Vertelschets over de rijke dwaas

Deze vertelschets gaat over Lukas 12:13-21 en hoort bij les A1.32 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Lukas 12:13-21

Context
Het Bijbelgedeelte dat we vandaag behandelen, is onderdeel van een lange rede van de Heere Jezus. Duizenden mensen zijn gekomen om te luisteren wat Jezus te vertellen heeft. In Zijn rede waarschuwt de Heere Jezus tegen onoprechtheid, zoals Hij die bij de Farizeeën ziet. Hij waarschuwt ook tegen mensenvrees en tegen bezorgdheid voor de dagelijkse dingen van het leven. In de gelijkenis waar we nu naar gaan luisteren, worden we gewaarschuwd tegen het gevaar van rijkdom.

Kerntekst
Lukas 12:20-21 Maar God zei tot hem: Gij dwaas! In deze nacht zal men uw ziel van u afeisen; en hetgeen gij bereid hebt, wiens zal het zijn? Alzo is het met dien, die zichzelven schatten vergadert, en niet rijk is in God.

Doelstelling

  • De kinderen leren dat rijkdom een groot gevaar kan zijn en dat je er nooit je vertrouwen op moet stellen.
  • Ze horen dat de enige, blijvende rijkdom (en geluk) gelegen is in het kennen van God.

Zingen

  • Psalm 39:3,4,5; 90:3,4,5,6,7,8; 103:8,9
  • ZB - Ieder uur, ied’re stap / Meine Zeit / Ontwaak gij die slaapt / Zoekt eerst het Koninkrijk van God

Geloofsleer

  • HC zondag 1 - De enige troost in leven en sterven
  • HC zondag 50 - God is de Gever van aardse gaven
  • NGB art. 37 - Het laatste oordeel

Introductie
Vol verrukking staat Pieter voor het raam van de fietsenmaker: wat een prachtige racefiets is dat zeg! Nog een paar weken en dan is hij jarig. Hij weet dat hij van zijn vader en moeder best een groot cadeau mag vragen. Zou hij deze mooie fiets durven vragen? Zou hij hem krijgen? Hij ziet het al helemaal voor zich. Met zo’n stoere fiets door de buurt. Wat zouden z’n vrienden hem benijden. O, wat een goed gevoel zou het hem geven om op zo’n mooie fiets rond te kunnen rijden…

Beginzin
‘Meester, meester! Zeg eens tegen mijn broer dat hij niet de hele erfenis voor zichzelf houdt, maar dat hij ook een deel aan mij geeft!’

Vertelschets

  • Wie is dat die daar zo roept? En tegen wie heeft hij het eigenlijk?
  • Duizenden mensen zijn toegestroomd om naar de Heere Jezus te luisteren. Hij heeft hen al allerlei belangrijke lessen geleerd: Dat je je niet vroom voor moet doen, als je van binnen de Heere niet lief hebt, maar dat het er om gaat dat je je hart aan God geeft. Dat je niet bang hoeft te zijn voor mensen, voor hun spot omdat je de Heere vreest, omdat God in de hemel veel machtiger is.
  • Dan komt er een man die ruzie heeft met zijn broer. Zijn broer kreeg een erfenis en hij vindt dat hij recht heeft op een deel daarvan. Hij roept de Heere Jezus erbij, want hij denkt: Als Hij het voor mij opneemt, zal mijn broer vast luisteren.
  • Jezus zegt: ‘Mens, Ik ben toch niet gekomen om jullie rechter te zijn?’ Je hoort iets van heilige verontwaardiging. Deze man lijkt niet te beseffen dat Jezus de Zoon van God, de beloofde Messias is, Die kwam om de zonden van de wereld weg te nemen.
  • Dan waarschuwt Jezus: ‘Kijk uit voor hebzucht. Kijk uit dat u telkens maar weer nieuwe rijkdom en spullen wilt verzamelen omdat u denkt daardoor gelukkiger te worden. Dat is niet waar! Uw leven hangt niet af van wat u bezit. Er is iets dat oneindig meer waard is dan uw bezittingen.’
  • Ik zal u dit duidelijk maken door middel van een gelijkenis: Een rijke man had zo’n goede oogst dat die niet eens in zijn schuren paste.
  • Hij dacht: Weet je wat? Ik breek mijn schuren af en bouw veel grotere schuren. Dan kan ik alles opslaan. Ik kan nu jaren vooruit. Wat een vooruitzicht! Niet meer werken! Ik neem het er lekker van: goed eten, lekker drinken. Wij zouden zeggen: lekker vaak op vakantie, genieten, af en toe een beetje werken, niet te moeilijk doen.
  • Zo maakte hij plannen en verheugde zich op het goede leven. Herken je dat misschien? Dat je je helemaal kunt verheugen op iets wat komen gaat, of iets wat je misschien zult krijgen of kopen?
  • Maar met één ding hield die man geen rekening. Hij besefte niet dat alles wat hij had, die rijke oogst, al die goederen, afkomstig waren van God. Nog minder besefte hij dat zijn leven zèlf een geschenk was van God, en dat hij helemaal afhankelijk van zijn Schepper was.
  • Terwijl deze man al die plannen voor de toekomst maakte, was God erbij. Die rijke man dacht er totaal niet aan dat God zijn gedachten kende, maar de Heere doorzag al zijn plannen.
  • Sta jij daar wel eens bij stil? Dat God in de hemel precies ziet waar je hart naar uit gaat, waar je je mee bezig houdt, welke plannen je voor de toekomst maakt?
  • Hoor, wat er dan in de gelijkenis gebeurt. God zegt tegen deze man: ‘Jij dwaas. Deze zelfde nacht nog zul je sterven en zul je voor Mij verschijnen. Al die goederen die jij verzameld hebt, van wie zullen ze zijn? Je zult er niets meer aan hebben.’
  • Hiermee is de gelijkenis ten einde, maar de Heere Jezus maakt de mensen die om Hem heen staan te luisteren ook duidelijk wat dit verhaal voor hen te zeggen heeft. Hij zegt: ‘Zo zal het met iedereen vergaan die wel probeert rijk te worden, maar niet rijk is in God.’
  • Wat betekent dit nu? Mag je dan niet rijk zijn? En wanneer ben je rijk in God? Hoewel de Bijbel heel vaak waarschuwt tegen rijkdom, is het niet per definitie verkeerd om rijk te zijn. Wat wel heel belangrijk is, is hoe je daarmee omgaat. Wil je alsmaar meer hebben? Houd je al deze rijkdom voor jezelf? Zoek je je geluk in geld en spullen in plaats van in God? Dan ben je ten diepste straatarm, want bij je sterven kun je niets meenemen. Dan zul je met je rijkdom verloren gaan.
  • Maar als je je geluk, je rijkdom, je redding bij God Zelf zoekt, als Hij de grootste Schat en de meest waardevolle Persoon in je leven is, dan ben je pas echt rijk. Dat zal ook te merken zijn aan de manier waarop je met je geld en spullen omgaat. Dan weet je dat je alles wat je hebt van God gekregen hebt. En uit liefde tot die goede Gever gebruik je die rijkdom ook om Hem en je naasten te dienen.

