Vertelschets over de genezing van een verlamde

Deze vertelschets gaat over Lukas 5:17-26 en hoort bij les C1.26 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Lukas 5:17-26

Context
Op bevel van Jezus hadden de discipelen overdag het net uitgeworpen en zoveel vis gevangen dat hun net scheurde. Het bracht Simon Petrus tot de belijdenis van eigen zondigheid, waarna Jezus hem riep om ‘mensen te vangen’. Veel mensen komen tot Jezus om genezen te worden van hun ziekte. Ook nu lezen we dat de Heere Jezus bad. Hij had het gebed nodig en trekt Zich regelmatig terug om te bidden.

Kerntekst
Lukas 5:17b En de kracht des Heeren was er om hen te genezen.

Doelstellingen

  • De kinderen horen dat de Heere ook nu nog kan genezen.
  • Zij beseffen dat genezen worden heel mooi is en een wonder van God, maar dat het belangrijkste is te weten dat hun zonden vergeven zijn. Ze weten dat de Heere dat ook nu wil doen.
  • Zij worden opgeroepen met hun zondige hart tot de Heere te gaan, hun zonden te belijden en zo vergeving te ontvangen.

Zingen

  • Psalm 116:1, Psalm 6:2.
  • ZB - ‘k Stel mijn vertrouwen
  • UMK - Jezus wandelt door de straten

Geloofsleer

  • HC vraag 1 - De enige troost
  • NGB art. 10 - De Godheid van Christus
  • DL II - Verlossing door Christus

Introductie
Wat doe je als je een beetje ziek bent? Wanneer ga je naar de dokter? Wat doet hij? Waarom doet hij dat? Ga je ook naar de dokter als je niet ziek bent? Waarom niet?

Beginzin
Wat is het druk! Moet je kijken hoeveel mensen er weer bij de Heere Jezus zijn! Ze dringen om Hem heen.

