Vertelschets over de wonderbare visvangst

Deze vertelschets gaat over Lukas 5:1-11 en hoort bij les B3.28 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Lukas 5:1-11

Context
De Heere Jezus predikt in Galiléa. Vaak is Hij te vinden in de synagogen, maar ook op andere plaatsen. Voortdurend wordt Hij hierbij omringd door een grote groep mensen die gekomen is om te luisteren naar Zijn prediking en om te kijken naar de wonderen die Hij doet.

Kerntekst
Lukas 5:1-11 Zij verlieten alles en volgden Hem.

Doelstelling

  • De kinderen leren dat het volgen van de Heere Jezus het doel van ons leven moet zijn.
  • Ze weten dat het niet alleen om het horen gaat, maar ook om het gehoorzaam doen van wat Hij vraagt.
  • Ze willen ook leren zo gehoorzaam te zijn.

Zingen
Psalm 95:4; 143:10 en 145:1 en 3
UMK - De vissers visten heel de nacht / Jezus, ga ons voor

Geloofsleer
HC zondag 32 - Goede werken
HC zondag 48 - Uw Koninkrijk kome
DL 5, 1 en 2 - Roeping en volhardi

Introductie
Vissen, dat kan Simon wel! Dag en nacht is hij in de weer om zoveel mogelijk vissen te vangen. Maar toch, niet altijd vangt hij veel… En, hij zal niet altijd visser blijven. De Heere Jezus roept hem tot een ander werk. Luister maar goed, welk werk hij mag gaan doen.

Beginzin
Wat zijn er toch weer veel mensen op de been om Jezus te volgen! Maar kijk, wat gaat de Heere Jezus nu toch doen? Hij stapt naar het bootje van één van de vissers toe.

Vertelschets

  • De Heere Jezus preekt vaak in de synagogen. Vandaag is Hij te vinden aan de oever van het meer van Gennésaret. Een grote groep mensen is Hem gevolgd. De mensen duwen en dringen om de Heiland goed te kunnen zien en om geen woord te missen.
  • Kijk jij er ook elke zondag weer naar uit om het Woord van God te horen?
  • Het lijkt erop alsof de Heere Jezus de grote schare van Zich af wil schudden. Jezus neemt plaats in een vissersbootje en vraagt aan Simon of hij de boot een stukje het meer op wil varen. Simon gehoorzaamt. De Heere Jezus gaat de menigte vanuit het schip onderwijs geven.
  • Als de Heere Jezus stopt met preken gaat Hij Simon, van wie het bootje is, een speciale les geven. Op deze dag laat de Heere Jezus Simon zien dat Hij werk voor hem te doen heeft in het Koninkrijk. Terwijl Simon bezig is met zijn dagelijkse werk in de visserij roept de Heere Jezus hem tot discipel.
  • ‘Vaar de boot naar dieper water, Simon! Werp je netten daar maar uit om vissen te kunnen vangen!’ Simon gehoorzaamt, maar hij zegt wel dat ze de hele nacht gevist, maar niets gevangen hebben. ‘Maar omdat U het van mij vraagt, zal ik de netten in het diepe water overboord gooien!’ Simon heeft zoveel vertrouwen in de Heere Jezus dat hij zonder te aarzelen gehoorzaamt.
  • Luister jij ook zo naar de Heere? Doe je wat Hij van je vraagt?
  • Simon gooit het net overboord. En het wonder gebeurt! Ze vangen zoveel vissen, dat ze het net niet eens aan boord kunnen tillen zonder te scheuren. Een andere vissersboot moet te hulp komen. Met man en macht worden de loodzware netten voorzichtig aan boord getild. De vissersbootjes zijn nu zo zwaar beladen dat ze bijna zinken. Er blijkt vis voor twee boten vol te zijn.
  • Als ze aan land gekomen zijn, valt Simon Petrus plotseling aan de voeten van de Heere Jezus neer. Hij roept het uit: ‘Ga weg van mij, want ik ben een zondig mens!’ Na dit wonder durft hij niet meer in Jezus’ nabijheid verder te leven. Hij voelt dat hij een zondig man is. Simon voelt dat hij het niet waard is om nog langer in Jezus’ dienst te staan.
  • Heb jij ook zoveel ontzag voor de Heere of laat het je onverschillig Wie God is en wat Hij doet? Of, kun je Hem juist niet missen, maar denk je dat God niet in jouw zondige hart zou kunnen en willen wonen?
  • Rustig geeft Jezus Simon antwoord. ‘Simon, vreest niet! Van nu aan zult gij mensen vangen!’ De Heere Jezus verdraagt het kleingeloof van zijn discipel. Simon heeft een les geleerd. Juist nu hij voelt en ervaart dat hij een zondige man is die het niet waard is om Jezus te volgen, laat God hem weten dat hij in staat is om mensen te vangen. God kan Simon gebruiken voor het werk in Zijn Koninkrijk.
  • Als de boten op het strand liggen, laten de discipelen alles achter en volgen Jezus. Zelfs de vissen laten ze liggen in de scheepjes. De belofte van een nòg wonderlijke visvangst geeft hen vleugels om God vol verwachting in het hart te volgen.
  • Heb jij Gods stem al gehoord? Elke dag weer klopt God op de deur van je hart en dringt Hij er op aan om Hem te volgen. ‘Volg Mij’ roept Hij ook tot jou!

Slotzin
Simon Petrus werd een visser van mensen. Hij mocht na Pinksteren aan heel veel mensen van de Heere Jezus gaan vertellen. In dienst van Koning Jezus, een mooier leven is er niet!

Gesprek
Hoe roept de Heere Jezus ook tot ons ‘Volg Mij’? Wat houdt het volgen van de Heere Jezus in?
Wat heeft Simon van Zijn Meester kunnen leren? Hoe ging Petrus ‘mensen vangen’? Wat betekent dat?
Wie hebben er vandaag (in de kerk) ook zo’n bijzondere opdracht van de Heere gekregen? Maar wat vraagt de Heere Jezus ook van jou en mij?

Samenvatting
Vlak bij het meer van Gennesareth spreekt de Heere Jezus een grote menigte mensen toe. Ze dringen zo dicht naar Hem toe, dat Hij in een vissersboot stapt en daar verder spreekt. Als Hij stopt met spreken, zegt Hij tegen Simon dat hij een stukje het meer op moet varen, daar moet hij het net uitwerpen en dan zal hij vissen vangen. Hoewel ze de hele nacht visten zonder iets te vangen, gehoorzamen de vissers. Als ze het net op willen halen, zit het zo vol vis, dat het bijna scheurt. Ze roepen snel de vissers uit de andere boot er bij. Die helpen hen de vangst binnen te halen. Als Simon Petrus dat ziet, valt hij op zijn knieën en zegt tegen de Heere Jezus dat hij het niet waard is, dat Hij Petrus zo dicht bij Zich wil hebben en voor hem wil zorgen.

Vragen

  1. Waarom gaat de Heere Jezus in de vissersboot?
  2. Wat belooft hij de discipelen?
  3. Was dat een wonder? Waarom?
  4. Waarom zegt Petrus: 'Ga uit van mij?'


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les B3.28

Alles van

Bijbeluitleg over Lukas 5:1-11 - B3.28

10 november 2020
Deze exegese gaat over Lukas 5:1-11 en hoort bij les B3.28 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Lukas 5:5 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les B3.28 en C1.22 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Plaatmateriaal - De wonderbare visvangst

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les B3.28 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 84:6 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les B1.25, B1.26, B3.27 en B3.28 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Wonderbare visvangst

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les B3.28 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!