Vertelschets over Daniël in de leeuwenkuil

Deze vertelschets gaat over Daniël 6 en hoort bij les B4.14 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.

Bijbelgedeelte: Daniël 6

Context
Onder het rijk van de Meden en Perzen is Daniël nog steeds een belangrijk man en raadsheer. Koning Darius stelt Daniël over 120 stadhouders aan. Daarnaast wil hij Daniël zelfs over het hele rijk aanstellen. Dit roept echter afgunst op bij de vorsten. Ze spannen een valstrik voor de koning, waar hij inloopt.

Kerntekst
Daniël 1:12 En zij vonden Daniël biddende en smekende voor zijn God.

Doelstellingen

  • De kinderen horen in dit verhaal afgunst tegen Daniël door de stadhouders en de onherroepelijke wet van Meden en Perzen.
  • Ze weten dat Daniël standvastig in zijn God blijft geloven en leren wat dit voor hen betekent.
  • Ze horen van de wonderlijke bewaring van Daniël in het midden van de leeuwen en zien Wie de Heere i.

Zingen
Psalm - 5:8; 7:8; 9:13-19; 22:10-12; 27:2; 55:10,11
UMK - Daniël bidt elke dag
ZB - Bidt zonder ophouden / Op bergen en in dalen / ‘k Stel mijn vertrouwen

Geloofsleer
-HC vraag 124 - Getrouw bedienen van ambt en beroep
-HC vraag 126 - Vergeef ons onze schulden
-NGB artikel 13 - De voorzienigheid van God

Introductie
Schrijf op een bord of groot vel papier de woorden ‘Vijandschap tegen een christen’. Vraag aan de kinderen waar ze aan denken bij deze woorden en schrijf de genoemde dingen op. Probeer door te vragen wat de kinderen er precies mee bedoelen. Hebben ze deze vijandschap ook wel eens zelf ondervonden? Wat kunnen we eraan doen als er vijandschap tegen christenen is? Zal de vijandschap erger worden? Wanneer stopt deze vijandschap?

Of: vertel de kinderen iets over christenvervolging. Dat mensen niet naar de kerk kunnen gaan omdat ze dan opgepakt worden. En dat er heel veel christenen in de gevangenis zitten omdat ze christen zijn. Kunnen we ons daar iets bij voorstellen?

Beginzin
Vijandschap tegen een christen, betekent ook vijandschap tegen God. Maar de vijanden van christenen weten vaak niet hoe máchtig de God van hen is. Luister maar…

