Ouders eren

Onze ouders hebben we van de Heere God gekregen. Hij wil dat we van hen houden en hen gehoorzamen.

Gehoorzaam aan je ouders

“Nee hè, moet ik nu al naar bed? Dat wil ik niet.”
“Nee, ik ga mijn speelgoed niet opruimen. Daar heb ik echt geen zin in.”
Komt dit bekend voor? Je vader of moeder vraagt iets aan je en jij hebt een heel ander idee.
De Heere God heeft jou een vader en een moeder gegeven. Als het goed is, zorgen zij elke dag voor je en houden ze veel van je. Hij wil dat jij ook van hen houdt èn hen gehoorzaam bent. In de Bijbel staat daar een bijzonder verhaal over. Het gaat over Iemand die altijd gehoorzaam was.

Jezus is twaalf jaar. Eindelijk mag Hij mee naar Jeruzalem, naar de tempel. Elk jaar gaan Jozef en Maria naar de tempel in Jeruzalem om daar het Paasfeest te vieren. Voor Jezus is dit de eerste keer dat hij het Paasfeest meeviert in het huis van Zijn hemelse Vader.
Als het feest is afgelopen, gaan de mensen met hun familie en vrienden weer naar huis. Tussen al die mensen lopen ook Jozef en Maria. Ze denken dat Jezus ergens bij bekenden loopt. Vanavond zullen ze Hem wel zien als ze een slaapplaats zoeken voor de nacht. Maar die avond zien ze Hem niet. Ze zoeken en vragen overal, maar vinden Jezus niet. Hun onrust groeit. De volgende dag lopen ze terug naar Jeruzalem. Na een lange zoektocht van drie dagen komen ze in de tempel. In één van de kamers zitten rabbi’s bij elkaar. Ze weten erg veel van de Bijbel. Daar praten ze ook over met elkaar. En tussen hen in zit Jezus Hij luistert naar hen en stelt allerlei vragen. De mannen verbazen zich. Dit hebben ze nog nooit meegemaakt. Een Kind van twaalf jaar Dat zulke wijze dingen zegt en zulke moeilijke vragen stelt. Hij lijkt alles van God en van de Bijbel te weten. Dan staan Jozef en Maria in de kamer. Maria vraagt boos waarom Jezus dit heeft gedaan. Zijn vader en moeder zijn zo bang geweest toen ze Hem zochten.

Verbaasd kijkt Jezus Zijn moeder aan. “Waarom hebt u Mij gezocht? U weet toch wel dat Ik in de dingen van Mijn Vader moet zijn?” Hij bedoelt niet Zijn vader Jozef, maar Zijn Vader in de hemel, de Heere God. Daarom is Hij zo graag in het huis van Zijn Vader. Maria en Jozef begrijpen niet wat Jezus bedoelt. Toch gaat Jezus direct met hen mee. Ze gaan terug naar Nazareth en Jezus is hen gehoorzaam. Hij wordt steeds wijzer. Zijn ouders, de mensen en ook Zijn hemelse Vader gaan steeds meer van Hem houden.

Zoals Jezus Zijn vader en moeder op aarde gehoorzaam was, wil God dat jij jouw ouders gehoorzaamt. Lukt het jou niet om dat te doen? Juist daarom kwam de Heere Jezus en leefde Hij een volmaakt gehoorzaam leven! Hij weet dat wij vaak niet gehoorzamen, dat we dat lang niet altijd willen. Bid om Zijn Heilige Geest Die liefde geeft en gehoorzaam maakt.
Bid ook voor je ouders. Van je ouders vraagt God dat ze goed voor je zorgen. Zij mogen je nooit dingen laten doen die God in de Bijbel verbiedt.



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

ABC voor kinderen

Alles van

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Barmhartigheid

10 november 2020
Barmhartigheid is een warm hart vol liefde, medelijden en vergeving, waardoor je een ander graag wilt helpen.
+
Ontwikkeld door

Beeld van God

12 januari 2021
God laat ons in de Bijbel en in de schepping zien Wie Hij is. Zo krijgen wij in ons hart een beeld van Hem.
+
Ontwikkeld door

Bekering

12 januari 2021
Bekering is omkeren: de zonde in je leven gaan haten en God gaan liefhebben.
+
Ontwikkeld door

Belofte

10 november 2020
Een belofte is iets wat je belooft. Gods belofte is een toezegging van Hem om iets te geven om Jezus’ wil.
+
Ontwikkeld door

Blijdschap

20 oktober 2023
Met je hart bedoelt de Bijbel jou helemaal, met al je gevoelens, verlangens en gedachten.
+
Ontwikkeld door

Christus

10 november 2020
Christus betekent Gezalfde. In de Bijbel worden profeten, priesters en koningen met olie gezalfd. Jezus is Profeet, Priester én Koning.
+
Ontwikkeld door

Dankbaarheid

12 januari 2021
Dankbaarheid is blij zijn met wat je van de Heere krijgt en om Wie de Heere Jezus is.
+
Ontwikkeld door

Doop

10 november 2020
De doop is een teken van wat God aan jou belooft: dat Hij voor je wil zorgen, al je zonden wil vergeven en je leven helemaal nieuw wil maken.
+
Ontwikkeld door

Engelen

20 oktober 2023
Het kruis is de plek waar de Heere Jezus door te sterven gezorgd heeft dat God de zonden kan vergeven, zodat mensen weer bij God kunnen horen en …
+
Ontwikkeld door

Gebed

10 november 2020
Bidden is spreken met God.
+
Ontwikkeld door

Geen afgoden

10 november 2020
De Bijbel verbiedt ons om afgoden te dienen. Afgoderij betekent dat je iets of iemand de plaats geeft die alleen God toekomt.
+
Ontwikkeld door

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!