Vertelschets over de hogepriester Josua

Deze vertelschets gaat over Zacharia 3 en hoort bij les A2.12 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Zacharia 3

Context
Zacharia is in Babel geboren en met het volk Israël uit de ballingschap teruggekeerd naar Juda, onder leiding van Zerubbabel en de hogepriester Josua. In dit hoofdstuk wordt het vierde nachtgezicht van Zacharia beschreven. In het eerste heeft God laten zien dat Hij Zich ontfermt over Zijn volk. Het tweede laat het einde van de vijanden van Israël zien. Het derde toont de uitbreiding van het Koninkrijk van God en in dit vierde gezicht verzekert God dat Hij de zonde wil verzoenen.

Kerntekst
Zacharia 3:4 Toen antwoordde Hij, en sprak tot degenen, die voor Zijn aangezicht stonden, zeggende: Doet deze vuile klederen van hem weg. Daarna sprak Hij tot hem: Zie, Ik heb uw ongerechtigheid van u weggenomen en Ik zal u wisselklederen aandoen.

Doelstellingen

  • De kinderen leren dat God bereid is om de zonde te vergeven.
  • God vergeeft alleen omdat Zijn Zoon de ‘vuile kleren’ van Zijn kinderen verwisselt voor Zijn eigen ‘onbesmette kleren’ (wisselklederen).
  • De duivel heeft gelijk als hij Gods kinderen beschuldigt, maar op grond van het werk van de Heere Jezus moet hij zwijgen.

Zingen

  • Psalm 85:1; 89:8;118:7; 147:1,2,3;150:1,2,3
  • ZB - Al waren uw zonden als scharlaken / Gij die van God zijt afgedwaald / O, alle dorstigen komt

Geloofsleer

  • HC zondag 11 - Verlossing door Jezus, Zaligmaker
  • HC vraag 56 - Vergeving
  • HC zondag 23 - Rechtvaardiging
  • NBG art. 20-22 - Verzoening door voldoening
  • DL, 2 - Verlossing

Introductie
Hoe zal het in de hemel zijn? Hoe zal het eruit zien? Misschien heb je je dat wel eens afgevraagd. We lezen in de Bijbel verschillende dingen over de hemel. Veel weten we echter nog niet. Wat we wel weten, en dat is het allerbelangrijkste, is dat de Heere daar is!

Beginzin
De profeet Zacharia mag een kijkje in de hemel nemen.

