Aanleren Bijbeltekst - Psalm 51:4

Een handreiking voor het aanleren van de Bijbeltekst Psalm 51:4 bij het thema 'zwart' van het Woordeloos boek.

Doelen

  • De kinderen raken vertrouwd met de taal van de Bijbel.
  • De kinderen leren een Bijbelgedeelte uit hun hoofd, zodat het mee kan gaan in hun leven.
  • De kinderen leren iets over wie zij zijn voor God.
  • De kinderen leren Bijbelse woorden aan om God om vergeving te vragen.

Bijbeltekst (Psalm 51:4)
HSV
Was mij schoon van mijn ongerechtigheid, reinig mij van mijn zonde.

SV
Was mij wel van mijn ongerechtigheid, en reinig mij van mijn zonde.

Voorbereiding

  • Print de tekst groot uit.
  • Doe een erg vies T-shirt over je kleren aan. Wrijf er bijvoorbeeld wat grond overheen en klieder er wat met een permanent marker op.
  • Zorg voor een teil water, een borstel, een fles fanta, een bakje zand en voor een tweede teil water met daarnaast (poeder)wasmiddel. Vraag een andere medewerker om bij de tweede teil als 'moeder' te staan. Doe een bordje met 'mama kan helpen' om zijn nek.

Uitleg en aanleren

  • Lees de tekst voor uit de Bijbel (of laat een kind dat doen).
  • Herhaal de tekst gezamenlijk.

Kijk bedenkelijk naar je vieze shirt. O nee, hè, het was wel een beetje dom om met mijn mooiste shirt buiten op de zandhoop te gaan dollen. Hoe krijg ik dat ooit weer schoon? Mama had nog wel zo gewaarschuwd. Trek het shirt uit en zeg dat je het gaat wassen. Dompel het shirt in het water. Giet er wat fanta bij. Dat helpt vast. Begin te boenen, maar maak het niet schoon. Als het niet helpt, doe je er wat zand bij. Ook dat helpt niet. Vertel de kinderen dat je de viezigheid niet uit het shirt krijgt en vraag wat je moet doen. De kinderen zullen op 'mama kan helpen' wijzen. Ga aan 'mama' vragen of zij je shirt kan wassen. Gebruik woorden die op de tekst lijken: 'Mama, was mijn shirt schoon van de viezigheid, reinig mijn shirt van de vlekken.' Mama zucht bij het zien van de vlekken, maar pakt het shirt aan en doet het shirt met wat wasmiddel in haar teil.

  • Herhaal de tekst twee keer.

In de tekst vragen we om zelf schoongemaakt te worden. Waarvan moeten wij schoongemaakt worden? Ongerechtigheid/zonde. Wat is zonde? Let erop dat de kinderen de hoofdregels noemen en dat zonde is dat we niet aan Gods bedoeling beantwoorden.

  • Herhaal de tekst twee keer. Maak boenende bewegingen over je hartstreek.

Aan Wie vragen we eigenlijk om schoongemaakt te worden van onze zonde? Aan God. De tekst is eigenlijk een gebed. Dit kun je elke dag aan God vragen, want elke dag doe je wel zonde. Het is bijvoorbeeld goed om het elke avond te doen, voor je gaat slapen. Vertel de kinderen hoe je zelf elke avond bidt.

  • Herhaal de tekst twee keer. Maak boenende bewegingen over je armen.

Waarom ging ik eerst zelf mijn shirt schoonmaken en niet meteen naar mijn moeder, denk je? Ik was bang voor die zucht van haar. Ze had me gewaarschuwd. Ik wil niet graag dat ze teleurgesteld is in mij. Veel mensen vragen niet aan God om hen rein te maken van hun zonde. Ze proberen het zelf op te knappen. Ze proberen aardig te doen. Ze proberen God belangrijk te vinden. En ze proberen te vergeten wat ze verkeerd deden. Maar het lukt niet echt om goed te worden, net zoals het niet lukte om mijn shirt te wassen met fanta en zand. Je wordt pas echt rein vanbinnen als je het aan God vraagt.

  • Herhaal de tekst twee keer. Maak boenende bewegingen over je benen.

