Vertelschets over de schepping, dag 1-4

Deze vertelschets gaat over Genesis 1:1-19 en hoort bij les C1.1 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Genesis 1:1-19

Context
Wij zijn niet anders gewend dan dat alles om ons heen groen is, dat de zon en de maan aan de lucht staan. Maar heel lang geleden was er nog niets! Dit bijbelgedeelte staat niet voor niets in het eerste hoofdstuk van de Bijbel.

Kerntekst
Genesis 1:10b En God zag dat het goed was.

Doelstellingen

  • De kinderen horen van de schepping door God gemaakt.
  • Ze ontdekken dat er een tijd geweest is dat er niets was, alleen God was er!
  • Ze verwonderen zich over de wijsheid en almacht van God, die te zien is in de schepping van alles.

Zingen
Psalm - 121:1; 150:1
UMK - Waar komt alles om ons heen vandaan? / God, Die alles maakte

Geloofsleer

  • HC, vraag 26 - God de Vader en onze schepping
  • HC, vraag 27 - Gods voorzienigheid
  • NGB, art.12 - De schepping
  • NGB, art.13 - Gods voorzienigheid en onderhouding

Introductie
De Twaalf Artikelen Ik geloof in God, de Vader, Schepper… -
Neem een plantje. Laat mogelijk de sticker met de prijs erop zitten. Hoe kom ik aan dit plantje? Hoe komen de mensen van de winkel aan dit plantje? Veiling, kweker. Hoe komt de kweker aan dit plantje? Gegroeid. Hoe? Probeer het proces helder te krijgen van de groei van het plantje. Waar komt het zaad vandaan? En waar komt dat plantje vandaan? Totdat je uitkomt bij het eerste plantje: door God geschapen!
Neem een doos en zet die over het plantje heen. Wat ‘ziet’ het plantje nu? Donker. Wat zou er met het plantje gebeuren als ik het onder de doos laat staan? Gaat dood. Dit plantje heeft dus licht nodig. Wat nog meer? Water, warmte, voedsel. Geef het plantje eventueel met een kind mee om te verzorgen en vraag om het volgende week mee terug te brengen. Doe het anders zelf.

Beginzin
Vandaag hoor je hoe de Heere God het eerste plantje maakte. Luister maar goed waar de Heere God eerst voor zorgde, zodat het plantje het goed had op aarde.

