Overdenking - Vertrek uit Antiochië

Het vertrek van Paulus en Silas voor de tweede zendingsreis verliep niet zonder slag of stoot. De bedoeling van Paulus is om samen met Barnabas op reis te gaan. Net als de eerste reis.

LEZEN
Handelingen 15:35- 40

ZINGEN
Psalm 34:7

OVERDENKING
Het vertrek van Paulus en Silas voor de tweede zendingsreis verliep niet zonder slag of stoot. De bedoeling van Paulus is om samen met Barnabas op reis te gaan. Net als de eerste reis. Barnabas stelt voor om zijn neef Johannes Markus mee te nemen (Hand. 13:5). Maar Paulus herinnert zich maar al te goed dat Johannes Markus halverwege de eerste zendingsreis afhaakte (Hand. 13:13). Dat Paulus dit nog steeds dwars zit, blijkt uit zijn afwijzende reactie op Barnabas’ voorstel. Paulus en Barnabas krijgen hier zelfs ruzie over, met als resultaat dat zij niet samen op reis gaan. Barnabas gaat met Johannes Markus op reis en Paulus met Silas. Natuurlijk is dit gedrag van Paulus en Barnabas niet goed te praten. De duivel springt er handig op in. Het liefst ziet de duivel dat er helemaal geen zending meer wordt bedreven. Maar God zorgt ervoor dat Zijn werk doorgaat. Waar de duivel de zendingsreis tegen wilde houden, maakt God er twee zendingsreizen van! En gelukkig weten we uit Paulus’ brieven (o.a. 2 Tim. 4:11) dat het later weer goed is gekomen tussen Paulus en Markus. Hopelijk heeft jullie vakantiereis een soepelere start gehad dan de zendingsreis van Paulus. Maar misschien herken je het wel dat je iemand liever een poosje niet ziet. Of dat een reis voor jou een vlucht is uit een nare thuissituatie. We leven helaas in een wereld met veel gebrokenheid. Het is dubbel verdrietig als we daar in de kerk mee te maken hebben. Wonderlijk dat de Heere soms daar dwars doorheen nog wat goeds wil uitwerken. Dat is genade alleen. Met die genade mochten én konden Paulus en Silas hun reis beginnen (vers 40) en werd het ook een gezegende reis.

VERWERKING

  1. Hoe ga jij over het algemeen om met meningsverschillen? Ontwijk je discussie daarover, ga je vol voor eigen gelijk, of zoek je de vrede te bewaren?
  2. Heb jij weleens meegemaakt dat God een moeilijke situatie veranderde ten goede?


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!