Slotzin
Als je eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid zoekt, zullen alle andere dingen je toegeworpen worden.

Gesprek

  • Waar gaat jouw hart naar uit? Wie of wat is het belangrijkste in je leven?
  • Hoe maak jij je toekomstplannen? Vraag je de Heere wat Zijn wil is voor je leven?
  • Houd jij er rekening mee dat elke dag die je leeft de laatste kan zijn? Kun jij God ontmoeten? Sommige kinderen zeggen: 'Ik zoek de Heere wel als ik wat ouder ben.' Weet jij hoe oud je wordt? Wat moet je dus doen?
  • Op welke manier kun jij met je geld de Heere dienen?
  • Denk eens met elkaar na, aan welke goede doelen je per maand wat zou willen geven.

Samenvatting
Er komt iemand naar de Heere Jezus toe met een vraag: 'Meester, zeg mijn broer dat hij de erfenis met mij moet delen.' De Heere Jezus antwoordt: 'Mens, wie heeft Mij tot rechter over u aangesteld?' Dan vertelt Hij een gelijkenis. Het land van een rijke man had veel opgeleverd. De rijke bedenkt wat hij nu moet doen, hij besluit zijn schuren af te breken en grotere te bouwen. Daarna zal hij van al zijn opbrengst gaan genieten. Maar dan zegt God tot hem: 'Dwaas, vannacht zul je sterven. Voor wie zal alles wat je verzameld hebt nu zijn?' Zo zal het gaan met iedereen die schatten voor zichzelf verzamelt, in plaats van rijk te zijn in God.

Vragen

  1. Welk antwoord geeft de Heere Jezus aan de man en wat betekent dat?
  2. Was de man uit de gelijkenis eigenlijk wel echt rijk?
  3. Wat is het verschil tussen schatten voor jezelf verzamelen en rijk zijn in de Heere God?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les A1.32

Alles van

Bijbeluitleg over Lukas 12:13-21

10 november 2020
Deze exegese gaat over Lukas 12:13-21 en hoort bij les A1.32 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Objectles - Steen en spons

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les A1.32 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door

Ontdek wat een gelijkenis is

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les A1.32 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Kleurplaat - De rijke dwaas

16 mei 2022
Deze verwerking hoort bij les A1.32 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Geloofsleer - Een gedeelte uit het Onze Vader

10 oktober 2021
Deze uitleg van de geloofsleer gaat over een gedeelte uit het Onze Vader en hoort bij les A1.32 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Mattheüs 7:23 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.32 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Plaatmateriaal - De rijke dwaas

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les A1.32 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 52:5 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les A1.32 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - De rijke dwaas

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les A1.32 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!