GZB Verhalentocht

De GZB Verhalentocht is een speurtocht voor kinderen om actief bezig te zijn met zending en hen te stimuleren om goed te spreken over wie God is.

Vertel - over de grote daden van God

Het thema 'Vertel' is de rode draad voor onze Pinkstercampagne en het thema van de Verhalentocht. Hoe vaak doen we het? Elkaar vertellen wie God is en wat Hij doet. Zomaar - gevraagd of ongevraagd - iets goeds zeggen over Hem. Na alles wat er in de afgelopen jaren is gebeurd en ons raakte, willen we terugkeren naar de kern van onze roeping als kerk: ‘Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een volk dat God Zich tot Zijn eigendom maakte; opdat u de deugden zou verkondigen van Hem Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht.’ (1 Petrus 2:9-10).

Juist gelovigen uit de wereldkerk houden ons op dit punt een spiegel voor. We horen hen vaak vrijmoedig spreken over de grote daden die God doet. Heel bewust kiezen voor een komma in het thema. Vertel, is een uitnodiging om - samen met de wereldwijde kerk - goed te spreken over God.

Verhalentocht
In de Verhalentocht willen we de kinderen enerzijds meer laten horen van anderen die over de Heere God vertellen. In de Verhalentocht horen ze hierover uit Libanon, Thailand en Centraal-Azië. Daarbij worden ook een aantal gemeenteleden uitgenodigd om kort iets te delen over wie God is en wat Hij doet. Anderzijds willen we de kinderen zelf ook uitnodigen om zelf het goede te spreken over God en iets te delen van wat zij van Hem zien in hun leven.

Sjoerd de Zendingsjournalist
De verhalentocht is omkaderd met het personage van Sjoerd de Zendingsjournalist. Aan het begin van de Verhalentocht horen de kinderen dat Sjoerd de Zendingsjournalist altijd op zoekis naar nieuwe verhalen! En niet zomaar verhalen, hij zoekt echte zendingsverhalen! Verhalen over Wie de Heere God is en wat Hij op deze wereld doet. Maar er is zoveel te ontdekken, dat kan hij niet alleen. Daarom worden de kinderen gevraagd om met hem mee te zoeken naar deze verhalen! Vlak voor de grote eindopdracht verschijnt Sjoerd de Zendingsjournalist nog een keer op het toneel en ’s avonds blikt hij in real life terug op de Verhalentocht in het zendingsjeugdjournaal.

Opzet Verhalentocht
De verhalentocht bestaat uit 18 lettergrepen die gevonden moeten worden. Voor de verhalentocht krijgen de kinderen een eigen boekje mee. Hierin schrijven ze alle lettergrepen die ze onderweg hebben gevonden. Bij iedere lettergreep is er een vraag of opdracht. Acht keer is er bij een lettergreep een stop bij een gemeentelid met een grotere opdracht. Hier kunnen de kinderen ook punten verdienen. Deze opdrachten zijn actieve spellen, muzikaal, creatief of met eten.

Daarnaast vinden de kinderen 9 lettergrepen onderweg, deze schrijven ze bij het juiste nummer in hun boekje. Bij de meeste van deze lettergrepen vinden ze in hun boekje nog een vraag of opdracht. Sommige 2 opdrachten zijn voor alle leeftijden, en bij sommige opdrachten is er een onderbouw en bovenbouw variant. Wanneer de kinderen alle lettergrepen hebben gevonden, vormen deze de Bijbeltekst uit Handelingen 2:11 ‘Wij horen hen in onze taal over de grote werken van God spreken.’ Zo ontdekken ze de rode draad van de verhalentocht, namelijk dat overal ter wereld mensen in hun eigen taal vertellen over de grote werken van God. Ver weg, in andere culturen. Maar ook dichtbij, door de verhalen van mensen uit de eigen gemeente.

Hierna worden ze bij de grote eindopdracht door Sjoerd de Zendingsjournalist uitgenodigd om nu ook zelf iets goeds over de Heere God te vertellen. Wat zien zij dat God doet? Welke mooie dingen over Hem willen ze graag doorgeven? Stuur vervolgens een foto of filmpje van de eindopdracht voor 17:00 naar ons toe en misschien zien de kinderen hun verhaal dan ’s avonds terug in het jeugdzendingsjournaal.

Praktische informatie

  • De verhalentocht duurt ongeveer 2,5 uur;
  • De leeftijd is voor kinderen van 4 t/m 12 jaar (waarbij sommige opdrachten voor jonge kinderen vereenvoudigd zijn);
  • De kinderen krijgen allemaal een eigen boekje mee;
  • De tocht valt zelf uit te zetten met een lengte van +/- 2 à 3 km;
  • Er is min. 1 coördinator nodig voor de organisatie;
  • Er zijn 8 locaties bij gemeenteleden nodig voor de stops met opdrachten;
  • Voor ieder groepje is nog één begeleider nodig (jeugdleiding, (groot)ouder, jongere);
  • Op D.V. zaterdagavond 21 mei om 19:15 uur wordt het Zendingsjeugdjournaal uitgezonden.


Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!