Vertelschets over de rijke dwaas

Deze vertelschets gaat over Lukas 12:13-34 en hoort bij les B3.35 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

  • Bijbelgedeelte: Lukas 12:13-34

Context
De Heere Jezus is de mensen om Hem heen aan het onderwijzen. Hiervoor heeft de Heere Jezus hen gewaarschuwd voor geveinsdheid en voor mensenvrees. Nu gaat het onderwijs verder over gierigheid, naar aanleiding van een vraag die Hem gesteld wordt.

Kerntekst
Lukas 12: 15 en 31 Wacht u van de gierigheid.
Zoekt eerst het Koninkrijk van God, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.

Doelstellingen

  • De kinderen leren waarvoor de Heere Jezus op aarde gekomen is.
  • Ze weten dat de straf op gierigheid de dood is.
  • Ze horen wat deze gelijkenis betekent en kunnen dit toepassen in hun eigen leven.

Zingen

  • Psalm - 17:7; 39:4; 49:2,7; 62:7
  • ZB - ‘k Stel mijn vertrouwen / Van U zijn alle dingen / Wie maar de goede God laat zorgen / Zoekt eerst het Koninkrijk van God

Geloofsleer

  • HC vraag 1 - De enige troost
  • HC vraag 125 - God is de Bron van alle zegeningen

Introductie
Vraag aan de kinderen wat gierigheid is. Wanneer ben je gierig? Waarom is het verkeerd om gierig te zijn? Vind je het belangrijk om mensen in nood te helpen door geld te geven? Waarom?
Als de kinderen niet weten wat een erfenis en een gelijkenis is, moet dit uitgelegd worden.

Beginzin
Er komt bij de Heere Jezus ook iemand die gierig is. Moet je eens horen, wat de Heere Jezus daarvan zegt!

Vertelschets

  • Wat moet hij doen? Met een ontevreden gezicht kijkt hij voor zich uit. Hoe kan hij ervoor zorgen dat hij ook geld krijgt? Hij wil het zo graag hebben! Straks wordt zijn broer wel rijk en hij niet! Dat zal niet gebeuren. Wacht, hij heeft al een idee! Hij zal naar Jezus gaan. Hij is nu toch in de buurt, en Hij doet zoveel wonderen. Hij zal hem ook vast kunnen helpen.
  • Vlug loopt hij door de straten naar een grote groep mensen waar de Heere Jezus aan het vertellen is. Hij wacht totdat de Heere Jezus is uitgepraat en dan dringt hij helemaal naar voren tussen de mensen door, totdat hij vlak voor de Heere Jezus staat.
  • ‘Meester!’ zegt hij, ‘mijn ouders zijn gestorven en nu wil mijn oudste broer de erfenis niet met mij delen. Het is veel geld en ik wil dat het eerlijk verdeeld wordt. Wilt U tegen mijn broer zeggen dat hij de erfenis eerlijk samen met mij moet delen?’
  • De man kijkt vragend naar de Heere Jezus. Zou Hij het wel willen doen? Maar dan ziet hij dat de Heere Jezus niet vriendelijk naar hem kijkt. Hij hoort de Heere Jezus zeggen: ‘Mens, wie heeft Mij tot een rechter over u gesteld?’ Dat betekent: de Heere Jezus is wel een hemelse Rechter, maar niet hier op de aarde.
  • Verbaasd kijkt de man naar de Heere Jezus, maar de Heere Jezus praat verder tegen de mensen die om Hem heen staan: ‘Pas op voor gierigheid. Want zelfs als iemand heel veel spullen heeft, en helemaal van zijn eigen geld kan leven, dan heeft hij nog niets te zeggen over zijn eigen leven.’ Ons leven is helemaal afhankelijk van de Heere. Je kunt niet zelf bepalen hoe lang je leeft. Voor alles wat je doet, moet de Heere je de kracht geven.
  • Dan kijkt de Heere Jezus de man weer aan. Hij gaat een gelijkenis vertellen, waarmee Hij laat zien dat gierigheid slecht en zondig is. ‘Er was een man die een groot stuk land had. Hij was hierdoor erg rijk geworden. De man dacht na en zei tegen zichzelf: Wat zal ik doen? Ik heb niet genoeg ruimte om al mijn vruchten te bewaren. Weet je wat ik doe? Ik breek mijn oude schuren af en maak nog grotere schuren, zodat ik daar alle vruchten en andere spullen in kan bewaren.’ ‘En dan zal ik tegen mezelf zeggen: Wat heb ik veel spullen en veel vruchten. Voor de komende jaren ligt er genoeg. Werken hoef ik niet meer. Ik zal eens lekker uitrusten, eten, drinken en vrolijk zijn. Echt gaan genieten van het leven! Wat zal ik blij zijn. Ik zie er nu al naar uit.’
  • Maar dan zegt God tegen hem: ‘Jij bent een dwaas! Want in deze nacht zul je sterven en alles wat je hebt verzameld, van wie zal het dan zijn?’ De Heere Jezus kijkt de man en de andere mensen om Hem heen aan. ‘Zo zal het met iedereen gaan die voor zichzelf schatten verzameld en niet rijk is in God.’
  • Leef jij alleen voor jezelf? Ben je ook schatten aan het verzamelen op de aarde? Dan ben je net als de rijke man uit het verhaal van de Heere Jezus. Dan loopt het ook slecht met je af omdat je de Heere Jezus niet kent. Of vertrouw je helemaal op de Heere Jezus in plaats van op jezelf? Heb je de Heere Jezus meer lief dan jezelf? Dan ben je juist rijk!
  • De man die naar de Heere Jezus toe kwam, loopt naar huis. Hij wilde dat de Heere Jezus met zijn broer ging praten, maar de Heere Jezus heeft alleen iets tegen hem gezegd. Andere mensen lopen ook weer naar hun huis terug. Alleen de discipelen staan er nog.
  • De Heere Jezus kijkt naar hen en zegt: ‘Jullie hoeven niet bezorgd te zijn voor jullie leven, wat je zult gaan eten en of je wel kleren hebt om aan te trekken. Want er zijn in het leven veel belangrijker dingen dan eten of kleren. Kijk maar eens naar de raven. Die kunnen niet zaaien en geen vruchten maaien. Ze hebben geen eigen schuur om hun eten in op te bergen. Maar God zorgt ervoor dat ze genoeg te eten hebben. Niemand kan, door heel bezorgd te zijn over zijn eigen leven, een paar centimeter langer worden.’
  • ‘Kijk maar eens naar de lelies op het veld, hoe mooi ze zijn. Terwijl ze er helemaal niet voor hoeven te werken! Zelfs voor het gras zorgt de Heere. Als Hij dat doet, dan zal Hij toch zeker voor jullie zorgen; dan hoef je niet te vragen wat je moet eten of drinken?’
  • ‘Veel mensen op de wereld leven voor zichzelf, maar God in de hemel weet welke dingen jullie nodig hebben. Zoekt eerst het Koninkrijk van God en al deze dingen zullen u toegeworpen worden. Jullie hoeven niet bang te zijn, want God in de hemel zal jullie de eeuwige heerlijkheid geven.’
  • ‘Als wij overvloed hebben en er zijn arme mensen om ons heen, moeten we hen onze spullen geven, want waar je schat is, daar zal ook je hart zijn.’

