Vertelschets over de vier vrienden

Deze vertelschets gaat over Markus 2:1-13 en hoort bij les B2.26 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Markus 2:1-13

Context
De Heere Jezus onderneemt regelmatig vanuit Kapernaüm een reis langs allerlei steden en dorpen. De Heere Jezus verblijft vaak in verlaten streken waar de mensen Hem op komen zoeken en waar Hij spreekt en geneest. Omdat er zoveel mensen naar Hem toe kwamen, kon Hij niet meer zo de stad in gaan (zie ook de Kanttekening). De mensen hebben gehoord dat Hij weer thuis is, ze hebben Hem niet gezien.

Kerntekst
Markus 2: 9,10 en 11.
‘Wat is lichter, te zeggen tot de geraakte: de zonden zijn u vergeven; of te zeggen: sta op en neem uw bed op en wandel? Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon van de mensen macht heeft om de zonden op de aarde te vergeven (zeide Hij tot de geraakte): Ik zeg u, sta op en neem uw bed op en ga heen naar uw huis.’

Doelstellingen
• De kinderen leren dat de Heere Jezus God en mens is.
• Ze begrijpen dat Hij macht heeft om zieken te genezen en om doden levend te maken, maar dat Hij vooral gekomen is om te zoeken en zalig te maken dat verloren is.
• De kinderen leren dat de Heere Jezus, Messias, smaad, hoon en spot moest verdragen.
• De kinderen laten weten dat de vergeving van zonden het allerbelangrijkste is.

Zingen
Psalm 6:2; 146:3,6
UMK Hier lig ik Heiland zonder kracht
ZB Al waren uw zonden als scharlaken
Glorie aan God
Nooit kan ’t geloof te veel verwachten

Geloofsleer
HC vraag 21 Een waar geloof
HC vraag 56 Vergeving van zonden.
HC vraag 84 Vergeving van zonden
Apostolicum

Introductie
Ben jij wel eens (erg) ziek geweest? Misschien ken je wel iemand die ziek is. Wat doe je als je ziek bent?

Beginzin
‘De Heere Jezus is er weer; Hij is weer in Kapernaüm! Ik heb het zelf gehoord! Kom, we gaan naar Hem toe! Ga je mee?’

Vertelschets

  • De Heere Jezus is na poos weer terug in het huis waar Hij altijd is als Hij in Kapernaüm komt.
  • Als de mensen horen dat de Heere Jezus er weer is, gaan veel van hen direct op pad. Ze willen Hem graag horen. Ze worden gastvrij ontvangen. Er is plaats genoeg, maar uiteindelijk is het huis zo vol dat de menigte niet meer gemakkelijk in en uit kan lopen. Zelfs het voorportaal van het huis is vol met mensen. Ze rekken zich uit om maar niets te hoeven missen.
  • De Heere Jezus stuurt niemand weg en gaat door met het brengen van het Evangelie.
  • God stuurt nooit iemand weg die tot Hem komt!
  • Opeens komt er een groepje van vier mannen de straat in lopen. Zij dragen een matras waar een man op ligt. De man is verlamd. Ze hebben ook gehoord dat Jezus in het huis is en de mannen willen hun vriend bij de Heere Jezus brengen.
  • Maar helaas!!! Wat een drukte. Ze proberen tussen de mensen door te dringen, maar zij kunnen er niet door! De mensen gaan ook niet op zij. Wat nu? De mannen bedenken een plan. Ze geven de moed niet zomaar op. Weet je wat? Als ze niet via de deur de Heere Jezus kunnen bereiken, dan maar anders. ‘Kom op, we gaan het dak op!’ Ze lopen naar de trap die langs de buitenmuur van het huis naar het platte dak leidt. Als het overdag erg warm is geweest, zitten de mensen ’s avonds vaak op het dak, daar voelen ze de koelte van de avond. Het is ook een rustig plekje; mensen kunnen er rustig met elkaar praten, of alleen zijn en bidden.
  • Ze sjouwen de verlamde man via de trap het platte dak op en denken goed na waar ze de matras straks zullen laten zakken. Vervolgens halen ze een aantal daktegels weg. Voorzichtig schuiven ze de matras naar de rand en pakken alle vier een uiteinde van de twee touwen vast en dan laten ze de matras zakken voor de voeten van de Heere Jezus.
  • De mannen schamen zich niet voor hun verlangen om dicht bij de Heere Jezus te komen. Ze vertrouwen er op dat Jezus machtig genoeg is om de verlamde te helpen en te genezen. Onverwacht en ongedacht krijgen ze iets wat voor hen allemaal van belang is: de vergeving van de zonden.
  • Jezus ziet hun geloof en zegt liefdevol tegen de verlamde man: ‘Zoon, uw zonden zijn u vergeven!’
  • Dat is een wonder als God tegen je zegt: ‘je zonden zijn je vergeven!’ Als God jouw zonden vergeven heeft, ben je het gelukkigste kind van de hele wereld! Smeek God om genade en vergeving van je zonden en schuld!
  • De schriftgeleerden hebben argwanend het schouwspel gevolgd. Ze zijn woedend. Volgens hen spreekt de Heere Jezus lastertaal. God alleen kan de zonden vergeven, zo redeneren zij. En deze Man, die Zich Jezus noemt is volgens hen de Messias niet. Ze keren de Heiland de rug toe en overleggen met elkaar: ‘Wie kan de zonden vergeven dan God alleen?’
  • De Heere Jezus vraagt hen: ‘Wat denken jullie hier toch over? Wat is makkelijker om te zeggen tegen deze verlamde: uw zonden zijn u vergeven of: sta op, neem uw bed op en wandel?’
  • God is de Machtige, alleen Hij kan genezen, alleen Hij kan zonden vergeven. Het maakt niet uit of Hij het ene of het andere doet. Gods kracht maakt het beide mogelijk.
  • Weet jij al zeker dat jouw zonden door Jezus vergeven zijn? Uit dit verhaal kun je leren dat Jezus niet gekomen is om Zelf succes te boeken, maar om te zoeken en zalig te maken dat verloren is.
  • Dan zegt Hij tegen de verlamde man: ‘Ik zeg u, sta op, neem uw bed op en ga naar uw huis!’
  • Tot verbazing en verwondering van alle mensen staat de man op. Hij rolt zijn matras op en loopt door de verbaasde menigte heen naar buiten. De mensen verheerlijken God en roepen het uit: ‘Zoiets hebben wij nog nooit gezien!’ Zij geven God de eer van dit grote wonder! Glorie aan God!
  • Vergeet nooit God te danken als Hij je geneest. Ook al ben je misschien behandeld door de knapste arts of chirurg, verheerlijk de Naam van Jezus voor het wonder van je genezing!

