Gods dag eren

De Heere God heeft één dag in de week apart gezet. Op deze dag hoeven we niet te werken, maar hebben we alle tijd om Hem te zoeken, te eren en te dienen.

Een speciale dag voor God

Wat vind jij van de zondag? Een vervelende dag? Dan mag je heel veel dingen niet en je moet naar de kerk. Of vind je het juist een fijne dag, een feestdag? Er is wat lekkers bij de koffie. Je hebt vrij van school. Er is tijd om met elkaar te praten, een spelletje te doen of om te lezen. En het belangrijkste: je mag vandaag naar de kerk om daar over de Heere God te horen.

In de tijd van de Bijbel is de rustdag de zevende dag van de week. Die dag wordt de sabbat genoemd. Joden gaan op die dag naar de synagoge. De synagoge lijkt op onze kerk. De Joden zingen, bidden en lezen uit de boekrollen van de wet, de profeten en de psalmen. Er is ook iemand die de woorden van God uitlegt, net als bij ons de dominee.
Als Jezus in de synagoge is, geeft Hij vaak uitleg bij de lezing uit de boekrollen. Dat gebeurt ook op deze sabbat. Plotseling ziet Hij een zieke vrouw. Ze is volledig kromgegroeid. Ze kan alleen maar naar beneden kijken en niet meer rechtop staan. Dat is al jaren zo.
Jezus roept haar bij Zich en zegt tegen haar: “Vrouw, u bent verlost van uw ziekte.” Dan legt Hij Zijn handen op haar en het wonder gebeurt: de vrouw kan weer rechtop staan! Wat is ze blij. Ze prijst en looft de Heere God.
Maar niet iedereen is blij. Het hoofd van de synagoge is boos. Hoe durft Jezus iemand te genezen op de sabbat! Dan werk je toch niet! Dat zegt hij ook tegen de mensen in de synagoge: “Er zijn zes dagen waarop je mag werken. Kom op één van die dagen en laat je genezen, maar niet op de sabbat.” De vrouw die net nog zo blij was, schrikt. Heeft ze iets verkeerd gedaan?
De Heere Jezus neemt het Zelf voor haar op. “Huichelaar”, zegt Hij, “je maakt op de sabbat je os of je ezel toch ook los, zodat hij kan drinken? Zou Ik dan vandaag deze vrouw niet losmaken, die al achttien jaar lang gebonden is door de satan?”
Iedereen hoort dat. De sabbat is een dag om goed te doen. Goed te zijn voor je dieren, maar vooral ook om goed te zijn voor je naaste.

Wij vieren geen sabbat. Onze rustdag is de eerste dag van de week, de zondag. Dat is de dag dat de Heere Jezus uit de dood is opgestaan. Eigenlijk is het elke zondag een beetje Pasen. De zondag is een speciale dag die God geeft om Hem te dienen. Daarom noemen we deze dag Gods dag. Zoals de Heere Jezus elke sabbat naar de synagoge ging, gaan wij elke zondag naar de kerk. Want op die plek wil Hij jou ontmoeten en mag jij Hem eren.
In de kerk lezen we in het Woord van God, de Bijbel. We bidden en zingen tot eer van God. De dominee preekt over een gedeelte uit de Bijbel. Hij legt de tekst uit en vertelt wat die woorden voor ons leven betekenen. Voordat je naar huis gaat, krijg je de zegen van de HEERE mee. Wat is het goed om elke zondag in het huis van God te zijn.
God geeft één dag in de week waarop we mogen uitrusten van ons werk en we Hem mogen ontmoeten. God weet precies wat we nodig hebben. Wat is Hij goed voor ons!



Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

ABC voor kinderen

Alles van

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Barmhartigheid

10 november 2020
Barmhartigheid is een warm hart vol liefde, medelijden en vergeving, waardoor je een ander graag wilt helpen.
+
Ontwikkeld door

Beeld van God

12 januari 2021
God laat ons in de Bijbel en in de schepping zien Wie Hij is. Zo krijgen wij in ons hart een beeld van Hem.
+
Ontwikkeld door

Bekering

12 januari 2021
Bekering is omkeren: de zonde in je leven gaan haten en God gaan liefhebben.
+
Ontwikkeld door

Belofte

10 november 2020
Een belofte is iets wat je belooft. Gods belofte is een toezegging van Hem om iets te geven om Jezus’ wil.
+
Ontwikkeld door

Blijdschap

20 oktober 2023
Met je hart bedoelt de Bijbel jou helemaal, met al je gevoelens, verlangens en gedachten.
+
Ontwikkeld door

Christus

10 november 2020
Christus betekent Gezalfde. In de Bijbel worden profeten, priesters en koningen met olie gezalfd. Jezus is Profeet, Priester én Koning.
+
Ontwikkeld door

Dankbaarheid

12 januari 2021
Dankbaarheid is blij zijn met wat je van de Heere krijgt en om Wie de Heere Jezus is.
+
Ontwikkeld door

Doop

10 november 2020
De doop is een teken van wat God aan jou belooft: dat Hij voor je wil zorgen, al je zonden wil vergeven en je leven helemaal nieuw wil maken.
+
Ontwikkeld door

Engelen

20 oktober 2023
Het kruis is de plek waar de Heere Jezus door te sterven gezorgd heeft dat God de zonden kan vergeven, zodat mensen weer bij God kunnen horen en …
+
Ontwikkeld door

Gebed

10 november 2020
Bidden is spreken met God.
+
Ontwikkeld door

Geen afgoden

10 november 2020
De Bijbel verbiedt ons om afgoden te dienen. Afgoderij betekent dat je iets of iemand de plaats geeft die alleen God toekomt.
+
Ontwikkeld door

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!