Vertelschets over het huwelijk van Simson

Deze vertelschets gaat over Richteren 14 en hoort bij les B3.10 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Richteren 14

Context
Het volk Israël wordt onderdrukt door de Filistijnen. Dit is een straf van God, omdat het volk Hem verlaten heeft. Terwijl de situatie uitzichtloos lijkt, kondigt de Engel des Heeren, God Zelf, aan dat Manoach en zijn vrouw een kind zullen krijgen. Hij zal een Nazireeër zijn; Simson is zijn naam. Hij zal zijn volk tijdelijke verlichting van de straf geven.

Kerntekst
Psalm 3:4 Doch Gij, Heere! zijt een Schild voor mij, mijn eer, en Die mijn hoofd opheft.

Doelstellingen

  • Aan de kinderen laten zien dat de Heere Simsons Schild wilde zijn, ondanks zijn zonden en dat Hij dat ook voor ons wil zijn.
  • Zij beseffen dat Simson steeds weer zondigde, maar dat de Heere ondanks de zonde van Simson Zijn plan uitvoerde.

Zingen
Psalm 3:2; 27:1; 46:1,4,6; 125:1; 136:4,11,24
UMK - Simson is een sterke held
ZB - God is getrouw / Machtig God / Nooit kan ’t geloof te veel verwachten

Geloofsleer
HC vraag 21 - Een waar geloof
HC vraag 94 - Het eerste gebod

**Introduc

**
Neem een schild mee of laat een plaat zien van een ridder die een schild bij zich heeft. Praat over de functie van een schild en hoe je het gebruikt. Zeg dat je na de vertelling vraagt wat het schild met de geschiedenis te maken heeft.

Beginzin
Wat een mooi meisje is dat! Simson kan nergens anders meer aan denken, steeds weer ziet hij haar voor zich. ‘Ik wil met haar trouwen’, zegt Simson in zichzelf.

Vertelschets

  • Maar de Heere heeft het de Israëlieten verboden om met iemand uit een heidens volk te trouwen. Toch gaat Simson naar zijn vader en moeder toe. ‘Ik heb een meisje gezien in het land van de Filistijnen’, zegt hij. ‘Ik wil graag met haar trouwen.’
  • ‘Wat?’ Zijn vader en moeder schrikken. ‘Bij ons eigen volk zijn toch ook meisjes om mee te trouwen? Waarom ga jij naar de Filistijnen, naar de heidenen?’ vragen ze. Simson kijkt zijn vader en moeder aan. ‘Ik wil alleen met haar trouwen.’
  • Ze geven toe en na een poosje gaan ze naar Thimnath, waar het meisje woont. ‘Weet je wat?’ denkt Simson, ‘als ik hier tussen de wijngaarden doorloop, kom ik straks ook weer bij de weg uit.’ Hij slaat af en neemt de weg tussen de wijngaarden door.
  • Opeens schrikt hij. Brult daar een leeuw? Takken kraken en een jonge leeuw komt op hem af; het beest zal hem verscheuren! Het is te laat om te vluchten, maar Simson is niet bang. Hij voelt hoe een bijzondere kracht, de kracht van de Heilige Geest, in hem komt. De Heere wil hem herinneren aan zijn roeping; hij is immers een nazireeër. De Heere wil hem leren dat Simson alleen in Gods kracht de strijd aan kan gaan. Hij moet zijn hoop en vertrouwen alleen op God stellen.
  • Hij pakt de leeuw bij zijn kaken en scheurt hem met zijn handen in tweeën. Een wapen heeft Simson niet nodig, hij gelooft in de Heere, Hij is zijn Wapen en zijn Schild!
  • Geloof jij ook dat de Heere jou bij alles kan en wil helpen? Hij is de machtige God; bid tot Hem, want Hij wil ook jouw Schild en Hulp zijn.
  • Simson laat de dode leeuw liggen. Hij vertelt niet aan zijn ouders wat er gebeurde.
  • Als ze voor de bruiloft een poosje later weer langs de wijngaard komen, neemt Simson dezelfde weg. Wat is er met de leeuw gebeurd? Hij hoort het zachte zoemen van bijen. In het lichaam van de leeuw, dat in de warme zon verdroogd is, woont een zwerm bijen; er is een heleboel honing. Dit is een wonder van God, want bijen huizen niet in een dood beest. Hij neemt wat van de honing mee voor zijn ouders.
  • In Thimnath vieren ze de bruiloft, zeven dagen lang. Dertig bruidsjonkers moeten Simson tijdens het feest helpen.
  • Simson zegt: ‘Ik heb een raadsel voor jullie. Als jullie het in deze zeven dagen kunnen oplossen, krijgen jullie allemaal een mooi bovenkleed en een onderkleed van mij. Maar als het jullie niet lukt, moeten jullie mij allemaal een bovenkleed en een onderkleed geven.’
  • ‘Ha!’ denken de bruidsjonkers. ‘Dat is makkelijk!’ Ze zeggen: ‘Laat ons het raadsel maar horen, dan zullen wij het wel eens oplossen!’ Simson zegt: ‘Spijze ging uit van de eter, en zoetigheid ging uit van de sterke.’ Dat is lastig! Na drie dagen weten ze de oplossing nog niet.
  • ‘Dit gaat niet goed zo’, zeggen ze. ‘Straks moeten wij Simson die kleren geven. Weet je wat? Zijn vrouw moet ons maar helpen.’
  • Op de zevende dag weten ze de oplossing nóg niet. Ze krijgen het er benauwd van. ‘Zijn wij soms op de bruiloft uitgenodigd zodat jullie onze spullen zouden kunnen afpakken?’ vragen ze boos aan Simsons vrouw. ‘Ga naar Simson toe en laat hem de oplossing maar vertellen. Anders zullen wij je een lesje leren, dan zullen we jou en je familie, en ook het huis waar je woont, in brand steken!’
  • Geschrokken gaat ze naar Simson toe: ‘Vertel mij toch wat de oplossing van het raadsel is’, zegt ze dringend. ‘Ik ben je vrouw, ik mag het toch wel weten? Of houd je soms niet zo veel van mij?’
  • ‘Mijn eigen vader en moeder weten het niet’, zegt Simson, ‘zou ik het dan wel aan jou vertellen?’ Ze huilt net zo lang tot Simson de oplossing vertelt.
  • Blij gaat de vrouw naar de mannen toe. ‘Ik weet de oplossing!’ juicht ze. De mannen gaan snel naar Simson: ‘Wat is zoeter dan honing? En wat is sterker dan een leeuw?’
  • Wat is Simson boos! ‘Als jullie het niet aan mijn vrouw gevraagd hadden, zouden jullie het niet geweten hebben!’
  • Nu moet Simson al die dertig mannen een bovenkleed en een onderkleed geven. Hij voelt hoe de Heilige Geest opnieuw bij hem komt. In een stad in de buurt valt hij de Filistijnen aan. Opnieuw is de Heere zijn Schild en zijn Wapen. Hij doodt dertig mannen en neemt hun kleren en geeft die aan de bruidsjonkers.
  • Maar Simsons boosheid is niet over. Zijn vrouw heeft verkeerd tegen hem gedaan. Hij wil niets meer met haar te maken hebben. Hij vertrekt uit het land van de Filistijnen en gaat terug naar het huis van zijn vader en moeder.

