Vertelschets over het luisteren naar de duivel

Deze vertelschets gaat over Genesis 3 en hoort bij les C1.4 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Genesis 3

Context
Na alles wat God geschapen had, schiep God de mens naar Zijn beeld. God heeft er ook voor gezorgd dat Adam en Eva het goed hadden. Ze mochten samen leven in het Paradijs en konden vrij met God omgaan, zolang ze gehoorzaamden aan het proefgebod.

Kerntekst
Genesis 3:15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u den kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

Doelstellingen

  • De kinderen weten dat Adam en Eva luisterden naar de duivel door te eten van de boom.
  • Ze beseffen dat het heel terecht is dat Adam en Eva straf kregen van God.
  • Ze begrijpen dat God de Heere Jezus belooft en dat het door Hem mogelijk is juist eeuwig gelukkig te worden.

Zingen

  • Psalm 100:4; 136:23
  • UAM - De eerste mensen in de hof van Eden

Geloofsleer

  • HC, zondag 3 - De mens en zijn val
  • NGB, art. 14 - De schepping en val van de mens

Introductie
Zeggen papa of mama weleens dat je iets niet mag doen? Wat gebeurt er als je het toch doet? Krijg je dan ook weleens een standje? Hoe voel je je dan?
Denk je dat Adam en Eva naar de Heere zullen luisteren? Straks vraag ik daarnaar.

Beginzin
Adam en Eva zijn heel gelukkig, samen in het Paradijs. Iedere dag spreken ze met de Heere als Hij bij hen komt.

Vertelschets

  • Totdat.... Eva de stem van de slang hoort. De duivel, de grootste vijand van God, laat de slang praten. En hij is verschrikkelijk listig. Hij zegt: ‘Eva, God heeft zeker gezegd dat je van alle bomen in de hof níet mag eten?’ ‘Nee hoor’, zegt ze, ‘de Heere heeft gezegd dat we van alle bomen mogen eten, behalve van een boom in het midden van de hof. Daarvan mogen we niet eten, anders zullen we sterven!’
  • ‘Sterven? Nee, je zult niet sterven! Als je van die boom eet, zul je net zo wijs zijn als God. Je zult dan weten wat goed is en wat kwaad is.’ Eigenlijk zegt de slang dat de Heere God liegt. Maar wie liegt hier eigenlijk?
  • Eva kijkt eens omhoog naar de boom. Zal het waar zijn wat de slang zegt? Zal ze echt zo verstandig worden als God? Dan plukt ze de vrucht van de boom. Eva eet!! Dan gaat ze snel naar Adam toe. Ze geeft hem de vrucht van de verboden boom en hij eet ook.
  • Nu is de zonde in het hart van Adam en Eva gekomen. O, wat zijn ze bang! Ze schamen zich. Ze zijn naakt. Dat merken ze nu. Vlug plukken ze grote bladeren van de bomen en maken schorten. O, hadden ze maar nooit, nooit naar die sluwe slang geluisterd. Ze hebben straf verdiend. De allerergste straf, ze zullen moeten sterven.
  • Nu roept de stem van God door het Paradijs. ‘Adam, waar ben je?’ Snel verstoppen ze zich. Maar Adam en Eva, ook al kruip je weg, de Heere zoekt jullie. Hij wil met Adam praten. ‘Heere, ik hoorde Uw stem en toen heb ik me verstopt want ik ben naakt.’ ‘Maar Adam, hoe weet je dat dan zo ineens? Heb je soms van die ene boom gegeten? Van de verboden boom?’ ‘De vrouw die U aan mij gegeven hebt, die heeft mij de verboden vrucht gegeven en ik heb gegeten.’ ‘Eva, waarom heb je Adam van de verboden vrucht gegeven?’ ‘Och Heere, de slang heeft mij bedrogen en toen heb ik gegeten.’ Boos keert de Heere zich nu naar de slang. ‘Slang, je bent vervloekt. Voortaan zul je op je buik kruipen, en stof eten.’
  • Maar ook de satan krijgt straf, want dat boze plan om de mensen te laten zondigen, kwam van hem. ‘Satan’, zegt de Heere, ‘jij denkt dat je het gewonnen hebt. Maar Ik zal Iemand naar de aarde sturen, Die sterker is dan jij. De Heere Jezus, Mijn eigen Zoon. Hij zal op aarde geboren worden en de straf voor de zonden dragen. De Heere Jezus zal er voor zorgen dat Adam en Eva en nog veel meer mensen weer bij God mogen horen. Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw.’ Wat is God goed!
  • Maar Adam en Eva krijgen ook straf. Hun leven zal niet gemakkelijk zijn. Er zal pijn zijn en verdriet. Adam zal hard moeten werken op het land. Er zullen dorens en distels met gemene stekels groeien. En tenslotte zullen Adam en Eva sterven. Zal de aarde dan leeg zijn? Nee, want Adam en Eva zullen kinderen krijgen. En die kinderen zullen ook weer kinderen krijgen.
  • Als Adam dát hoort, kijkt hij naar zijn vrouw en noemt haar Eva. Moeder van alle levenden.
  • De Heere zorgt voor Adam en Eva en maakt ook kleren voor hen; rokken van dierenvellen.
  • Dan moeten Adam en Eva weg uit het Paradijs. Ze moeten buiten het paradijs wonen. Terug gaan kan niet meer. De Heere heeft engelen met een zwaard voor de ingang van het Paradijs gezet.