Vertelschets

  • ‘Ik mag die Daniël niet! Straks wordt hij nog de belangrijkste man van het hele rijk!’ ‘Ik wil ook niet dat Daniël nog machtiger wordt, het is nu al erg genoeg!’ Een paar vorsten uit het rijk van de Meden en Perzen staan bij elkaar te praten. Ze zijn boos, verschrikkelijk boos! En ze weten maar één oplossing: Daniël moet gedood worden.
  • Het begon allemaal nadat koning Darius hun koning was geworden. Hij had drie belangrijke mannen, vorsten aangesteld om het rijk te kunnen regeren. Eén van de drie was Daniël. Al snel bleek dat Daniël zijn werk heel goed deed. Veel beter dan de andere twee vorsten en de honderdtwintig stadhouders onder hen. De koning had de mannen bij elkaar geroepen om Daniël als belangrijkste man aan te stellen. Maar dat wilden de andere mannen niet. Ze zijn vreselijk jaloers. En bovendien is Daniël zelfs een buitenlander. Hij komt helemaal uit Juda! Nee, ze willen hem niet als belangrijkste man in hun rijk.
  • ‘Wat moeten we doen met Daniël?’ zegt één van de vorsten. ‘Kunnen we niet iets bedenken waardoor Daniël gedood wordt?’ ‘Tja’, zegt een ander, ‘Ik weet zeker dat we niets verkeerds in hem zullen vinden. Hij werkt heel hard, heel eerlijk, heel netjes.’ ‘Misschien weet ik toch wel iets’, bedenkt een ander. ‘We kunnen natuurlijk wel iets bedenken wat met zijn godsdienst heeft te maken. Hij zal niet een gebod van zijn God overtreden.’ ‘Ja!’ zegt een ander, ‘Ik begrijp wat je bedoelt. We hoeven er alleen maar voor te zorgen dat we een wet maken die Daniël niet kan houden. Een wet van Darius die met een wet van Daniëls God in botsing komt.’ De mannen kijken elkaar tevreden aan. ‘Kom’, zeggen ze, ‘we gaan met z’n allen naar de koning. Eens kijken wat hij ervan zegt!’
  • Wat is de koning blij! Hij ziet allemaal vorsten en stadhouders voor hem staan. Ze hebben een belangrijke boodschap: ‘We willen voorstellen, koning Darius, dat alle mensen in dit rijk aan niemand iets mogen vragen of bidden, dan alleen aan u, grote en machtige koning! Het moet een wet worden van Meden en Perzen waar niets aan veranderd mag worden.’ De koning kijkt verrast. Wat een eer voor hem! Natuurlijk tekent hij die wet. En al snel wordt de wet gemaakt en de stempel van de koning eronder gezet. Er wordt afgesproken dat iedereen die zich niet aan de wet houdt, in de kuil van de leeuwen wordt gegooid.
  • Daniël loopt verdrietig over de straat. Hij heeft net in het paleis van de koning over de nieuwe wet gehoord en weet heel goed wat de vorsten en stadhouders van plan zijn. Maar hij weet ook dat hij zich nooit aan de wet kan houden die ze hebben opgesteld. Hij kan toch niet zonder bidden? En hij wil de Heere meer gehoorzaam zijn dan de koning. Snel gaat Daniël zijn huis bidden en loopt de trap op naar zijn kamer waar hij drie keer per dag bid.
  • Daniël buigt zijn knieën voor het raam. De vensters voor zijn raam zijn open. Als Daniël naar buiten kijkt, kijkt hij in de richting van Jeruzalem. De plaats waar de tempel stond. Wat verlangt Daniël naar Gods woning in Jeruzalem! En met zijn gezicht naar Jeruzalem toe, bidt Daniël.
  • Een paar stadhouders kijken elkaar glimlachend aan. Het is ze gelukt! Ze zien zo vanaf de straat dat Daniël nog steeds bidt. Nu kunnen ze gelijk naar koning Darius om Daniël gevangen te laten nemen. Mooi zo!
  • Niet veel later staan koning Darius en Daniël bij de leeuwenkuil. Wat heeft koning Darius spijt! Hij wil helemaal niet dat Daniël gedood wordt door de leeuwen. Hij probeert de wet die hij net heeft gemaakt nog terug te draaien. Maar dat kan al niet meer. Het is een wet van Meden en Perzen, daar kan niets aan veranderd worden.
  • Een paar dienaren van de koning grijpen Daniël vast. De steen voor de leeuwenkuil hebben ze al weggerold. Snel willen ze Daniël in de kuil gooien. ‘Wacht!’, roept koning Darius, ‘U hebt uw God iedere dag geëerd, Daniël. Wie weet zal Hij u verlossen!’ Daniël kijkt naar de koning en laat zich dan naar beneden gooien. Achter hem wordt de steen er weer voor geschoven en bezegeld met de ring van de koning.
  • In het paleis kan koning Darius niet slapen. Elke keer moet hij aan Daniël denken. Wat heeft hij een spijt van die wet! Had hij het maar nooit goed gevonden. Had hij maar eerder aan Daniël gedacht. ‘Koning’, hoort Darius opeens de stem van zijn dienaar, ‘wilt u misschien dat ik mooie muziek voor u speel, zodat u in slaap valt?’ Maar de koning schudt zijn hoofd. Hij is veel te verdrietig om naar muziek te luisteren. Slapen lukt toch niet.
  • De eerste zonnestralen breken door. Een nieuwe dag begint. Daar loopt de koning alweer. Hij is op weg naar de leeuwenkuil. Met een verdrietige stem roept hij even later bij de kuil. Maar wat is dat? De koning kijkt eens goed. ‘Daniël!’, roept hij uit, knecht van de levende God. Heeft de God, die u altijd eert, u ook van de leeuwen kunnen verlossen?’
  • ‘Koning, leef in eeuwigheid’, antwoordt Daniël, ‘mijn God heeft Zijn engel gestuurd om de muilen van de leeuwen dicht te houden. Ze hebben mij niets gedaan omdat God wist dat ik onschuldig ben. Ik heb niets verkeerds tegen u gedaan, koning!’
  • Koning Darius is zo blij als hij dit hoort van Daniël. Dienaren van de koning moeten Daniël gelijk uit de kuil halen en ontdekken geen schrammetje aan zijn lichaam.
  • De mannen die Daniël vals beschuldigd hebben, moeten komen, met hun vrouwen en kinderen. Ze worden allemaal in de leeuwenkuil gegooid en sterven.
  • Verder stuurt de koning een brief waarin hij schrijft dat iedereen moet beven en sidderen voor de God van Israël.