Vertelschets

  • In de hemel ziet Zacharia drie wezens staan: Josua de hogepriester, de Engel des Heeren en de satan. Zacharia kent Josua wel, hij was hogepriester in de tijd kort na de ballingschap. Onder zijn leiding werd de tempel weer herbouwd, de tempeldienst hersteld en gingen de mensen weer offers brengen.
  • Josua, de Engel des HEEREN en de satan, dat is het beeld wat Zacharia te zien krijgt. Wat betekent dit alles? Zacharia ziet als het ware een rechtbank, de hemelse rechtbank. Josua is de verdachte, de satan is de aanklager en de Engel des HEEREN is de Rechter.
  • Hoor, de satan, gaat spreken! Hij beschuldigt Josua. Wat hij precies gezegd heeft, weten we niet. We kunnen aannemen dat hij de Rechter, de Engel des HEEREN, ervan probeert te overtuigen dat deze Josua schuldig is. Hij heeft zoveel verkeerd gedaan. Kijk maar eens hoe vuil zijn kleren zijn. Vuil door al de zonden. ‘Schuldig is hij, schuldig is hij!’zo roept de satan. Maar niet alleen Josua is schuldig, zegt de satan, heel het volk is schuldig. Allemaal moeten zij gestraft worden. Josua staat daar voor de Hemelse Rechter. Hij is als hogepriester het beeld van heel het volk.
  • Zo is de satan, hij wil de mensen in het ongeluk storten. Hij probeert ons altijd weer bij de Heere vandaan te houden.
  • En Josua? Hij weet wel dat hij schuldig is. Hij weet ook dat hij, maar ook het hele volk, iedere dag de geboden van God overtreden heeft. Gezondigd en gedaan dat kwaad is in de ogen van de Heere. De Rechter kan eigenlijk maar tot één conclusie komen: schuldig!
  • Hoe is dat is jouw leven? Als we eerlijk leren luisteren naar het Woord van de Heere, dan kunnen we maar tot één conclusie komen: ook wij zijn schuldig. De Heere kan ons niet vrijspreken maar moet ons veroordelen. Wat erg! Maar hoe moet het dan verder?
  • Hoor, de Engel des HEEREN, de Rechter, gaat spreken. Nee, hij vraagt niets aan de verdachte, maar Hij spreekt tot de satan. Hij zegt dat Hij het volk niet wil veroordelen. Ja, ze hebben veel verkeerd gedaan. Kijk maar eens naar de vuile kleren van Josua. Maar God heeft hen zo lief, Hij wil niet dat zij verloren zullen gaan. Het volk is zwart door de zonden, net zoals een stuk hout dat in het vuur ligt. Maar de Heere heeft dat stuk hout uit het vuur gehaald. Hij zorgt ervoor dat het niet verbranden zal. Zo wil de Heere Zijn volk redden.
  • Josua heeft het verdiend om veroordeeld te worden, maar hij wordt vrijgesproken. Nee, niet omdat Josua zo goed is, maar alleen omdat de Heere zo goed is. Hij is een God vol van liefde en genade. Hij gaat door met zondige mensen zoals Josua, maar ook zoals jij en ik.
  • Maar die vuile kleren van Josua dan? Zolang hij daarin blijft lopen, zal de satan iedere keer tegen hem kunnen zeggen: ‘Moet je die vuile kleren eens van je zien!’ Dan geeft de Heere een opdracht aan de engelen om Josua nieuwe, schone kleren te geven. De oude, vieze kleren moeten weg. Ook krijgt Josua nog een nieuwe, priesterlijke hoed op. Dan gaat de Engel des HEEREN tot Josua spreken. Hij zegt dat hij nieuwe kleren krijgt als teken dat al de zonden weggenomen zijn.
  • Dit ziet Zacharia allemaal. Wat wil de Heere hiermee zeggen? Als profeet van de allerhoogste God mag Zacharia het volk vertellen dat God hen niet wil veroordelen, maar alle zonden van hen wil wegnemen!
  • Zo is de Heere, en zo wil Hij ook voor jou zijn!
  • Maar luister eens even, de Engel des HEEREN, de Rechter, heeft Josua nog iets te zeggen. Als teken dat de zonden hem vergeven zijn, heeft hij nieuwe, schone kleren gekregen. Hij moet er wel voor zorgen dat de kleren schoon blijven! Dat kan alleen, als hij luistert naar wat de Heere zegt.
  • Dat geldt ook voor ons. Als de Heere ons onze zonden vergeeft, neemt Hij al het vuil van ons. We mogen dan weer schoon zijn voor de Heere. Maar we moeten wel zorgen dat we schoon blijven! Hoe dat kan? Dan moeten we altijd luisteren naar wat de Heere tegen ons zegt en Hem dienen, iedere dag van ons leven.
  • Dan krijgt Josua nog een heerlijke belofte horen. De Messias zal komen! Josua was hogepriester, maar deze Spruit, de knecht des Heeren, zal echt Hogepriester zijn. In het Oude Testament lezen we dat de hogepriester offers bracht. Hij slachtte een dier wat vervolgens op het altaar verbrand werd. De Messias, Jezus Christus, is de hoogste Hogepriester. Nee, Hij slachtte geen dier, maar Hij werd Zelf als een Lam geslacht aan het kruis van Golgotha. Hij was het volmaakte offer. Hij kwam naar deze aarde om te lijden en te sterven voor de zonden van al Zijn kinderen.
  • We hoorden zojuist dat Josua nieuwe, schone kleren kreeg. Deze kleren waren schoongewassen in het bloed van het Lam. Alleen door Hem mogen wij weten dat al onze zonden vergeven zijn.

Slotzin
Mag jij ook al weten dat je zonden vergeven zijn? Daar ben je nooit te jong voor, daar ben je nooit te slecht voor! Hij wil je schoon wassen, door het bloed van het Lam!

Verwerking

  • Wat vond je mooi aan deze geschiedenis? Wat was moeilijk?
  • Wat weet je van de taak van de hogepriester?
  • Lees samen vraag en antwoord 31 (HC) en bespreek wat het wil het zeggen dat de Heere Jezus gezalfd is tot Hogepriester.
  • Hoe kunnen wij elke dag leven zoals de Heere van ons vraagt?

Samenvatting
In een gezicht ziet de profeet Zacharia de hogepriester Josua voor Christus staan. Hij is gekleed in vuile kleding en de satan beschuldigt hem. Christus spreekt hem echter vrij en geeft opdracht Josua schone kleding te geven. Als hij in de wegen van de Heere zal gaan, zal hij zijn ambt mogen bekleden. Dan belooft de Heere de komst van Christus. Hij zal de ware Hogepriester zijn, het Lam van God dat de zonde wegneemt.

Vragen

  1. Welke taak had de hogepriester?
  2. Welke tegenstellingen zie je in dit gedeelte?
  3. Jozua (de opvolger van Mozes), Josia (de hogepriester), Jezus: dezelfde naam. Welke overeenkomsten en verschillen zijn er?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les A2.12

Alles van

2 Korinthe 5:21 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les A2.12 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Bijbelleesles over de hogepriester Josua

1 oktober 2021
Deze bijbelleesles gaat over Zacharia 3 en hoort bij les A2.12 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Bijbeluitleg over Zacharia 3

10 november 2020
Deze exegese gaat over Zacharia 3 en hoort bij les A2.12 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Plaatmateriaal - De hogepriester Josua

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les A2.12 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 102:12 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les A2.12 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - De hogepriester Josua

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les A2.12 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!