Slotzin
Maar de Heere heeft beloofd, dat Hij Zijn eigen Zoon naar de aarde zal sturen om de straf voor de zonden te dragen. Alle mensen die geloven in de Heere Jezus zullen weer bij God horen! Als je hart veranderd is, de Heere liefheeft, mag je voor altijd bij de Heere wonen in de hemel net als Adam en Eva.

Gesprek
Wat zouden wij gedaan hebben als de satan ons had willen verleiden van de verboden boom te eten? Waarom geeft Adam de schuld aan zijn vrouw en Eva aan de slang? Probeer jij ook weleens om iemand anders de schuld te geven? Waarom?
Wat belooft de Heere aan de mensen? Is dat voor jou ook belangrijk?

Samenvatting
De duivel maakt misbruik van de slimheid van de slang. Hij vraagt de vrouw door middel van dit dier of het klopt dat ze niet mogen eten van alle bomen in het paradijs. De vrouw gaat in gesprek met de slang en eet van de boom der kennis van goed en kwaad. Ze geeft Adam ook van de vrucht. Ze zien dat ze naakt zijn; hun geweten spreekt. God zoekt hen op en vraagt wat ze gedaan hebben. De mens geeft de schuld aan een ander. God vervloekt de slang en geeft de mensen de moederbelofte: Zijn Zoon zal op aarde komen en in de mens zal er strijd zijn tussen de duivel en Christus. De overwinning is voor Christus. Het leven van de mensen zal moeilijk zijn. De Heere verdrijft hen uit de hof van Eden om te voorkomen dat ze ook van de boom des levens zullen eten. Engelen bewaken de toegang tot het paradijs.

Vragen

  1. Wat zegt de slang tegen Eva?
  2. Waarom was het verkeerd wat Eva deed?
  3. Welke straf krijgen Adam en Eva?
  4. Wat belooft de Heere aan hen?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les C1.4

Alles van

Bijbeluitleg over Genesis 3 - C1.4

10 november 2020
Deze exegese gaat over Genesis 3 en hoort bij les C1.4 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Genesis 3:9 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les C1.4 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Plaatmateriaal - Het luisteren naar de duivel

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les C1.4 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 6:1 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les C1.4 en C1.5 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Geluisterd naar de duivel

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les C1.4 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!