Vertelschets over de zondeval

Deze vertelschets gaat over Genesis 3 en hoort bij les A1.1 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Genesis 3

Context
De wereld bestaat nog maar net. Prachtig mooi heeft de Schepper de aarde geschapen. Er was niets en nu is het een ware lusthof geworden. Zie het was zeer goed! Als kroon op de schepping is tot slot ook de mens geschapen. Hij mag wonen en werken in de hof van Eden, het paradijs. Ten volle mogen Adam en zijn vrouw genieten van de schepping, uitgezonderd de boom der kennis des goeds en des kwaads. Ze kennen geen verdriet, geen moeiten, geen pijn, geen ziekte. Alles volmaakt. Totdat…

Kerntekst
Genesis 3:16 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en tussen deze vrouw, en tussen uw zaad en tussen haar zaad; datzelve zal u de kop vermorzelen, en gij zult het de verzenen vermorzelen.

Doelstellingen

  • De kinderen horen hoe de zonde in deze wereld gekomen is.
  • Ze beseffen dat de dood verdiend is, maar dat God redding heeft gegeven in Zijn Zoon.
  • Begrijpen dat ook zij zondig zijn, de erfzonde meedragen.

Zingen

  • Psalm 13:5; 51:3; 103:2,5,6,7; GdH:7
  • AM - Heer’ Gij hebt dit aardse leven
  • UMK - De eerste mensen

Geloofsleer

  • HC zondag 3 - Schepping en zondeval
  • NGB art. 14 - Schepping en zondeval
  • NGB art. 15 - De erfzonde
  • NGB art. 17 - De belofte van de komst van de Zoon.

Introductie
Wat is zonde? Bespreek een situatie waarin de kinderen straf kregen. Wisten ze van te voren dat ze straf zouden krijgen als ze iets (niet) deden? Hoe ervoeren ze die straf? (On)rechtvaardig?

Beginzin
Het is een prachtige, volmaakte dag wanneer de vrouw van Adam de slang ontmoet. Alles is zo volmaakt, dat het haar niet eens verbaast dat opeens het meest schrandere dier in de schepping tot haar spreekt.

Vertelschets

  • De duivel weet heel goed hoe hij het aan moet pakken. Met halve waarheden, die hele leugens zijn, spreekt hij de vrouw aan… Argeloos corrigeert de vrouw de slang. Listig antwoordt de duivel op de opmerking van de vrouw. ’Welnee, je zult de dood niet sterven. Maar God weet heel goed dat je dan aan Hem gelijk zult zijn. Je weet dan ook wat goed en wat verkeerd is.’ De vrouw begint te twijfelen.
  • Zo werkt deze grote vijand van God nog steeds: twijfel zaaien. Wat is het nodig dat we dicht bij de HEERE en Zijn Woord blijven.
  • Van die ene boom, waar de vrouw al zo vaak voorbij liep, kan ze opeens haar ogen niet afhouden. Inderdaad, het is een prachtige boom. En de vruchten roepen als het ware om geplukt en gegeten te worden. En wat zal het heerlijk zijn om verstandig te worden na het eten van die vruchten.
  • Eva, en even later Adam, overtreedt het gebod van God; beiden nemen en eten van de vrucht.
  • Zonde begint vaak met kijken. Je ziet iets wat je graag zou willen hebben of doen. Je denkt er over na en het verlangen wordt groter. En dan … voer je het uit. Herken je dat? Wat is het belangrijk om te vechten tegen verleidingen!
  • Adam en Eva voelen zich schuldig en merken voor het eerst dat ze naakt zijn. Van grote vijgenboombladeren maken ze eenvoudige schorten. Als de Heere tot hen spreekt, vervult dat hen dit keer niet met vreugde. Hun geweten spreekt en ze proberen aan God te ontkomen door zich te verstoppen. Maar je kunt je niet verbergen voor de Heere.
  • De Heere had de mens meteen met de dood kunnen straffen, maar de Heere toont Zijn onbegrijpelijke genade en Hij roept de schuldige mens. Adam, belijd je schuld; wees eerlijk!
  • Zo roept Hij ons, jou, ook telkens weer. Hoor je Zijn stem of verberg jij je?
  • Adam schuift de schuld op zijn vrouw en hierin beschuldigt hij de Schepper zelf: ‘De vrouw die Gij mij gegeven hebt!’ De vrouw schuift vervolgens de schuld op de slang.
  • Het is moeilijk om eerlijk je zonden te belijden. Je bent zo snel geneigd om anderen de schuld te geven.
  • De Heere vervloekt de slang boven al het vee. Vanaf nu moet de slang zich op de buik verplaatsen.
  • Maar de Heere geeft ook Zijn belofte, de moederbelofte. De moeder van alle beloftes in de Bijbel. De Zoon van God zal op aarde komen. Er zal grote vijandschap zijn tussen de Heere Jezus en Zijn gelovigen en tussen de duivel en zijn volgelingen. De overwinning staat vast, de satan heeft grote macht en kan de gelovigen veel aandoen, toch zal de Heere Jezus uiteindelijk de kop van de slang vernietigen. Dat is gebeurd, toen Christus aan het kruis uitriep: ‘Het is volbracht!’ Voor verloren zondaren is het mogelijk om voor eeuwig gered te worden. Wat een heerlijke boodschap!
  • Voor de mens heeft de zonde grote gevolgen. De vrouw zal het lijfelijk ervaren bij de geboorte van een kind. De man krijgt er ook elke dag mee te maken als zijn werk soms veel moeite kost. De schepping deelt in de schuld van de mens en lijdt onder de gevolgen. De wereld is niet langer volmaakt.
  • De vrouw krijgt de naam Eva: moeder van alle levenden. Eens zal uit haar de Levensvorst geboren worden en zo heeft de dood niet het laatste woord.
  • De Heere stuurt Adam en Eva uit de hof van Eden: ze mogen niet eten van de boom des levens. De HEERE maakt Zelf voor hen rokken van dierenvellen. Hij wil nog steeds voor hen zorgen.
  • Engelen worden als wachters aangesteld om terugkeer onmogelijk te maken.

