Vertelschets over de gelijkenis van de goede Herder

Deze vertelschets gaat over Johannes 10:1-21 en hoort bij les B4.30 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Johannes 10:1-21

Context
Nadat de Heere Jezus de blindgeborene ziende heeft gemaakt, zegt de Heere Jezus dat Hij blinde mensen ziende maakt en zienden blind. Sommige Farizeeën vragen spottend of dat soms op hen slaat. Vervolgens vertelt de Heere Jezus hen deze gelijkenis.

Kerntekst
Johannes 10:11 Ik ben de goede Herder.

Doelstellingen

  • De kinderen weten wat het werk van een herder inhoudt.
  • Ze krijgen de weg gewezen tot de grote Herder van de schapen.
  • Ze beseffen dat dit ook voor hen de enige weg tot het leven is.

Zingen

  • Psalm - 23; 100; 118:10; 121
  • ZB - De Heere is mijn herder
  • UMK - Jezus, Die verloornen zoekt / Wij zingen van een herder nu

Geloofsleer

  • NGB art. 26 - De toegang tot God
  • NGB art. 27 - De kerk van Christus
  • NGB art. 31 - De roeping tot het ambt
  • DL 2, art. 9 - Eén kudde en één Herder
  • DL 3/4, art. 10 - Hoe Christus de Zijnen tot Zich brengt

Introductie
De kinderen krijgen twee kaartjes met verschillende kleuren, bijv. rood en groen. Elke keer zegt de verteller een zin. De kinderen geven d.m.v. de kaartjes hun mening.
a. Er waren twee kinderen. Ze waren allebei erg bang voor onweer, vooral ’s nachts. Het ene kind had een moeder die het kind dan troostte. Het andere kind had geen moeder en kon vaak niet meer slapen. Welk kind zou er gelukkiger zijn? Het eerste kind=groen, het tweede kind=rood.
b. Er waren twee koningen. De eerste koning wilde veel macht en vond het belangrijk dat de mensen in zijn rijk hem veel eer gaven. De tweede koning vond het belangrijk dat de mensen in zijn rijk veilig waren en had hier desnoods zijn leven voor over. Welke koning zou jij willen hebben? De eerste=rood, de tweede=groen.
c. Er zaten twee mannen in het leger. De ene man zat in het leger omdat hij mensen wilde beschermen, de andere man zat in het leger omdat hij er geld mee wilde verdienen. Wie van de twee was de beste soldaat? De eerste=groen, de tweede =rood.

Beginzin
Vandaag gaat het verhaal ook over twee soorten mensen. Geen moeders, geen koningen, geen soldaten, maar herders. Bij welk herder zou jij willen horen?

