstelling

  • De kinderen weten dat Johannes een trouwe dienstknecht van God was die moest lijden omwille van het Evangelie. Ze verlangen er ook zelf naar de Heere te dienen.
  • Ze horen dat het verkeerd en zondig is om lichtvaardig te zweren.
  • Ze zien hoe groot de invloed kan zijn van slechte ouders.

Zingen
Psalm 73:12 en 14, 84:6, 141:3-6
UMK - Johannes de doper / Jezus wandelt door de straten / Twee vissen en vijf broden

Geloofsleer
HC zondag 37 - Het zweren van een eed
HC zondag 40 - Het zesde gebod
HC zondag 41 - Het zevende geb

Introductie
Voer een gesprekje met de kinderen over de volgende vragen: Heeft je vriendje of vriendinnetje wel eens iets gedaan wat niet mocht? Durfde je te zeggen dat het niet mocht, of was je bang dat hij/zij dan boos zou worden?’

Beginzin
Johannes de Doper is niet bang om iets te zeggen tegen mensen die zonden doen. Hij wil de mensen juist waarschuwen tegen de zonde. Hij laat zo zien dat hij een echte knecht van God is. Ook al worden die mensen wel boos op hem, luister maar.

Vertelschets

  • ‘Wat?’ roept Herodias uit. ‘Wat durft Johannes allemaal over mij te zeggen?’ Woedend stampt ze door het paleis. ‘Durft hij te zeggen dat ik een slechte, zondige vrouw ben? Waar bemoeit hij zich mee? Herodes, ik wil dat je Johannes gevangen laat nemen, en snel!’
  • In de verte zien de soldaten Johannes staan. Hij staat te preken tegen een hele groep mensen. De soldaten pakken touwen en binden Johannes stevig vast. Hij moet de gevangenis in.
  • De groep mensen waar Johannes tegen stond te preken, staat er nog. Ze zijn verbaasd, verdrietig en sommigen roepen: ‘Wat heeft Johannes gedaan?’ ‘Weet je dat niet?’ roepen anderen. ‘Hij heeft gezegd dat Herodes een zondige koning is. Herodes was niet tevreden met zijn vrouw. Hij wilde liever de vrouw van zijn broer Filippus. Dat was Herodias en ze is een slechte vrouw. Daarom heeft Johannes hen gewaarschuwd. Hij heeft verteld dat het van God niet mag. Het staat ook in de wet van God dat een man geen andere vrouw mag nemen dan zijn eigen vrouw.’
  • Herodias kijkt blij. Eindelijk is Johannes gevangen genomen! Nu kan hij hen tenminste niet meer beledigen met zijn woorden. Haar man, Herodes, zal hem vast snel doden!
  • Maar dat doet Herodes niet. Hij wil Johannes wel doden, maar hij durft het niet goed. Eigenlijk luistert hij soms eigenlijk wel graag naar Johannes de Doper. Dan is hij benieuwd wie Johannes is en wat hij te vertellen heeft en hoe hij denkt. En er zijn veel mensen in Israel die van Johannes zijn gaan houden. Misschien zullen zij juist wel boos worden als hij Johannes doodt. Nee, Herodes wacht nog even.
  • Maanden later is er een groot feest in het paleis van Herodes. Alle kamers zijn versierd, er zijn belangrijke gasten uitgenodigd en de tafels staan vol met de lekkerste dingen. Het is de verjaardag van Herodes.
  • Het feest wordt steeds vrolijker en vrolijker. Herodes laat veel wijn inschenken; zoveel, dat de mensen dronken worden. Dan roept Herodes: ‘Laat Salomé eens voor ons dansen.’
  • Salomé was de dochter van Herodias. Herodes is dronken en weet niet goed wat hij zegt.
  • Alle mensen worden stil aan de tafels. Ze kijken naar de deuropening. Daar komt ze, Salomé, terwijl ze naar het midden van de zaal loopt. De muziek begint te spelen en Salomé danst door de zaal. Wat vinden de mensen het mooi. En vooral Herodes kijkt ademloos toe. Als Salomé even later klaar is en een diepe buiging maakt, klinkt er een groot applaus.
  • ‘Kom eens hier’, zegt Herodes. ‘Wat wil je ervoor hebben? Je mag iets heel moois vragen, wat je maar wilt. Ik zweer het, ook al is het de helft van mijn koninkrijk!’ Salomé kijkt naar Herodes en zegt dan: ‘Ik zal het even aan mijn moeder vragen.’
  • Wat zou jij vragen? Iets heel moois om mee te spelen of iets voor op je kamer? Salomé niet, ze vraagt aan haar moeder wat ze moet vragen en ze krijgt een verschrikkelijk antwoord.
  • Even later komt ze terug. Ze loopt opnieuw naar Herodes en zegt: ‘Ik wil het hoofd van Johannes de Doper op een schotel.’ Dan schrikt Herodes. Wat heeft hij gezegd? En hij heeft het nog wel met een eed gezegd. Had hij het maar niet gedaan… Maar ja, nu kan hij niet meer terug. Als hij niet doet wat Salomé heeft gevraagd, zullen alle gasten hem slap vinden en dat wil hij niet.
  • Hij laat een knecht halen die hij de opdracht geeft om het hoofd van Johannes de Doper te halen. Niet veel later komt de knecht met het hoofd van Johannes op een schotel. Hij geeft de schotel aan Salomé en die loopt ermee naar haar moeder. Nu heeft Herodias wat ze zo graag wilde hebben.
  • In de gevangenis lopen een paar discipelen van Johannes. Ze halen het lichaam van Johannes de Doper op en begraven het.
  • Dan gaan ze naar de Heere Jezus toe en vertellen wat er is gebeurd. De Heere Jezus gaat naar een stille plek, om alleen te zijn en te bidden. Maar er komen allemaal mensen achter hem aan. Ze willen dat de Heere Jezus hen beter maakt en dat doet de Heere Jezus.
  • Ze willen wel bij de Heere Jezus blijven, terwijl het al tijd is om te eten. De discipelen moeten de mensen te eten geven van de Heere Jezus. Maar dat kunnen ze niet… Ze vinden bij iemand vijf broden en twee vissen. Die brengen ze naar de Heere Jezus.
  • Als de Heere Jezus naar de hemel kijkt en voor het eten bidt, breekt hij het brood en…. De discipelen kunnen aan iedereen brood en vis uitdelen. Er is meer dan genoeg voor wel 5000 man! Wat een wonder!