Slotzin
De mens is verdreven uit het paradijs. Een terugkeer naar het paradijs is niet mogelijk. Maar er is een Weg naar het hemelse Paradijs. De Weg die de Heere Jezus mogelijk heeft gemaakt. ‘Ik ben de Weg.’ Ken jij deze Weg tot behoud?

Gesprek

  • Hoe komt het dat ieder mens verkeerde dingen doet? Misschien heb jij weleens gedacht: ‘Als ik in het paradijs was geweest, zou ik niet van die vrucht hebben gegeten.’ Praat daar eens over met elkaar.
  • De Heere had gezegd: ‘Ten dage als ge daarvan eet, zult ge de dood sterven.’ Dit gebeurde niet. Leg dat eens uit.
  • Waaruit blijkt in deze geschiedenis dat de Heere een genadig God is?
  • De Heere Jezus gebruikt vaker ‘Ik ben…’. Ken je daar voorbeelden van? Leg eens uit wat het betekent.
  • Stel dat je in een situatie komt waarin je verleid wordt tot zonde. Wat kun/moet je dan doen om niet te zondigen?

Samenvatting
De duivel maakt misbruik van de schranderheid van de slang. Hij vraagt de vrouw door middel van dit dier of het klopt dat ze niet mogen eten van alle bomen in het paradijs. Eva gaat in gesprek met de slang en eet van de boom der kennis van goed en kwaad. Ze geeft Adam ook van de vrucht. Ze zien dat ze naakt zijn, hun geweten spreekt. God zoekt hen op en vraagt wat ze gedaan hebben. De mens geeft de schuld aan een ander. God vervloekt de slang en geeft de mensen de moederbelofte: Zijn Zoon zal op aarde komen en in de mens zal er strijd zijn tussen de duivel en Christus. De overwinning is voor Christus. Het leven van de mensen zal moeilijk zijn. De Heere verdrijft hen uit de Hof van Eden om te voorkomen dat ze ook van de boom des levens zullen eten. Engelen bewaken de toegang tot het paradijs.

Vragen

  1. Wat betekent het dat God de Eerste is?
  2. Ten dage als ge daarvan eet, zult ge de dood sterven, zei de HEERE. Dat gebeurt toch niet?
  3. Wat is de moederbelofte?
  4. Wat weet je van de engelen?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les A1.1

Alles van

Proefje - Zonde wordt doorgegeven

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les A1.1 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Geloofsleer - De schepping

10 oktober 2021
Deze uitleg van de geloofsleer gaat over de schepping en hoort bij les A1.1 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Onherstelbaar

21 juni 2021
De zonde maakt de band tussen God en mens onherstelbaar kapot. Dit verhaaltje laat dat zien met een voorbeeld.
+
Ontwikkeld door

Plaatmateriaal - De zondeval

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les A1.1 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 89:19 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.1 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Romeinen 5:12 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.1 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - De zondeval

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les A1.1 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Wat is zonde?

21 juni 2021
Hoe leg je aan kinderen, tieners en jongeren uit wat zonde is? Zoek naar voorwerpen die je daarbij kunnen helpen.
+
Ontwikkeld door

Zonde

10 november 2020
Zonde betekent dat je God niet vertrouwt, Hem niet liefhebt met je hele hart en andere mensen minder belangrijk vindt dan jezelf.
+
Ontwikkeld door
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!