Slotzin
De Heere riep Simson om Zijn volk te verlossen, terwijl Simson telkens weer zondigde, ook later. Als Simson alles alleen had moeten doen, was het volk nooit verlost. Maar de Heere hielp. Zo is de Heere nu nog met Zijn kinderen. Hij helpt hen om te blijven vechten tegen de zonden. Daarom zullen zij overwinnen: in Gods kracht.

Gesprek
Wat heeft het schild te maken met het verhaal van Simson? Hebben wij een schild nodig? Wat voor Schild? Wie is dat Schild? Waar kan het ons tegen beschermen?
Simson was een knecht van God; God gaf hem kracht om bijzondere daden te verrichten. Ken jij andere voorbeelden van mensen die grote dingen konden doen met Gods hulp?
Gebeuren er nu ook nog bijzondere dingen? Wat bijvoorbeeld?

Samenvatting
Simson wil trouwen met een Filistijnse vrouw en bezoekt haar met zijn ouders. Onderweg neemt Simson een ander pad waar een leeuw hem aanvalt. Hij scheurt het beest in twee stukken. Later vindt hij honing in het karkas. Deze gebeurtenis gebruikt hij om tijdens zijn bruiloft een raadsel op te geven. Voor de goede oplossing belooft hij de 30 jonge mannen elk twee kledingstukken. Ze dwingen zijn bruid het antwoord door te geven waarna Simson 30 Filistijnen doodt en hun kleding aan de mannen geeft. Hij vertrekt naar zijn ouderlijk huis.

Vragen

  1. Wat gebeurt er onderweg naar Timnath?
  2. Welk raadsel geeft Simson op?
  3. Wat vind je van Simsons vrouw? En van die mannen?
  4. Wat vind je er van dat Simson 30 Filistijnen doodt?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les B3.10

Alles van

Bijbeluitleg over Richteren 14 - B3.10

10 november 2020
Deze exegese gaat over Richteren 14 en hoort bij les B3.10 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Galaten 5:13b met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les B3.10 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Plaatmateriaal - Het huwelijk van Simson

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les B3.10 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 25:4 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les A2.5, B3.10 en B3.11 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Simson getrouwd

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les B3.10 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!