God luistert als je dit aan Hem vraagt. Waarom vragen mensen het dan toch vaak niet, denk je? Let op antwoorden als: ze beseffen niet dat God hun zonden erg vindt, ze vinden het niet belangrijk wat God vindt, ze vergeten het, ze geloven niet dat God bestaat, ze proberen zichzelf schoon te poetsen door goed hun best te doen. Het kan zijn dat hierover een gesprekje ontstaat. Ga niet in discussie, maar bevestig de waarheid door gewoon te benoemen dat God het wel erg vindt, dat het wel belangrijk is wat Hij vindt, dat God wel bestaat, dat je het zelf niet weg kunt poetsen, etc.

  • Herhaal de tekst twee keer. Maak boenende bewegingen over je hele lijf.

Dat God je zonden af wil wassen, heeft alles te maken met de Heere Jezus. Want eigenlijk hebben we straf verdiend. Maar God kwam het Zelf weer goedmaken. Hij kwam als kleine Baby, Jezus. En toen Jezus een grote Man geworden was, werd Hij gestraft. In plaats van iedereen die aan God vraagt om schoongewassen te worden. Daarom kun je elke keer als je dit bidt vragen: Doe het om Jezus. Of: Doe het om Jezus' wil. Dat zinnetje zeggen we altijd aan het einde als we bidden. Misschien heb je dat al weleens gehoord.

  • Vraag twee kinderen om de tekst alleen op te zeggen.

Andere opties voor teksten
HSV

  • Mattheüs 7:3: Waarom ziet u wel de splinter in het oog van uw broeder, maar merkt u de balk in uw eigen oog niet op?
  • Romeinen 3:23-24: Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God, en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.
  • Romeinen 6:23: Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.
  • 1 Johannes 1:8-9: Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons. Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheden.

SV

  • Mattheüs 7:3: En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?
  • Romeinen 3:23-24: Want zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods; En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is.
  • Romeinen 6:23: Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere.
  • 1 Johannes 1:8-9: Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.


Nog beter in vorm raken?

Wij komen graag langs voor toerusting op maat! Bekijk de dienstenpagina voor ons aanbod of stel je vraag via lydia@goedinvorm.nu.

NEEM CONTACT OP

Heb je een tip?

Deel met ons je idee!

STUUR JE TIP IN

Thema 'zwart' uit het Woordeloos boek

Alles van

Aanleren Bijbeltekst - Psalm 32:5

22 december 2020
Een handreiking voor het aanleren van de Bijbeltekst Psalm 32:5 bij het thema 'zwart' van het Woordeloos boek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Boekje

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'zwart' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Hanger hartje

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'zwart' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Hart van tape

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'zwart' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Krijtbord hart

12 januari 2021
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'zwart' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Schepping

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'zwart' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Stempels

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'zwart' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Knutselwerkje - Tekenen met vetkrijt

22 december 2020
Dit knutselwerkje hoort bij het thema 'zwart' van het Woordeloos boek, een map met kinder(evangelisatie)materiaal van Evangeliestek.
+
Ontwikkeld door

Onderwijsleergesprek woordeloos boek - Zwart

22 december 2020
Het onderwijsleergesprek is een inleiding op de vertelling die hoort bij het Woordeloos boek. Als kinderen nog helemaal niets weten is het fijn om ze …
+
Ontwikkeld door

Pauzespel - Zwart

12 januari 2021
Het 'Woordeloos boek' pauzespel hoort bij de map met kinderevangelisatiemateriaal 'Woordeloos boek'. Met dit spel kun je met de kinderen terugblikken …
+
Ontwikkeld door

Uitgelichte items

Avondmaal

30 oktober 2020
Het Avondmaal laat zien dat de Heere Jezus Zijn lichaam en bloed geofferd heeft tot vergeving van de zonden. Als je door het geloof het Avondmaal …
+
Ontwikkeld door

Belijdenis doen

5 januari 2021
Ik zou het als een grote zegen zien als jij door deze inleiding een verlangen krijgt naar het doen van openbare geloofsbelijdenis, omdat de Heere …
+
Ontwikkeld door
LCJ

Stel je eigen inspiratielijst samen

Voeg met behulp van het gele plusje items toe aan je inspiratielijst. Alles in één lijstje overzichtelijk bij elkaar voor jouw clubavond of activiteit!