Vertelschets

  • Kijk, daar zien we een schaapskooi in de heuvels liggen! Allemaal stenen, op elkaar gestapeld aan de buitenkant zodat het een muur is. Aan de binnenkant is er een open ruimte voor de schapen. Bovenop de muur zijn nog wat doornstruiken te vinden zodat er geen gevaarlijke indringers kunnen binnenkomen.
  • Als we in de schaapskooi kijken, zien we heel veel schapen. Wel honderd. En in de muur zit één opening, de deur. Alle schapen kunnen maar op één manier naar binnen. Dat is door de deur. Als we goed kijken, zien we in de opening iemand staan… Het is de herder! Hij zorgt voor de schapen; hij houdt de wacht over de schapen. En hij beschermt de schapen ook tegen rovers en roofdieren.
  • Vroeg in de morgen staat de herder op. Hij kijkt naar de kudde schapen en roept één voor één de namen van de schapen. Allemaal komen ze naar hem toe en gaan met hem mee naar de wei.
  • Naar een vreemde herder zouden de schapen niet luisteren; ze zouden eerder van hem wegvluchten omdat ze zijn stem niet kennen.
  • Daar gaat de kudde schapen achter de herder aan het veld in. De schaapskooi laten ze achter zich. De schapen weten dat ze de herder veilig kunnen volgen. Waar de herder heen gaat, daar zullen ze ook naartoe gaan. En de herder gaat voorop.
  • Weet je wat zo mooi is? Wij worden ook geroepen door de Herder. Door de Heere Jezus Zelf. Elke zondag en elke keer als de Bijbel open gaat, roept de Heere Jezus ons. En als de Heilige Geest in ons hart werkt, dan gaan we de stem van de Heere Jezus (her)kennen. Dan willen we ook bij de Herder horen en achter de Herder aan gaan. Jij ook?
  • Nu is de herder met zijn kudde schapen in het veld. Oh, kijk! Er komt een beer aan die de kudde aanvalt! Maar de herder staat klaar met zijn knots. Hij vecht voor de schapen, met gevaar voor zijn eigen leven. En even later heeft hij de beer gedood en is het gevaar voorbij.
  • Een vreemde herder, of een huurling, iemand die er alleen maar geld mee verdient, zou dat niet doen. Zodra een vreemde herder of een huurling een beer of een wolf aan ziet komen, slaat hij zelf op de vlucht en laat de hele kudde schapen in de steek. Want de schapen zijn toch niet van hemzelf.
  • De Heere Jezus is de goede Herder. Hij heeft altijd voor Zijn schapen gezorgd en zal het ook altijd blijven doen. De Heere Jezus heeft zelfs Zijn leven gegeven voor Zijn schapen, zodat ze het eeuwige leven van Hem krijgen. Ook zoekt Hij andere schapen op die ook bij Zijn kudde mogen horen. Dan zal het één grote kudde worden met één Herder.
  • De Heere Jezus naar de mensen om Zich heen. Hij heeft deze gelijkenis nu verteld. Zullen ze Hem ook geloven? De Farizeeën kijken de Heere Jezus boos aan. Zouden ze begrepen hebben dat de Heere Jezus hen huurlingen vindt? De Farizeeën denken wel dat ze voor de mensen in Israël zorgen, maar ze doen het niet. Want de schapen zijn niet van hen en ze laten de schapen in de steek als er gevaar dreigt. De Heere Jezus is de goede Herder. Hij zorgt nu zelfs vanuit de hemel voor Zijn schapen.

Slotzin
Bij welke herder wil jij horen? Bij de goede Herder of bij de vreemde herder?

Gespreksvragen
Welke verschillen kun je opnoemen tussen de goede Herder en die vreemde herder?
Waarom worden de Farizeeën huurlingen genoemd?
De Heere Jezus noemt Zich ook de Deur van de schaapskooi. Wat betekent de deur in de opening van de schaapskooi? Wat zegt dat over de Heere Jezus?
Wil je ook bij de kudde van de Heere Jezus horen en waarom? Hoe zorgt de Heere Jezus vanuit de hemel voor Zijn schapen?

Samenvatting
De Heere vertelt een gelijkenis van een herder die zijn schapen kent en roept. De schapen volgen zijn stem. Als het niet hun eigen herder is zullen ze hem niet volgen. De Heere zegt dat Hij Zelf de deur is waar de schapen naar binnen kunnen. Hij kent Zijn schapen. Hij geeft Zijn leven voor hen. Een huurling zal zich niet bekommeren over het leven van de schapen, maar Christus de goede Herder wel.

Vragen

  1. Hoe kunnen de schapen de herder volgen?
  2. Wie is de goede herder?
  3. Wat doet deze herder voor Zijn schapen?
  4. Hoe kun jij de stem van de goede Herder volgen?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les B4.30

Alles van

Bijbelleesles over de gelijkenis van de goede Herder

1 oktober 2021
Deze bijbelleesles gaat over Johannes 10:1-21 en hoort bij les B4.30 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Bijbeluitleg over Johannes 10:1-21

10 november 2020
Deze exegese gaat over Johannes 10:1-21 en hoort bij les B4.30 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Johannes 10:11 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les B3.36, B4.30 en C3.28 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Plaatmateriaal - De gelijkenis van de goede Herder

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les B4.30 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 80:11 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les B4.29 en B4.30 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - Gelijkenis van de Goede Herder

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les B4.30 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!