Vertelschets

  • Heel lang geleden was er nog niets op de aarde. Toen was jij er nog niet. Ik was er ook nog niet. Jouw opa en oma waren er zelfs nog niet! Helemaal voorin de Bijbel kunnen we dat lezen (leg de Bijbel open bij Genesis).
  • De aarde was woest en leeg. Het was donker op de aarde. Er waren geen plantjes, geen bomen, geen mensen, geen dieren, er was helemaal niets op de aarde.
  • Weet je wat er wel was? Water. Overal op de aarde was water. Het was één grote zee
  • Toch was er wel Iemand: de Heere God. Hij is er altijd geweest. Hij is nooit gemaakt, Hij is er altijd al. Hij is van eeuwigheid, dat betekent dat Hij zonder begin is.
  • De Heere God wil graag dat je weet hoe machtig Hij is, hoe wijs Hij is. Dat kun je vandaag horen. Dat kun je ook zien als je naar dit plantje kijkt, of als je naar jezelf kijkt. Wie kan een plantje maken? Wie kan een mens maken? De Heere God kan het! Hij alleen kan het! Hij is almachtig. Hij kan alles.
  • De Heere God heeft er ook niets voor nodig om wat te maken. Een plantje groeit uit zaad, dan heb je eerst een zaadje nodig. Maar de Heere God heeft niets nodig. Hij zegt het en het is er! Wat is Hij machtig!
  • God zegt: ‘Daar is licht’. En dan is het licht. Nu is het niet donker meer op de aarde. Het licht noemt de Heere God dag en het donker krijgt van de Heere God ook een naam: nacht. Het is avond geweest en het is dag geweest, de eerste dag.
  • Wel is er nog overal water. Het is licht, maar je ziet nog weinig, omdat het zo mistig is. De Heere God gaat het water uit elkaar trekken. Beneden komt water, een heel grote zee en daar boven komt ook water, dat zijn de wolken.
  • Misschien heb je dat wel eens gevoeld als het mistig is, dan word je nat. Er komen druppeltjes water aan je wimpers. Dat komt van het water dat in de wolken zit. Als het regent, komt het water ook uit de wolken. Dan zet je een paraplu op om niet nat te worden. Dan wordt het weer donker, de tweede dag is voorbij.
  • Als het weer licht wordt, begint de derde dag. De Heere God maakt op de dag de zeeën, de rivieren en de meren. Uit het water komen droge stukken tevoorschijn. De bergen en het land. Nu kun je het droge zien. Het droge noemt God ‘aarde’; het water ‘zee’.
  • Weet wat er dan in de Bijbel staat (lees uit de Bijbel)? ‘God zag dat het goed was!’ Het is precies geworden zoals de Heere God het wil hebben. Het is volgens Zijn plan.
  • Dat zegt de Heere God weer iets: ‘Ik wil dat er uit de aarde gras groeit en bomen en planten, allerlei soorten.’ En ze staan er, zoals de Heere God het wil. Allemaal bomen en planten met zaad, bomen met vruchten. Er zijn bomen met appels, met sinaasappels, met bananen, en noem het maar op. Zoveel, zo mooi! De Heere God ziet het allemaal en ziet dat het goed is. Weer staat het in de Bijbel: ‘God zag dat het goed was!’
  • Dan wordt het donker, de nacht komt, de derde dag is voorbij._
  • Als het weer licht wordt, gaat de Heere God verder met scheppen. Steeds weer maakt Hij uit niets iets. Als wij iets willen maken, hebben we hout nodig, of stenen, of een zaadje. Maar de Heere God zegt het en het is er!
  • Er komen lichten aan de lucht te staan. Een heel fel en warm licht: de zon. Er komt ook een wit licht aan de lucht te staan, het geeft geen warmte, maar wel licht in de nacht: de maan. In de nacht zijn er ook allemaal kleine lichten, de sterren. Heb je de sterren wel eens geteld? Het zijn er zoveel! Toch weet de Heere God precies waar elke ster staat en hoe die heet. Dat weet de Heere God omdat Hij de sterren, de zon en de maan Zelf gemaakt heeft, in Zijn wijsheid, door Zijn almacht.
  • Weet je wat er dan in de Bijbel staat (lees het voor)? ‘En God zag dat het goed was.’ Het is geworden zoals God het wil. Als het donker wordt en de maan en de sterren aan de lucht staan, is de vierde dag voorbij.

Slotzin
De aarde is nog niet klaar. Volgende keer hopen we te luisteren naar wat de Heere God nog meer gemaakt heeft.x000D

Gesprek
Neem platen of foto’s waarop afbeeldingen staan van wat de Heere de eerste vier scheppingsdagen heeft geschapen. Laat de kinderen die op volgorde leggen. Praat erover hoe de Heere God alles gemaakt heeft.
Wat heb je nodig als je een huis wil bouwen, met je auto’s wilt spelen, of winkeltje doen? Wat heeft de Heere nodig?
Als je dezelfde platen verkleint, kunnen de kinderen ze op een strook papier plakken. Bewaar de strook tot de volgende keer, dan kunnen de kinderen ook de andere plaatjes van de scheppingsdagen opplakken.

Samenvatting
In het begin schiep God de hemel en de aarde. Eerst was de aarde woest en leeg. God maakte licht en Hij zorgde ervoor dat er verschil kwam tussen dag en nacht. Dat was de eerste dag. Op de tweede dag maakte God de dampkring. Weer werd het nacht en op de derde dag bracht God de wateren bij elkaar in de zee. Ook kwamen er allerlei kruiden en bomen op de aarde. Op de vierde dag schiep God de zon, maan en sterren. En steeds zag God dat wat Hij maakte, goed was.

Vragen

  1. Wie heeft de hemel en de aarde gemaakt?
  2. Wat heeft God als eerste gemaakt?
  3. Kunnen wij iets 'scheppen', net zoals God de aarde gemaakt heeft?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les C1.1

Alles van

Bijbeluitleg over Genesis 1:1-19

10 november 2020
Deze exegese gaat over Genesis 1:1-19 en hoort bij les C1.1 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Genesis 1:1 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les C1.1 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Plaatmateriaal - De schepping, dag 1-4

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les C1.1 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 136:5 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les C1.1 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - De schepping, dag 1-4

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les C1.1 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!