Slotzin
De Heere Jezus laat ook met dit wonder zien dat Hij de Zoon van God is. Hij is gekomen om zondaren te redden. Geloof jij dat ook?

Gespreksvragen
Waarom moest Johannes de Doper koning Herodes waarschuwen?
Johannes was een knecht van de Heere. Wat betekent dat? Wat moest hij doen?
Was Herodias een goede moeder? Waarom wel/niet?
Wat liet de Heere Jezus zien met het wonder van de broden? Wat betekent het dat de Heere Jezus de Zoon van God is?

Samenvatting
Herodes zet Johannes de Doper gevangen als deze hem bestraft. Uit angst voor het volk durft hij hem niet te doden. Op zijn verjaardag danst Salome voor de feestende mannen. Haar moeder Herodias laat haar als beloning het hoofd van Johannes de Doper vragen. De koning wil zijn eed houden en laat Johannes onthoofden. Als hij later over Jezus hoort spreken, denkt hij dat Johannes is opgewekt uit de dood.

Vragen

  1. Waarom zit Johannes de Doper gevangen?
  2. Hoe komt het dat hij Johannes niet durft te laten doden?
  3. Wat gebeurt er op het feest?
  4. Wat vind je van Salome en haar moeder?
  5. En van Herodes?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les B3.27

Alles van

Bijbeluitleg over Lukas 3:19-20 en Mattheüs 14:1-20

10 november 2020
Deze exegese gaat over Lukas 3:19-20 en Mattheüs 14:1-20 en hoort bij les B3.27 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Johannes 15:20c met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les B3.27 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Plaatmateriaal - Johannes de Doper en Herodes

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les B3.27 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 84:6 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les B1.25, B1.26, B3.27 en B3.28 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Johannes de Doper en Herodes

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les B3.27 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!