Slotzin
De God van Daniël is veel machtiger dan de vijanden van Daniël. Is die God ook jouw God?

Gespreksvragen
Waarom zijn de mannen zo boos op Daniël? Waarom zou Daniël nog voor het open raam in zijn huis hebben gebeden? Waarom zou Darius blij zijn geweest dat Daniël nog leefde?
Bid jij ook, ook als je vriendjes meekijken? Wat kunnen we leren van deze geschiedenis?

Samenvatting
Darius is koning van Babel geworden. Daniël is zijn belangrijkste knecht. De andere knechten proberen Daniël te pakken te nemen. Ze stellen aan de koning voor om een wet te maken dat in het rijk dertig dagen lang niemand anders dan de koning vereerd mag worden. Wie de wet overtreedt, wordt in de leeuwenkuil geworpen. Zo wordt de wet gemaakt. Daniël bidt drie keer op een dag voor zijn raam tot God. Als de knechten het zien, vertellen ze het de koning. Hij schrikt enorm, maar de wet staat vast. Dus moet Daniël in de kuil geworpen worden. De koning is zo verdrietig dat hij niet kan slapen. Vroeg in de morgen gaat hij naar de kuil, en roept naar Daniël of zijn God hem ook hiervan had kunnen verlossen. Ja, Daniël leeft nog! De Heere heeft hem bewaard. De koning laat Daniël uit de kuil halen en laat de andere knechten erin werpen. Darius looft God en geeft bevel dat iedereen die God zal dienen.

Vragen

  1. Welke wet laat de koning maken?
  2. Wat blijft Daniël doen? Wat vind je daarvan?
  3. Welk wonder gebeurt er?
  4. Wat doet koning Darius?
  5. Wat zijn de verschillen tussen die twee wetten?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Les B4.14

Alles van

Bijbeluitleg over Daniël 6

10 november 2020
Deze exegese gaat over Daniël 6 en hoort bij les B4.14 van het zondagsschoolmateriaal van het LCJ.
+
Ontwikkeld door
LCJ

Plaatmateriaal - Daniël in de leeuwenkuil

1 oktober 2021 Door Free Bible Images
Dit plaatmateriaal hoort bij les B4.14 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 50:15 met uitleg

6 oktober 2021
Deze bijbeltekst met daarbij een korte uitleg hoort bij les B4.14 en C2.7 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Psalm 93:4 met uitleg

7 oktober 2021
Dit Psalmvers met daarbij een korte uitleg hoort bij les B4.14, C2.25 en C2.26 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ

Verwerking - In de leeuwenkuil

1 oktober 2021
Deze verwerking hoort bij les B4.14 van de zondagsschoolmethode van het LCJ en de BHZ.
+
Ontwikkeld door
LCJ, BHZ
Naar de methodepagina

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!