Slotzin
Waar ligt jouw schat? Wat vind jij het belangrijkste? Ligt je schat in de hemel of hier op de aarde?

Gespreksvragen

  • Wanneer ben je eigenlijk echt rijk en wanneer echt arm?
  • Wat betekent het als je een schat in de hemel hebt?
  • Wat is bezorgd zijn? Wat heb je daarover uit deze geschiedenis geleerd?
  • Vind je het moeilijk om iets aan andere mensen te geven?

Samenvatting
De Heere Jezus vertelt een gelijkenis. Het land van een rijke man had veel opgeleverd. De rijke besluit zijn schuren af te breken en grotere te bouwen. Daarna zal hij van al zijn opbrengst gaan genieten. Maar dan zegt God tot hem: 'Dwaas, vannacht zul je sterven. Voor wie zal alles wat je verzameld hebt nu zijn?' Zo zal het gaan met iedereen die schatten voor zichzelf verzamelt, in plaats van rijk te zijn in God. De Heere Jezus leert Zijn discipelen niet bezorgd te zijn. De Heere God zal voor alles zorgen. Hij zorgt toch ook voor de vogels en de bloemen? Wij moeten het Koninkrijk van God zoeken, dan zal de Heere al het andere geven.

Vragen

  1. Wat doet de rijke man in de gelijkenis?
  2. Wat is er verkeerd aan wat hij doet?
  3. Wat is rijk zijn in God?
  4. Waarom hoeven we niet bezorgd te zijn?
  5. Merk je dat de Heere voor je zorgt? Hoe?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les B3.35

Alles van

Bijbeluitleg over Lukas 12:13-34

10 november 2020
Deze exegese gaat over Lukas 12:13-34 en hoort bij les B3.35 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Lukas 12:15a met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les B3.35 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Plaatmateriaal - De rijke dwaas

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les B3.35 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 103:7 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les B3.34 en B3.35 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - De rijke dwaas

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les B3.35 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!