Vertelschets

  • Zo gaat het elke dag: overal waar Hij is, zijn mensen. Veel mensen zijn ziek en willen door Hem beter gemaakt worden. Ze hebben gezien hoe Hij andere mensen genezen heeft. Ze hopen dat Hij hen ook beter wil maken. Anderen willen het horen als Hij preekt.
  • Vandaag zijn er ook Farizeeën en Schriftgeleerden uit de tempel gekomen. Zij zijn niet ziek en toch zijn ze naar Jezus toegekomen. Zouden ze gekomen zijn om te luisteren naar wat Jezus zegt, of om te kijken naar de wonderen die Hij doet?
  • In de Bijbel staat dat de Heere Jezus zoveel kracht had dat Hij hen beter kon maken. Het was heerlijk dat Hij mensen wilde genezen, maar tóch is dat niet het belangrijkste wat Hij heeft gedaan toen Hij op aarde was. Het allerbelangrijkste was dat Hij is gekomen om zondaren zalig te maken. Dat betekent dat mensen gaan zien, gaan begrijpen, dat ze zondig zijn en dat hun hart veranderd moet worden. Hij wil dat ze in Hem zullen geloven, dat mensen God het meeste van alles zullen liefhebben. Zou de Heere Jezus dan de Farizeeën en de Schriftgeleerden geen nieuw hart kunnen en willen geven?
  • Hij wil het ook aan jou geven! Geloof je dat?
  • Buiten op de straat lopen een paar mannen. Tussen zich in, met touwen over hun schouders geslagen, dragen ze een bed. Het is een soort mat, waarop hun vriend ligt. Maar hij kan niet lopen, zijn benen zijn te slap, hij is verlamd.
  • Nu willen de mannen hun vriend bij de Heere Jezus brengen. Ze willen hun vriend voor Zijn voeten leggen. Maar als ze in de buurt van het huis komen, zien ze het al: het zal niet lukken: op straat is het al verschrikkelijk druk en het huis is helemaal vol. Er zijn te veel mensen. Moeten de vrienden dan weer teruggaan? Dat doen ze niet!
  • ‘Gaan jullie mee, dan klimmen we op het dak!’ Een van de mannen wijst naar de zijkant van het huis. Daar is een trap, waarmee ze op het dak kunnen komen. Daar lopen ze met hun verlamde vriend naartoe. Voorzichtig dragen ze hem met bed en al naar het platte dak. Ze maken tegels op het dak los. Er komt een gat in het dak. Ze laten het bed door het gat in het dak naar beneden zakken. Het komt precies voor de voeten van Jezus terecht.
  • De Heere Jezus ziet wat deze mannen doen. Hij weet ook waarom ze het gedaan hebben. Ze geloven vast dat Hij hun vriend beter kan maken. Als je zo mag geloven zal de Heere je niet voor niets bij Hem laten komen. En Hij stuurt niemand weg die naar Hem toe komt om vergeving van zijn zonden te vragen.
  • De Heere Jezus zegt tegen de verlamde man: ’Mens, uw zonden zijn u vergeven.’ Dat is wonderlijk! De verlamde man komt om weer te kunnen lopen, om weer sterke benen te krijgen en Jezus vergeeft hem zijn zonden!
  • Wat zou fijner zijn: de Heere te kennen en twee zere benen hebben of twee gezonde benen hebben en de Heere niet kennen? Als je de Heere kent, ga je, als je sterft, naar de hemel. Daar is niemand meer ziek, daar zullen geen mensen zijn met zere benen! Het is heerlijk om daar te mogen zijn, altijd heel dicht bij de Heere! Ook al heb je dan een verdrietig leven gehad, in de hemel is alles vergeten en zul je altijd blij zijn!
  • De Farizeeën en de Schriftgeleerden horen ook wat Jezus zegt. Ze worden boos: de zonden vergeven?! Wie denkt Jezus wel dat Hij is! De zonden vergeven? Dat kan God alleen!
  • De Heere Jezus weet wat ze denken. Hij is de Zoon van God, Hij is almachtig.
  • Hij weet ook wat jij denkt en voelt! Hij weet wat jij in je hart bedenkt en welke plannen je hebt.
  • Hij weet ook wat die mannen nu denken. Hij vraagt het hen: ‘Wat denken jullie in je hart? Wat is makkelijker om te zeggen: ‘Uw zonden zijn u vergeven’ of: ‘Sta op en wandel’?
  • Hij laat hen merken dat Hij alles weet. Dan laat de Heere Jezus zien Wie Hij is en welke macht Hij heeft. Hij zegt tegen de verlamde man, op dat bed: ‘Ik zeg u, sta op, neem uw bed en ga naar huis.’
  • De man staat direct op, hij rolt zijn bed, de mat waarop hij heeft gelegen, op en gaat naar huis. Je kunt het zó zien en horen hoe blij hij is. Hij looft de Heere God, hij prijst Hem. Hij geeft de Heere de eer! Hij is zo ontzettend blij om wat er met hem gebeurd is. Het belangrijkste is dat hij nu de Heere kent. Hij heeft de Heere lief boven alles.
  • De mensen in het huis zijn ontzet. Ze weten niet wat ze zien! Zij verheerlijken God wel, maar voelen ook vrees in hun hart. Dit hebben ze nog nooit gezien. Ze kunnen het bijna niet geloven. Maar ze hebben het met hun eigen ogen gezien, ze moeten het wel geloven!
  • Jezus heeft de kracht om te genezen. Hij gaf de verlamde man eerst een nieuw hart. Hij leerde hem om God lief te hebben boven alles. Dat wil Hij ook jou leren. Want de Heere is niet veranderd!

Slotzin
Jij hebt nu gehoord hoe de Heere Jezus deze man beter maakte en hoe de man in Hem geloofde. Zo wil Jezus ook dat jij bij Hem komt en Hem vraagt je hart zo te veranderen dat je al je zonden aan Hem vertelt; Hij wil die vergeven. Hij wil dat je Hem zult liefhebben.

Gespreksvragen
Wat heb je geleerd van dit wonder? Wat is het allerbelangrijkste om te onthouden? Waarom ga je naar de Heere Jezus? Hoe kun je naar de Heere Jezus gaan? Waarom kan de Heere Jezus onze zonden vergeven?

Samenvatting
Enkele mannen hebben een verlamde vriend. Ze weten dat de Heere Jezus hem genezen kan. Ze proberen bij de Heere Jezus te komen, maar het is zo druk dat het niet lukt. Ze klimmen op het dak en laten hem zo naar binnen zakken, vlak voor de Heere Jezus. De Heere Jezus ziet dat deze verlamde man gelooft en vergeeft zijn zonden. Ook geneest Hij de man. Hij verheerlijkt God!

Vragen

  1. Wie wilden er naar de Heere Jezus toe?
  2. Hoe probeerden ze het toen het door de deur niet lukte?
  3. Wat heeft de Heere Jezus bij de zieke man gedaan?
  4. Wat deed de man toen?
  5. Ken jij iemand die ziek is? Bid je wel eens voor hem/haar?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les C1.26

Alles van

Bijbeluitleg over Lukas 5:17-26 - C1.26

10 november 2020
Deze exegese gaat over Lukas 5:17-26 en hoort bij les C1.26 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Plaatmateriaal - De genezing van een verlamde

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les C1.26 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 146:6 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les A2.21, C1.26, C1.25 en C1.27 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 146:8b met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les C1.26 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Een verlamde genezen

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les C1.26 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!