Slotzin
De genezing van de verlamde man ziet in dit geval ook uit op de vergeving van de zonden. ‘Zie het Lam Gods, dat de zonden der wereld weg neemt!’ Nu krijgen de woorden van Johannes de Doper, die preekt bij de Jordaan, pas echt betekenis voor de mensen. De macht om te genezen en de liefde om te vergeven gaat bij Jezus samen. Jezus wil in ons het geloof in Zijn almacht en liefde werken.

Gesprek

  • Waarom is het zo belangrijk om God niet alleen te bidden om genezing maar om Hem ook te danken voor het wonder van de genezing? Waarom is er zoveel ziekte en lijden in de wereld?
  • Wat is de betekenis van deze zinnen: ‘Er is maar een geneesmiddel tegen al onze kwalen: de vergeving van onze zonden. Wat zou jij kunnen doen voor iemand die (erg) ziek is?

Samenvatting
De Heere Jezus is in een huis in Kapérnaüm. Er komen vier mannen met een verlamde vriend maar het huis is zo vol mensen dat ze er niet bij kunnen. In hun verlangen naar zijn genezing worden ze vindingrijk. Ze tillen hem met matras en al via een trap het platte dak op, maken daarin een gat en laten hem vlak voor de voeten van de Heere Jezus neer. Als Jezus de zonden van de verlamde vergeeft, worden de Schriftgeleerden boos. Dat mag alleen God doen! Als teken dat Hij de Zoon van God is, geneest Jezus de verlamde.

Vragen

  1. Wat kun jij van de vrienden van de verlamde man leren?
  2. Waarom zou de Heere Jezus de zonden van de man vergeven, terwijl hij nog niets gezegd had?
  3. Hoe reageren de Schriftgeleerden?
  4. Wat doet de Heere Jezus vervolgens?
  5. En hoe reageerden de mensen?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les B2.26

Alles van

1 Johannes 2:2a met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les B2.26 en B3.29 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Bijbeluitleg over Markus 2:1-13

10 november 2020
Deze exegese gaat over Markus 2:1-13 en hoort bij les B2.26 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Plaatmateriaal - De vier vrienden

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les B2.26 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 103:2 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les A2.17, B2.25 en B2.26 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - De vier vrienden

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les B2.26 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!